sårskadad Dvärggurami

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gur4m1
    • June 2011
    • 96

    sårskadad Dvärggurami

    Har ett 150 liters akvarium (40 cm bredd x95 cm längd) och köpte två par dvärgguramisar (alltså hona, hane, hona, hane).
    Efter några dagar tillsammans dödas den ena hanen av den andra (dör i sviterna av skadorna- som skedde då jag inte var där). Nu har en av honorna fått två rejäla bett på sidan så 2-3 fjäll står ut lite och man kan se det rosa (kött) under. Har inga egna, tidigare erfarenheter av att behandla sådana skador, men antar att det är dags att bli van nu...

    Jag lyssnar aldrig på akvariepersonalen i butiken och denna snubbe var så jäkla övertygande om att "nej nej dvärggurami är jättefredliga jämfört med andra guramiarter..." "de går fin fint tillsammans, skaffa två par direkt". Jag ar tveksam men har hört från andra håll också att dessa ska vara lite "lugnare på gröten" än tex blå Gurami som jag har erfarenheter från tidigare.

    Jag gjorde det, skaffade två lekpar och jag gillar inte resultatet alls. Har jag bara haft otur och råkat få en ovanligt aggressiv hane eller är detta standard?

    Sen vill jag veta om jag måste pilla ner honan i ett akvarie med salt- eller räcker det att hon saltbadas någon gång om dagen då hon fått sårskadorna, några tips? Hur starkt ska saltbadet vara 1% 2...3? Räcker havssalt eller måste jag skaffa ektozyn eller hur det stavas.

    Jag vill _helst_ slippa slänga ner henne i ett annat kar (än det kar hon går i nu- UTAN hanen, tillsammmans med snäcklingar, och därför helst inte saltar det), då jag inte har något mer, riktigt kar, utan isf skulle bli en stor plastbalja där det blir svårt att se hur såret utvecklas.

    Saltbad? Eller kan det läka av sig själv (om jag låter henne vvara ifred och undvika allt stress som saltbad innebär) eller riskerar hon att få en dödlig infektion? Risken för svamp är ganksa överhängande har jag förstått? Jag flyttade henne genast när jag upptäckte såret i morse och hon går nu ensam med en platyhona i ett 50l akvarium. Jag är faktiskt lite förtvivlad.. Känns enormt tråkigt om jag mister även denna gurami..

    Just nu är hon pigg och matglad, ständigt på jakt efter en mumsbit och "normal" i sitt beteende men jag oroar mig för det som kanske kommer om någon dag?
    Senast redigerad av Gur4m1; 21 August 2011, 10:49.
    Nothing fancy, no tricks...
Arbetssätt...