Oryzias woworae

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • legob
    svarade
    Det var trevliga nyheter. Alltså ngt att se fram mot.

    Lämna en kommentar:


  • Thaifighter
    svarade
    Ursprungligen postat av legob
    Själv köpte jag ngr ägg på Aquabid. Fyra blev kvar. Undrar om alla fyra är hanar. Här är i vart fall ngr bilder.
    Ser mer ut som honor, fast när jag tittar närmare på andra bilden så är fisken till vänster en hane fast inte utfärgad än!
    Syns på dom förlängda fenstrålarna på anal och ryggfenan.

    Thaifighter

    Lämna en kommentar:


  • legob
    svarade
    Själv köpte jag ngr ägg på Aquabid. Fyra blev kvar. Undrar om alla fyra är hanar. Här är i vart fall ngr bilder.
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • Mumin
    svarade
    Förmodligen äter de mikroskopiska djur som finnsbland flytväxternas rötter.

    Lämna en kommentar:


  • Shepard
    svarade
    Jag rensade lite bland flytväxterna häromsistens, och såg att där var ett litet gäng yngel, i varierande storlekar, så nå´t måste de ha hittat att äta. Däremot blev de nog uppätna, för trots att jag lämnade en liten ruska åt dem att gömma sig i, så såg jag dem inte se´n. Men nu har jag sett i alla fall ett yngel igen, som simmade bland flytväxterna.

    Lämna en kommentar:


  • Shepard
    svarade
    Hur som helst så tyckte jag nyss att jag såg nå´t litet som pilade fram inne bland växterna, och när jag studerade akvariet lite mer noggrant, så såg jag mycket riktigt i alla fall ett yngel

    Vad ska man mata dem med? Är färdigskalad artemia för stort? Kan de hitta små mikroorganismer bland växterna och algerna?

    Lämna en kommentar:


  • oaken
    svarade
    Jag har då åtminstone inte fått några yngel som växt upp med föräldrarna. De verkar vara duktiga på att äta upp dem.

    Lämna en kommentar:


  • Shepard
    svarade
    Ok, så äggen och ynglen klarar sig inte tillsammans med föräldrarna, även om man har rejält med växter?

    Lämna en kommentar:


  • oaken
    svarade
    Det är rätt stavning. Har ett gäng själv sedan ett år tillbaka. Min erfarenhet av dem är att de är en mycket trevlig och enkel fisk. De äter det mesta och honorna går med ägg mest hela tiden om de får gott om mat. Äggen avsätter de på växter i akvariet. Vill man ta tillvara på äggen så får man ge dem en "lekmopp" (här finns en artikel om hur man tillverkar en sådan http://www.zoonen.com/artikel.asp?oid=199014) från vilken man regelbundet kan plocka ägg eller alternativt ta ut hela moppen och lägga den i en egen behållare med vatten från samma akvarium.

    Lämna en kommentar:


  • Shepard
    startade ett ämne Oryzias woworae

    Oryzias woworae

    Igår köpte jag 6 Oryzias woworae (butikens stavning, vet inte om det stämmer), har för mig att det var den jag såg i en tidning häromsistens, och som jag tyckte var riktigt snygg. Nå´n som har personliga erfarenheter av den, eller nå´n närbesläktad art?
Arbetssätt...