Mina nya kampfiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hampusr

    • December 2010
    • 134

    Mina nya kampfiskar

    Fick med mig två unga kampfiskar av okänt kön från förra veckans GCG-auktion, bleka var de då men med riktigt snygga färger på fenorna. De fick bo i vårt lilla 30-literskar med endast en randig otocinclus som övrigt fisksällskap. Ganska bråkigt är det (fortfarande) men en spännande förvandling har skett. Den jag är nästan säker på är en hona har tappat nästan all färg av den lilla hon hade, medan den andra (kanske en hane, tveksamt) har gått från blekrosa till kraftigt mörkrosa/röd/blå. Skall bli riktigt intressant hur det här utvecklar sig.

    En rätt dålig bild från idag där man kan se den förmodade honan, men den eventuella hanen i bakgrunden:

    Klicka på bilden för större version

Namn: _MG_6453.JPG
Visningar: 1
Storlek: 124,9 KB
ID: 2182748

    Vad tror ni? Borde jag kanske flytta "honan" till ett annat kar för att se om hon också kan blomma ut, eller är det kanske just närvaron av henne som får den andra att färga ut så bra? Jag baserar min gissning om kön på ränderna samt de smala ventralfenorna. Någon som har en annan åsikt? Kan inte se någon äggfläck på någon av dem, men "honan" är ju väldigt ljus hela hon.
  • Thaifighter
    • August 2006
    • 420

    #2
    Den i bakgrunden är 100 % hane.
    Den framför är svårt att se på bilden ,
    ser ut som hona men måste kunna se bukfenorna för att vara säker,
    dom är inte lika kraftiga och långa som hos hanen.

    Thaifighter
    Alla mina fisk-video på Youtube!
    http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover

    Kommentar

    • hampusr

      • December 2010
      • 134

      #3
      Av intresse: Thaifighter: Hur kan du vara så säker på den i bakgrunden som syns så illa? Vad får dig att säga det? Färgen? Formen?

      Lite fler bilder på dem (inte heller denna gången kan man göra hurrarrop över kvalitén). Känns som att de växlar färg en hel del, på morgonen när ljuset går på upplever jag att de är väsentligt mycket närmre varandra i färg än på eftermiddagen.

      Klicka på bilden för större version

Namn: _MG_6473.JPG
Visningar: 1
Storlek: 177,1 KB
ID: 2137568
      Klicka på bilden för större version

Namn: _MG_6565.JPG
Visningar: 1
Storlek: 123,9 KB
ID: 2137569
      Klicka på bilden för större version

Namn: _MG_6483.JPG
Visningar: 1
Storlek: 224,5 KB
ID: 2137570

      Kommentar

      • Kampgurami
        • October 2011
        • 22

        #4
        Den ljusa ser ut att ha samma färg som den mörka´, bara stressränderna går ur..
        Jag gissar på att det är två st multicolor PK, en hona och en hane.. bygger nån av dem nåt skumbo?

        Kommentar

        • hampusr

          • December 2010
          • 134

          #5
          Ja, de har säkerligen samma färg, när de ropades in såg de väldigt lika ut. Ingen av dem har byggt skumbo vad jag sett ännu.

          Sent using Tapatalk

          Kommentar

          • Thaifighter
            • August 2006
            • 420

            #6
            Jo, det syns tydligt på dina sista bilder att dom övre två är på en hona och den undre är på en hane!
            Hanen har förutom skarpare färger även längre fenor, syns speciellt på bukfenorna som är kraftigare på hanen.
            Vissa honor kan ha ganska långa bukfenor med, men fenstrålarna är tunnare än på hanen och slutar ofta i en tunn utdragen spets, medan hanens fenstrålar speciellt i framkanten på bukfenorna är kraftigare och slutar även med en kraftigare spets.
            Sen kan man se hanens gälskägg tydligare när den andas och den hänger ut en bit, honans som är kortare syns bara när hon spärrar upp gälarna.
            Dina fiskar är ännu unga, så speciellt hanen kommer att utvecklas lite mer och se mer typisk ut när den blir äldre.
            Färgerna på dina fiskar är vildformen, så som dom ser ut i naturen.

            Thaifighter
            Senast redigerad av Thaifighter; 10 December 2011, 12:00.
            Alla mina fisk-video på Youtube!
            http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover

            Kommentar

            • Majki01
              • May 2010
              • 769

              #7
              Har dock haft hanar som sätt ut exakt som dom/den på dom 2 översta bilderna.. Dom såg ut exakt som honor när dom gick i ett kar med en hane som va "mer dominant"
              När jag sen möblerade om och flyttade fiskarna då började dom sakta men säkert bli grövre och vips det va hanar med utseende som honor.

              Det är också en av anledningarna av att man kan "bli lurad"
              I djuraffär, när man står och kollar i ett kar med många "honor" är där många i samma kar och några av dom är hanar så stannar dom i utseende som kvinnor bara för att inte "starta" krig.


