Dvärggurami i högcirkulerande vatten.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bananiel
    • November 2011
    • 14

    Dvärggurami i högcirkulerande vatten.

    Jag har ett litet nystartat 40l kar, är i full färd med att återupptäcka min barndomshobby men lyckades inte sälja in ett större akvarium än så till min sambo!

    Problemet är som så att det är en liten invärtes pump, någon standardvariant av Fluval. Såvitt jag kan se finns det inget reglage för att sänka styrkan på cirkulationen, det är med andra ord ganska strömt i akvariet. Enligt biträdet på arken där jag handlade fiskarna ska vattenstrålen heller inte ligga för högt ovanför vattenytan då detta skulle syresätta vattnet för hårt, något som jag annars kan tänka mig skapar mindre strömt vatten. Som jag förstått det skall guramisarna inte trivas om det är för strömt i vattnet, jag vet dock inte hur jag ska tolka deras beteende! Honan verkar vara väldigt pigg och jagar mat etc simmar runt mycket och ofta. Hannen är också relativt pigg men lugnare i temperamentet och har en högre tendens att lägga sig under en särskild sten för att vila i omgångar. När han är igång har han dock för vana att simma emot strömmen vid vattenytan kontinuerligt, alltså fram och tillbaka. Ska jag tolka detta som att han vill vara vid ytan men att det är kämpigt för honom eller tycker han att det är roligt (i den mån en fisk kan ha roligt) att leka i det strömmande vattnet? Det ser ju ut som att han liksom leker där han håller på.
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Ursprungligen postat av Bananiel
    Enligt biträdet på arken där jag handlade fiskarna ska vattenstrålen heller inte ligga för högt ovanför vattenytan då detta skulle syresätta vattnet för hårt
    Det är direkt svårt att ge fisk syreembolism ("dykarsjuka"), jag har sett det en gång under 35 år, och det var med utrustning som spelar i en helt annan division än din pump.
    Däremot skvalar det irriterande mycket om man sätter utblåset från pumpen högt över vattenytan. Försök kolla vilket filter du har och hur många liter i timmen det pumpar; normalt riktvärde är cirka 5 - 10 gånger akvariets volym i timmen (dvs i ditt fall 200 till 400 liter/timme), men upp till 20 gånger akvariets volym per timme tror jag knappast är något problem för någon fisk.

    Som jag förstått det skall guramisarna inte trivas om det är för strömt i vattnet,
    Det är det ingen som berättat för guramierna. Här är ett dvärgguramipar jag under flera år hade i ett akvarium med extremt kraftig vattenväxling. Grejen är bara att hanen inte klarar att bygga skumbo om det strömmar vid ytan, så vill du att de ska leka får du se till att det finns nåt parti med flytväxter där det inte strömmar.

    jag vet dock inte hur jag ska tolka deras beteende! Honan verkar vara väldigt pigg och jagar mat etc simmar runt mycket och ofta.
    Låter helt normalt.

    Hannen är också relativt pigg men lugnare i temperamentet och har en högre tendens att lägga sig under en särskild sten för att vila i omgångar. När han är igång har han dock för vana att simma emot strömmen vid vattenytan kontinuerligt, alltså fram och tillbaka. Ska jag tolka detta som att han vill vara vid ytan men att det är kämpigt för honom eller tycker han att det är roligt (i den mån en fisk kan ha roligt) att leka i det strömmande vattnet? Det ser ju ut som att han liksom leker där han håller på.
    Det låter som att hanen inte funnit sig tillrätta riktigt. Han gömmer sig när han går in i grottan och simmandet fram och tillbaka är också ett uttryck för att han inte känner sig trygg utan vill fly. Sånt här beteende är väldigt vanligt med nyinköpt fisk (de blir skrämda av den nya miljön), men brukar gå över på nån vecka.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      du kan ju rikta pumpen mot en ruta istället för att få ner den starka strömmen lite.

      Kommentar

      • Bananiel
        • November 2011
        • 14

        #4
        Tack för informativt svar!

        Kommentar

        Arbetssätt...