Könsskillnader Ctenopoma acutirostre.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ge10
    • February 2011
    • 39

    Könsskillnader Ctenopoma acutirostre.

    Hej.
    Har 4 st Ctenopoma acutirostre.
    Har letat lite överallt på nätet för att försöka förstå mig på skillnaden på en hane och en hona.
    Men jag kan fortfarande inte se det på dem i mitt kar.
    Någon som har något tips på hur man ser det lättast?

    Tack på förhand // Tomas
  • PatrikMalmo
    • July 2010
    • 1072

    #2
    Såvitt jag vet finns det inga synliga könsskillnader på dem. Sorry. Det man får kolla efter är beteende och ev. genitalpapill vid lek. Vet inte om det kan gå att fånga upp dem och kika på könsöppningarna, det går på många ciklider. Jag har dock inte gått den "kursen", så där får du läsa på (googla). Vad jag minns kan man iaf försöka kika runt analöppningen - honor brukar ha rundare och kortare könsöppning, medans hannen längre och smalare. Dock skjutet från höften, kolla verkligen upp detta innan du drar igång.
    Senast redigerad av PatrikMalmo; 26 October 2011, 21:47.
    Bara döda fiskar flyta medströms

    Kommentar

    • Erik Åhlander
      • January 2006
      • 1881

      #3
      Vuxna hanar har några fjäll strax framför stjärtspolen som är strävare än de andra. Det synns inte, men man känner det om stryker försiktigt med toppen av lillfingret "medfjälls". Det är ingen behandling som man bör utsätta fiskarna för i onödan, men man kan passa på om man måste flytta dem från ett akvarium till ett annat. Taggarna på gällocket skall dessutom variera något mellan könen, men jag har aldrig lyckats använda den metoden. För svårt att se på en levande fisk, speciellt om man inte har perfekt syn. Jag tror det finns ca tre lyckade odlingar i världen (varav ett på ett offentligt akvarium och ett helt oväntat hemma hos en tjej i USA), så det kanske inte spelar så stor roll vilka kön man har på fiskarna. Jag hade en grupp på ca 10 fullvuxna djur under några år. Jag försökte på alla möjliga sätt få dem att leka, men jag såg aldrig ens antydan till lekbeteende.

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        • July 2010
        • 1072

        #4
        Erik, men är det inte skillnad på könsöppningarna? Jag vet som sagt inte om det gäller labyrinter också, men de som är vassa på ciklider sätter det med kön snabbt. Intressant med fjällen och gällocken, hade jag inte koll på. Klart charmig fisk, fast jag aldrig haft dem själv.
        Bara döda fiskar flyta medströms

        Kommentar

        • Erik Åhlander
          • January 2006
          • 1881

          #5
          JAg ser för illa. Använder mycket sällan genitalpapillen för könsbestämning på levande fisk. Även cichlider. Fast det är klart att under lek är det väl ingen tvekan - på cichlider alltså.

          Svaret är nog: vet ej!

          Kommentar

          Arbetssätt...