Guramiproblem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • ilzetas
    svarade
    Haha, ja Anders jag vet Guldis är en surtant, hehe. Fast hon brukar inte jaga dom så hårt, utan mer köra bort dom från olika platser i karet. Detta med blå honan hände såklart under semestern, så jag vet ju inte vad som försiggick i karet då. Kan mycket väl vara surtanten.
    Trots att hon är så så gillar vi henne, hon är ca 7 år nu och har alltså hängt med ett tag.
    /Carina

    Lämna en kommentar:


  • ansjo
    svarade
    @ilzetas: Jag skulle satsa en slant på algätaren, de blir ganska tråkiga i humöret vid stigande ålder...

    Lämna en kommentar:


  • ilzetas
    svarade
    I mitt 300 liters så har jag 1 blå guramihane med tre honor, samt tre guld guramihonor (väntar på en ny hane). Det fungerar bra förutom att en blå hona är biten i fenor och på kroppen av någon. Hon ser ut att må hyfsat bra trots hur hon ser ut. Det är troligtvis antingen blå hanen eller min kinesiska algätare som tuggat på henne.
    Jag älskar mina guramis och tycker att dom fyller ut akvariet så mycket med sin storlek och sitt beteende att jag knappt behöver andra fiskar där. Valet stod i början mellan guramis eller scalare, och jag är glad över mitt val.
    Jag hoppas att du, Daavidg, hittar en bra lösning för dina guramis för dom är värda besväret!
    /Carina

    Lämna en kommentar:


  • pikachu
    svarade
    Akvariet är helt klart för litet för en grupp med guramis av den arten, däremot så kan du ha en ensam gurami (man ska helst ha antingen en eller minst 4-5 stycken) utan större problem..
    Han/hon lär ändå inte bry sig så mycket, det som kan uppstå som problem om man bara har en är at den kan ge sig på andra i burken för att den inte har någon att bråka med..
    Bråk är roligt nog en del av guramins liv och även om de kan slåss ganska hårt och våldsamt så skadar de sällan varandra..

    Lämna en kommentar:


  • Daavidg
    svarade
    Akvariumet är på 112 liter, så det kanske är lite för litet då Har en del växter, men ska nog skaffa fler och se om det hjälper. Funderar på att skaffa ett stim av någon fisk, tror du det kan göra så att guramisarna slutar bråka? För just nu är det bara guramis och ancistrus i akvariumet.

    Lämna en kommentar:


  • Shepard
    svarade
    Guldgurami och blå gurami är samma art (Trichogaster trichopterus), och kan väl sägas vara en av de aggressivare guramiarterna inbördes, inte lika lugna som t.ex mosaikguramin. Att de jagar varandra är väl mer eller mindre oundvikligt vad jag har förstått. De bildar ju inte par, som många ciklider gör, men är väl ändå till viss del revirhävdande, så det kan ju vara så, att så länge honorna inte är lekmogna, och redo att lägga ägg i hanens skumbo, så är han nog inte så intresserad av att ha dem i närheten, och försöker köra bort dem. Men mosaikgurami t.ex är som sagt lite lugnare.

    Hur stort är akvariet? Har du mycket växter och gömställen? Skulle nog inte rekommendera Trichogaster trichopterus till mindre kar än 150-200 liter.

    Lämna en kommentar:


  • Daavidg
    startade ett ämne Guramiproblem

    Guramiproblem

    Hej!

    Jag har fyra gurami, ett par blå och ett par guld. Nu har min blåa guramihane börjat jaga och nafsa på de andra guramisarna, speciellt min guldguramihona. Hon får aldrig vara i fred och spenderar den mesta av tiden med att gömma sig bakom pumpen...

    Någon som har något tips på hur jag ska lösa detta?

    Har bara ett akvarium så har inte möjlighet att flytta någon fisk...
Arbetssätt...