Aphanius anatoliae

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • legob
    • May 2007
    • 642

    Aphanius anatoliae

    Här ngr andra bilder på ytterligare en eur-asisk killi: Aphanius anatoliae. Jag köpte ägg på Aquabid och 5 överlevde. Som alla Aphanius är de livliga och nyfikna men inga gnistrande juveler precis. (Korten är som synes oredigerade). Vattnet håller en salthalt på en så där 0,9 - 1 %, botten är korallsand och dessutom tillsätter jag ngr småskedar med TetraAqua pH/KH Plus så att vattnet är garanterat mycket hårt. En liten pump håller vattnet i rörelse och 2 stycken 20 W halogenlampor lyser upp det hela.

    Just nu pågår ett test med Najas guadalupensis, (på tyska heter den Nixkraut, vad den heter på svenska vet jag inte) som hittills verkar tåla vattnet bra. Det är ju inte så lätt att hitta växter som tål sånt häringa vatten.

    Fiskarna verkar äta det mesta men blir som galna när de får levande.
    Bifogade filer
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Nice. Aphanius borde ju vara bra utomhusfirrar under sommaren. Haft mento för länge sedan men borde försöka på nytt. Kanske nästa sommar...
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Himla cool. Hur är de? Mycket aggressiva? Svåra i maten?
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • legob
        • May 2007
        • 642

        #4
        Nej, de är inte allt aggressiva, i vart fall inte som små. Man kan nog ge dom alls slags mat. Ofta betar de i algmattan, som i förstoringsglas innehåller zillioner små-småkryp. Av mig får de huvudsakligen levande: grindal och/eller vattenloppor och annat smått oidentifierat som finns i alla burkar som dräller omkring.

        Kommentar

        Arbetssätt...