aphyosemion australe. biotop

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • freddi36
    • December 2010
    • 2882

    aphyosemion australe. biotop

    efter att min A australe hane dött för ett tag sedan vill jag nu skaffa en ny och satsa lite mer på dessa fiskar.
    så jag undrar nu hur deras biotop ser ut? det är svårt att hitta info på t.ex google om biotopen.
    jag vet att det finns några som är väldigt duktiga på killis här på zoopet så kanske någon av er kan berätta lite om hur jag ska inreda

    jag har lite funderingar:
    mycket organiskt på botten typ löv och i akvariet torv.
    klart bärnstensvatten.
    är det mycket rötter modell "mangrove" eller är det mer pinnar i vattnet?
    finns det några växter eller är det sparsammt med det?
    flytväxter?

    tacksam för svar
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    De flesta som är seriösa killioter kör med bar botten samt javamossa o/el ceratopteris. I en riktig biotop tror jag mer på gyttjeaktig botten med nedfallna löv däröver. Men en fin torvbotten skulle nog ge ett biotopriktigt utseende. Viktigare för fisken är nog lågt pH och varmt syrefattigt vatten när det gäller AUS.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • oaken
      • September 2006
      • 901

      #3
      Här kan du kanske finna lite idéer: http://www.aka.org/wak/Ref_Library/A...A.australe.htm
      Finns iofs inga biotopbilder för australe men jag vet att det finns för flera andra Aphyosemion-arter. Som denna http://www.aka.org/wak/Ref_Library/A.../A.batesii.htm

      Kommentar

      • freddi36
        • December 2010
        • 2882

        #4
        OK.
        tror jag inreder med torvbotten och löv där på. sen några pinnar som får hänga ner åvanifrån. kanske även några tunna bambupinnar som kan efterlikna vass/tjockt gräs?
        Senast redigerad av freddi36; 06 December 2011, 18:07. Anledning: skrev helt fel

        Kommentar

        • freddi36
          • December 2010
          • 2882

          #5
          läste precis lite i en tråd här bredvid och som diskuterats där är det ju viktigt med stabila värden. torven kommer ta "slut" någon gång (förmågan att hålla vattnet sur försvinner) och då måste man byta. tycker det låter lite jobbigt så jag tror jag köper finkornig mörk sand som jag lägger lite torv och löv på. men sen har jag också torv i filtret så jag kan hålla koll på värdena och lätt byta torv när det behövs.

          Kommentar

          Arbetssätt...