Kampfiskfrågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Eemmaa
    • November 2011
    • 24

    Kampfiskfrågor

    Hej alla!

    Min drömfisk just nu är en vit kamphane. Jag har pratat med en uppfödare som nyss sålt en kull såna (typiskt att jag kom för sent) men hon sa att hon kanske kommer få yngel igen i framtiden. Så jag hoppas på det.
    Jag har haft en kampfisk tillsammans med andra fiskar när jag hade ett 60liters och det gick fint. Men jag fick rådet att ha kampfisken ensam denna gången o att jag inte kan ha den i ett stort akvarium. Nu har ska jag starta ett 165 liters akvarium som ju då är alldeles för stort. Så jag får köpa mig ett litet akvarium o bara ha en kampis i och något som käkar alger.
    Jag kikar lite på såna där nanoakvarium o fiskhotell. Men vilken storlek är bäst för kampfisken? Hur har ni era?
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    ööh vem har sagt att du inte kan ha en kampfisk i ett stort akvarium??? större desto bättre tycker jag. klart som tusan att du kan ha en kampfisk i ett större kar.

    165L är ju inte så värstans stort ändå så.

    nano-kar är för små för kampfiskar. (10-30L)

    Kommentar

    • Eemmaa
      • November 2011
      • 24

      #3
      Det va tjejen som föder upp kampfiskar som rådde mig till det. :S Så här skrev hon: "Ett 100 L eller ett 240 L är nästan lite för stort för en kampfisk, de gillar hellre mindre utrymmen som nästan är helt igenväxt.Du kan ha en hane i ett 20-30 L bara, där trivs han jättefint. Det bästa är om du har en hane utan andra fiskar, de är ju otroligt aggressiva revirfiskar och gillar inte när andra fiskar, oavsett sort, stör deras tillvaro. Men som sagt så går snäckor bra så länge de inte är mindre än en ärta, då KAN hanen försöka käka upp dom. Du skulle också kunna ha en ottocinklus som städare också då de bara blir 5 cm och är väldigt fredliga."

      Nää 165 liter är inte stort annars. Men jag är nybörjare så det kändes ändå lite lagom. Har bara haft ett 60 liters en gång i tiden. Jag hade tänkt mig snygga äppelsnäckor och blå danio (om de skulle funka ihop). Och så har jag fastnat för några olika regnbågar (inte de stora) som Pseudomugil gertrudae, Pseudomugil signifer och Marosatherina ladigesi så kanske någon av dom också om det funkar. Hade velat haft några Kongotetror först men mitt kar är nog lite litet. Och någon sa att de inte vill ha så mycket kalk som jag måste ha till snäckorna. Så det har jag fått ge upp. Vet inte om en kamphande hade funkat med danio o något eller ett par stim av någon av regnbågarna. Panda-pansarmalar tänkte jag ha som städare.
      Tycker det är supersvårt att välja fiskar o hur många man kan ha. :S

      Kommentar

      • Eemmaa
        • November 2011
        • 24

        #4
        Äh glömde ju skriva... Eftersom jag ska ha äppelsnäckor är det kanske inte så bra att ha kampfisken där i vilket fall. Kampfiskar vill väl ha ganska varmt vatten medan äppelsnäckorna inte får ha för varmt för att trivas. Tänkte hålla ungefär 25. Men kampisar vill väll ha nästan 28?

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          vet inte riktigt var den där tjejen fått sin info från. visst! kampfiskar gillar lugnare vatten o mycket mycket växter. o flytväxter med ( där de bygger sina skumbon tex)

          men du kan fasen ha en hanne i 1000L kar om du vill.

          20-30 L är för litet för en kamphanne. lite samma tänk som med en guldfisk i en skål. gillar inte riktigt. ditt 165L blir nog alldeles perfekt.
          det går bra att ha kampisar i 25 grader.
          du kanske ska lägga dig på 26 eller nått? jag har haft äppelsnäckor i 28 grader utan problem.

          läs mer om kampfiskar här i artbeskrivningen

          Kommentar

          • Luddson
            • August 2011
            • 529

            #6
            Vart köper du din kampfisk?

            Kommentar

            • Eemmaa
              • November 2011
              • 24

              #7
              Ja men då funkar ju tempen. Läste på flera ställen om folk som hade sina varmare än 25-26 grader men det är uppenbarligen ingen regel. På ett annat forum trodde någon att kampfisken skulle bli för stressad av de lite snabbare stimfiskarna som tex blå danio. Jag hade tyckt det vore vansinnigt stiligt att ha ett rejält stim blå danio o en helvit kampfisk och snyggt färgade äppelsnäckor dock. Inte det lättaste att få tag på en vit dock.

              Kommentar

              • Eemmaa
                • November 2011
                • 24

                #8
                Och jag är glad om jag slipper något nanoakvarium. Ska jag ha litet hade jag velat ha räkor bara eller nåt. Din vas Hannes ser helt fantastisk ut!

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  tackar

                  Kommentar

                  • Kampgurami
                    • October 2011
                    • 22

                    #10
                    Du kan ha en ensam kamphane i 30 l.
                    Och du ska absolut inte ha under 27 grader i vattnet, kampfisken mår INTE bra av så kallt vatten som 25 grader.
                    Och visst kan du ha äppelsnäckor med kampfisken, snäckorna är ett flockdjur, så minst två ska du ha.
                    Sen brukar man räkna en äppelsnäcka per 10l vatten, så i ett 30l får du plats med tre snäckor.
                    Håller du 27 gradigt vatten så kommer snäckorna vara mer aktiva, äta mer, röra på sig mer och kanske tom pruducera små äppelsnäckebebisar, MEN den ökade aktiviteten gör att snäckornas liv förkortas, så håller du dom i 27 grader lever dom kanske bara ett år, tror dom blir två annars..
                    Håller du en kampfisk som kan bli 4 år i 25 grader så är det inte säkert den blir ett år ens

                    Kommentar

                    Arbetssätt...