Yngel av mosaikgurami - eller?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bittanthy
    • September 2011
    • 2

    Yngel av mosaikgurami - eller?

    I mitt 110-liters juwelakvarium på mitt kontor upptäckte jag för nästan 2 veckor sedan en liten svart prick som rörde sig ryckigt vid vattenytan, bland mängder av flytväxter. Det visade sig vara pyttepyttesmå yngel - och mängder av dem,!
    Eftersom de enda fiska som fanns i akvariet var 3 mosaikguram1 - 1 hane och 2 honor, en ancistusmal och 2 små metallpansarmalar av okänt kön var det ju ganska lätt att konstatera att det var guramiyngel - de hade hållit på och verkat busa en tid, och jag hade också sett något som liknade skumbon, men jag trodde inte de var könsmogna - de är mycket mindre än mosaikguramis som jag har i mina akvarier hemma.
    Jag fick snabbt igång ett yngelakvarium, och skopade upp vatten och yngen i detta. Fick även en nätkasse på plats.
    Så, igår, upptäckte jag på nytt en massa yngel, denna gång ännu mer pyttesmå, om möjligt. Men något nytt skumbo har jag inte sett.
    Nu - till den egentliga frågan: Kan man se skillnad på så pyttesmå yngel? Kan den senaste omgången vara corydoras-yngel? Malarna har också hållit på och busat en hel del.
    Jag har skaffat ytterligare en nätkasse och fått över kanske 20 av den senaste kullen. Och jag har ett 10-liters nano som jag inte använder för tillfället - kanske ska jag försöka flytta yngel och vatten igen?
    Det här är väldigt spännande - har aldrig tidigare upptäckt andra yngel än sådana från levandefödande fiskar.
    Jag är väldigt tacksam för råd och om möjligt särskiljande kännetecken för olika yngel!
  • Erik Åhlander
    • January 2006
    • 1881

    #2
    Det är säkert gurami-yngel. Metallpansarmalar lägger ca 100 stora vita ägg på en ruta eller på växtligheten. Dom missar du inte! Vissa andra pansarmalar lägger färre ägg som kan vara gömda på växter etc. Dom kan du missa, men om dom klarar sig dyker det upp någon enstaka miniatyr av en vuxenpansarmal på botten.

    Kommentar

    Arbetssätt...