              Sent from my iPhone using Tapatalk

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Får jag låna tråden lite? Har tre små kampfiskar (yngel från en oväntad kull, som överlevde bland en massa växter) som jag är lite osäker på könen på, även om jag gissar att den rödbruna och den största blå är hanar. Nå´n som kan se säkert vad de har för kön? Den mindre blå, den med strecken, kan vara en hona väl?
                Bifogade filer
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Thaifighter
                  • August 2006
                  • 420

                  #9
                  Ser faktiskt ut som honor allihop då dom alla har tydlig vit äggläggnings rör!
                  Den översta med rött i fenorna har något utdragen analfena dock ,
                  men tror det beror på att den nog har lite långfeniga gener i sej.
                  Syns inget "gälskägg" på nån heller och bukfenorna trots att dom är ganska långa
                  har en tunn spets.


                  Thaifighter
                  Alla mina fisk-video på Youtube!
                  http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Ok, tycker bara att den rödbruna, och den större blå har större fenor, och får honor sådär många och stora blå streck i stjärtfenan? Pappan (hade en färg jag aldrig sett, senapsbrun och blå) fick aldrig hellånga fenor, utan de blev bara hälften så stora som en slöjkampfisk, hans pappa däremot, som var vit, rosa och röd, hade långa fenor. Se´n tycker jag att det bara är den mindre blå som har svarta band?
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • Thaifighter
                      • August 2006
                      • 420

                      #11
                      Ursprungligen postat av Animaniac
                      Ok, tycker bara att den rödbruna, och den större blå har större fenor, och får honor sådär många och stora blå streck i stjärtfenan? Pappan (hade en färg jag aldrig sett, senapsbrun och blå) fick aldrig hellånga fenor, utan de blev bara hälften så stora som en slöjkampfisk, hans pappa däremot, som var vit, rosa och röd, hade långa fenor. Se´n tycker jag att det bara är den mindre blå som har svarta band?
                      Eftersom alla enligt bilderna har tydlig vit prick framför analfenan, så råder enligt min mening ingen tvekan om könet!
                      Odlade kampfiskar kan ha alla möjliga färger även hos honorna, att den ena honan fortfarande har längsgående ränder
                      beror på att hon är minst och förmodligen ligger sist i rangordningen och är lite underlägsen och rädd gentemot dom andra.
                      Att du haft långa fenor tillbaka i tidigare generationer förklarar varför den rödblå har längre analfena, påminner lite om en slöjkampfiskhona.

                      Thaifighter
                      Alla mina fisk-video på Youtube!
                      http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover

                      Kommentar

                      • Thaifighter
                        • August 2006
                        • 420

                        #12
                        Renrasiga slöjkampfisk honor kan se ut precis som kortfeniga (Plakat) hanar, dom har längre fenor.
                        Här är lite bilder på olika typer av honor:


                        Thaifighter
                        Alla mina fisk-video på Youtube!
                        http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          #13
                          Ok, då måste jag nog säga att den rödblå är en av de snyggaste honor jag sett, med mycket blått i fenorna, nästan som en hane av Betta imbellis (som väl om jag inte minns fel dessutom misstänks vara vildformen av splendens?).

                          Tänkte också på äggläggningsröret, men var ändå lite tveksam.
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • Majki01
                            • May 2010
                            • 769

                            #14
                            Jag tror dock det är en hane.
                            Men tiden får ju utvisa


                            Sent from my iPhone using Tapatalk

                            Kommentar

                            • Thaifighter
                              • August 2006
                              • 420

                              #15
                              Ursprungligen postat av Animaniac
                              Ok, då måste jag nog säga att den rödblå är en av de snyggaste honor jag sett, med mycket blått i fenorna, nästan som en hane av Betta imbellis (som väl om jag inte minns fel dessutom misstänks vara vildformen av splendens?).

                              Tänkte också på äggläggningsröret, men var ändå lite tveksam.
                              B. imbellis och B. splendens räknas som två olika arter, och har olika utbredning.
                              B.imbellis finns i Södra Thailand från Chumpon Provinsen och söderut.
                              B. splendens finns norr därom och i centrala Thailand.
                              Dock är det svårare att hitta renrasiga B. splendens i naturen då folk under lång tid har släppt ut sina domesticerade kampfiskar som blandat sej med dom vilda, men dom jag sett och själv odlat ser ut ungefär som Hampusr's fiskar.
                              Påminner om B. imbellis, men har mer rött i fenorna och på kroppen och har ett rött V på gälarna, medans B. imbellis har ett metalliskt grönt V, B. imbellis har också mer metalliskt grönblå glänsande fjäll på kroppen.
                              Vildformerna av dom här två arterna är ganska lika, så förmodligen ett gemensamt ursprung.

                              Thaifighter
                              Alla mina fisk-video på Youtube!
                              http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover

                              Kommentar

                              Arbetssätt...