gurami

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • enen
    • April 2008
    • 22

    gurami

    hej har två blåa gurami ( en hona och en hanne) hanen ligger mest i ett hörn bakom pumpen medan honan simmar runt. de är nästan två år gamla och har aldrig lekt vad jag har sett. vad kan vara fel Mvh mattias
  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    #2
    Hej och välkommen till zoopet!

    Verkar det som om att han typ trycker vid pumpen?
    Hur många liter är akvariet på?

    De brukar inte leka i akvarier med pump..
    Att ha bara två stycken brukar kunna utmynna i mobbing på 'kompisen'..

    MVH// Patrik
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

    Kommentar

    • enen
      • April 2008
      • 22

      #3
      ja det verkar så. men har en guld gurami med. men ibland är alla tre där. det är på 200 l och det är 15 guldfiskar i med. ska jag skaffa fler gurami och ha dom för sig själva då?? vad ska jag ha om jag inte ska ha en pump som renar

      Kommentar

      • pikachu

        • December 2007
        • 1189

        #4
        Vänta, har du tre guramis och femton guldfiskar!!? :O
        Är du säker på att det inte är slöjstjärtar?
        I vilket fall som helst så skulle jag gissa på att dina guramis tycker att guldfiskarna är läskiga och försöker hålla sig ifrån dem men i ett så litet akvarium går inte det..
        Att en gurami trycker vid pumpen är ett säkert tecken på att den är rädd och stressad..
        Dessutom om du tar bort dina guldfiskar och är försiktig med hur mycket fisk du har och hur mycket du matar så behövs ingen pump..
        Nyckeln till framgång med akvarier är att få en bra bakteriekultur och pumpen hjälper till en del..
        PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

        Kommentar

        • enen
          • April 2008
          • 22

          #5
          okej tack dom har det bättre på sommaren när guldfiskarna är ute i dammen:P men hanen har alltid varit vid pumpen även när guldfiskarna är bortab han kommer ut och ätet nu bara och samma när som är ute..

          Kommentar

          • pikachu

            • December 2007
            • 1189

            #6
            Han har ju blivit livrädd för dem och i hans värld så måste man gömma sig då man aldrig vet när de kan komma..

            Jag undrar fortfarande hur många liter akvariet är på..

            Du borde helt klart skaffa ett nytt akvarium till guramierna eller göra dig av med dem..
            PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

            Kommentar

            • enen
              • April 2008
              • 22

              #7
              okej! det är på 200 liter

              Kommentar

              • pikachu

                • December 2007
                • 1189

                #8
                Hur stora är dina guldfiskar?

                Är det verkligen guldfiskar och inte slöjstjärtar och de är mer än typ 10 så är de för stora, då guldfiskar är snabba och stressar då lätt upp guramis speciellt då de är 15 stycken..
                PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                Kommentar

                • enen
                  • April 2008
                  • 22

                  #9
                  okej då får jag flytta dom till ett annat akvarium. tror du att han blir mindre orolig då? tack

                  Kommentar

                  • pikachu

                    • December 2007
                    • 1189

                    #10
                    Förhoppningsvis, men flytten är ju också stressande så det finns en risk att han aldrig riktigt återhämtar sig..

                    Ju äldre en gurami är desto jobbigare blir det för den att flytta till ett nytt ställe..
                    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                    Kommentar

                    Arbetssätt...