Kampfiskhona eller hane

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lindsey80
    • October 2010
    • 56

    Kampfiskhona eller hane

    Hej,

    När jag köpte denna kampfisken på bilden, så sa man i zoobutiken att det var en hona. Och det fungerade rätt ok i början att ha denna ihop med min kampfiskhane. Men efter ett tag så började "honan" att konstant jaga hanen och bet sönder hans fenor. En dag så hittade jag honom död på botten. Det jag nu undrar är om det verkligen är en hona? Kan ni avgöra det på fotona? Det var tyvärr svårt att få några bra foton.

    Har nämligen läst att alla hanar inte alls behöver ha de där stora vackra fenorna som man är "van" att se kampfiskhanar med.

    Tack på förhand.

    Linda



  • hampusr

    • December 2010
    • 134

    #2
    Skulle säga att det är rätt omöjligt att säga baserat på så dåliga bilder. Det bästa sättet att avgöra om det är en hona skall annars vara om man kan se en vit fläck precis framför analfenan, det är äggledaren där rommen kommer ut. Ser du ingen sådan bör du nog anta att det är en hane så slipper du fler döda fiskar.

    En käck sida för att få lite tips i sina funderingar: http://freshaquarium.about.com/od/be...tta-Gender.htm
    Senast redigerad av hampusr; 01 December 2011, 20:08.

    Kommentar

    • Annicka 74
      • September 2011
      • 110

      #3
      Har samma bekymmer....

      Vi köpte också en "kampfisk hona" och "hon" har varit ganska fredlig. Helt plötsligt dog hanen så vi köpte en ny. Nu jagar "honan" denna hane också men han lever fortfarande.
      I djuraffären visste de inte säkert eftersom de var så unga. De sa att om kampfisken har tydliga längsgående ränder kan det vara en hona.....men att man aldrig kan vara säker. Skulle vi vara säkra tyckte de att vi skulle vänta.
      "Honan" som vi har, har tydliga ränder men jag ska gå och kolla efter den vita fläcken nu som hampusr tipsade om.

      Kommentar

      • SarahE
        • August 2011
        • 199

        #4
        Funkar det inte att bara hålla upp en spegel framför den och se reaktionen? Eller är det även honor som spänner upp sig om de ser sin spegelbild?

        Kommentar

        • Majki01
          • May 2010
          • 769

          #5
          Nej honor kan också spänna sig . Det du har på bilderna är en hane .


          Sent from my iPhone using Tapatalk

          Kommentar

          • Majki01
            • May 2010
            • 769

            #6
            Ser ut som en ung hane, hanar kan se ut som honor , dom har inte dessa "stora" fenor i det vilda det är oftast fram avlat..

            Får jag fråga var du köpt fisken?
            Ser ut som en hane från min senaste kull som en djur affär här nere köpte upp av mig.


            Sent from my iPhone using Tapatalk

            Kommentar

            • hampusr

              • December 2010
              • 134

              #7
              Hur kan du vara såpass säker på att det är en hanne Majki01? Vad är det som får dig att säga hane baserat på så suddiga bilder? Bukfenorna? Färgen? Är det så att hannar generellt sett kan se ut som honor men honor sällan ser ut som hannar (om ni förstår vad jag menar)?

              Försöker förstå hur man könsbestämmer kampfiskar lite bättre, men blir bara förvirrad av alla som verkar mer eller mindre tvärsäkra i sina könsbestämningar samtidigt som många uppenbara experter erkänner att de då och då kommer hem med hanar de trodde var honor från affären...

              Kommentar

              • Majki01
                • May 2010
                • 769

                #8
                När det kommer till kampfiskar så är det svårt att vara helt hundra. Men som mina ögon kan skåda på bilderna så ser det ut som en ung hane. Man kan inte köns bestämma dom enbart på fenorna . Då hanar kan se ut precis som honor..

                Det lättaste är om TS kan se en vit prick vid anal öppningen. Är den där så är det en hona.

