Passar killies ihop med...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kiwie
    • December 2011
    • 67

    Passar killies ihop med...

    Har lite frågor angående killies.
    1, Passar killies ihop med neontetror, guldtetror, rosentetror och sedan platys?
    2, Är dem enkla att sköta om?
    3, Hur enkla är dem att avla?
    4, Lever dem länge?
    5, Kan dem trivas i 60L?
    6, Passar den ihop med min sköldpadda?
    7, Hur stora blir dem?

    Anledningen till att jag frågar dem här frågorna är för att jag fundera på att skaffa mig en eller möjligen flera vackra killies.
    Är tacksam över svar.
  • Olle A
    • January 2002
    • 1660

    #2
    Roligt att du gillar killis! Om du håller dig till små, lätta och fredliga arter kan du mycket väl ha dem ihop med tetror och platy. Exempel på sådana arter är Aphyosemion striatum, Chropaphyosemion bitaeniatum, Epiplatys dageti och Oryzias woworae. Dessa är växtlekare som blir ca 5 cm och kan leva i omkring tre år. Utmärkta i ett 60-liters. Den sk Kap Lopez (Aphyosemion australe) som ofta rekommenderas som nybörjarkilli, är däremot känsligare. Killis är ganska lätta att odla om du ger dem ett eget akvarium med mycket växter (t ex javamossa) som de kan leka i. Ytlevande arter som Epiplatys dageti leker gärna bland flytväxter. Äggen tar god tid på sig att kläckas (ca 14 dagar) men sedan är ynglen lätta att föda upp med artemia. Killis är inte alltid så förtjusta i torrfoder, så lite levande eller fryst kan vara bra att ha till hands. Du får prova dig fram. Att ha småfisk ihop med en sköldpadda låter inte som någon bra idé. Lycka till!

    Olle

    Kommentar

    Arbetssätt...