                För något år sen köpte jag hem 10 "honor" alla va bruna med dom symboliska "parningsränderna" det visade sig att 6 av dessa va hanar.


                Sent from my iPhone using Tapatalk

                Kommentar

                • Thaifighter
                  • August 2006
                  • 420

                  #9
                  Alla kampfiskar har som unga längsgående ränder, hos äldre är dom dock lättare att se på honorna än hanarna, syns bäst då dom är rädda.
                  Däremot så får honorna oftast tvärgående ränder då dom är rommstinna och villiga till parning, kan också vara svårt att se om dom har starka färger dock.

                  Problemen idag är att det har odlats fram så många olika former och färger av den vanliga kampfisken Betta splendens
                  och många korsar dom härs och tvärs så det är mycket ovanligt att se "renrasiga" fiskar i affärerna!

                  Det är mest i Thailand som man odlar fram dom olika varianterna och dom som inte är "renrasiga" och inte håller måtten säljs billigt till utlandet, och hamnar i våra affärer.

                  I våra affärer är det oftast hannarna av den långfeniga varianten "Slöjkampfiskar" som säljs, man ser sällan att det säljs honor av samma variant.
                  Dom som säljs som honor hos oss är ofta en blandning av olika varianter kortfeniga kampfiskar, och det kan därför finnas även hannar inblandade med korta fenor.

                  Renrasiga kampfiskar i olika varianter ser man i mycket sällan i våra affärer, utan då får man köpa dom av seriösa odlare på Internet.
                  Dom betingar också oftast helt andra priser, från nått hundra tals kronor upp till 1000 tals kronor för ovanliga varianter.

                  På grund av den "orena" blandning av kampfiskar som oftast säljs i våra affärer så kan det vara svårt att urskilja könen, då tex honor av slöjkampfiskar kan ha lika långa eller tom längre fenor än hanar av kortfeniga kampfiskar osv.

                  Traditionellt så urskiljer man dock könen på följande vis:
                  Hanar = Större och färggrannare, större huvud med kraftigare käkar och mun, längre fenor, kraftigare och längre bukfenor, större "gäl-skägg" som fälls ut vid dominans-beteende eller för att locka på en hona, blåser skummbon.
                  Honor= Något mindre kropp och svagare färger, kortare mindre fenor, klenare bukfenor, rundare buk med mer eller mindre tydlig äggläggnings papill, mindre huvud och mun, kortare "gäl-skägg, tvärgående ränder vid parning.

                  Thaifighter

                  Vad det gäller fisken på bilderna, så är dom alldeles för suddiga för att kunna säga till 100 %, men enligt min syn så pekar det trots allt på en hona, enda som gör mej lite osäker är dom stora bukfenorna?
                  Men hon kan ha nått anlag från långfeniga kampfiskar.
                  Annars pekar allt annat på en hona, men kan ha fel!
                  Alla mina fisk-video på Youtube!
                  http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover

                  Kommentar

                  • lindsey80
                    • October 2010
                    • 56

                    #10
                    Hej,

                    Jag har haft denna fisk rätt länge, rättare sagt sedan november 2010. Nu har jag dock lämnat tillbaks den till djuraffären där jag köpte denna. Arken Zoo, Umeå. Jag blev erbjuden en ny "hona", men tackade nej, då jag inte vill riskera att samma sak händer igen. Så nu lever min kampfiskhane själv med några platysar, kardinaler och pitbullmalar. Funkar klockrent.

                    Kommentar

                    • DjHypnoz
                      • March 2004
                      • 162

                      #11
                      Titta gärna in på www.kampfisk.se Sveriges största kamfiskforum, för att få bättre svar på era frågor
                      För er som är intresserade eller nyfikna på Kampfiskar, besök gärna www.kampfisk.se Sveriges största kampfiskforum! © 2012

                      Kommentar

                      Arbetssätt...