Hur vet man om man måste sära på dem? (kampfisk + gurami)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alexia
    • January 2011
    • 509

    Hur vet man om man måste sära på dem? (kampfisk + gurami)

    Jag vet att det är en chansning med gurami och kampfisk (betta splendens) i samma kar - det kan gå men kan också gå åt skogen. Jag har en reservplan om det inte skulle fungera, men kände att jag ville prova.

    Introducerade en guramihona (odlingsform av läppgurami, guldvarant) här i eftermiddags, till kampfisken Kurt. 180 liters akvarium, hyfsat med växter och gömställen.

    Än är det rätt lugnt, kampfisken cruisar omkring och spänner upp sig och guramihonan är lindrigt både intresserad och imponerad. Inte varit något bråk eller jagande, men har ju inte gått lång tid heller.

    Men, att man kan få räkna med lite gruff om/när de gör upp och markerar revir osv förstår jag ju. Men hur vet man när man sas får inse att det inte fungerar och bör sära dem?

    Har ju tre st gurami (odlingsform av blå gurami, 1 hane, 2 honor) i ett annat kar, och de kan ju vara rätt pestiga på varandra ibland, men de gruffar/jagas en kort stund och sen är det bra. Men aldrig haft fiskar som sas verkligen inte 'tål varandra', så vad ska jag titta efter och när ska jag avbryta sas?
  • Alexia
    • January 2011
    • 509

    #2
    Hmmm, kampfisken började bli rätt ettrig, inte värsta sorten men jaga lite och nafsa i fenorna och ffa följa efter och 'spänna upp sig'. Så jag tyckte lite synd om nyanlända guramitösen och möblerade om. Så kampisen får gå i andra karet, där det går en vuxen väletablerad trio med blå gurami som sagt. Får väl se hur det går på sikt men än är det lugna gatan. En blick på guramihanen räckte tydligen för kampisen skulle bli en väldigt snäll och beskedlig fisk... Han gömmer sig inte, utan cruisar runt osv - men utan att 'mopsa sig'.

    Guramisarna kollade vad som kom, men har sen totalt struntat i honom och de har kunnat simma i bredd utan problem. Så förhoppningsvis så...

    Kommentar

    • macke_fisk
      • December 2005
      • 4442

      #3
      När jag testade ha honungsgurami och kampfisk ihop så gick det bra de första dagarna men sen efter det så började jag märka att de blev skygga och hade nafsade fenor. Såg sen att att kamphanen var i farten.
      MVH macke_fisk

      Kommentar

      • Alexia
        • January 2011
        • 509

        #4
        Mm, vi får se hur det går här. Än är det lugnt och kampfisken är så snäll så. Kampisen och Guramisarna gillar dock att uppehålla sig i samma gigantiska flytväxt (vars rötter går ner till botten), men ibland är det guramisarna som flyttar sig när kampisen kommer, ibland tvärtom, och ibland är de därinne tillsammans.

        Så än verkar de vara överens om att samexistera och inte sett någon nafsa i någons fenor, men får väl se hur det utvecklar sig. Kampisen är iaf mycket, mycket coolare där än han var i andra akvariet med läppguramin (som dock är mindre/yngre och var ny etc)

        Kommentar

        • Alexia
          • January 2011
          • 509

          #5
          Funkar finfint än, och fenorna börjar växa ut. Så tänk vilken skillnad i 'inverkan' mellan gurami och gurami. Med guldläppsdito gick det inte allt, men marmordito går fint som syns =)

          Klicka på bilden för större version

Namn: 262964_124122441017071_100002579461412_140980_6291598_n.jpg
Visningar: 1
Storlek: 60,8 KB
ID: 2134948

          Kommentar

          • Kampgurami
            • October 2011
            • 22

            #6
            Hur går det?

            Kan du fortfarande ha fiskarna i samma tank?


            Jag har precis köpt två st dvärgguramis, en hane och en hona honan är ljust blå och hanen är royal neon rainbow blue, om nu färgerna har nån betydelse.. iaf så tänkte jag egentligen köpa en kamphane, men vi var lite snabba o köpte gurami paret... Jag vill ju fortfarande ha kamphanen.. undrar om det kan funka ändå, alla tre är ju bara yngel, nästan, precis så gammla att dom får flytta hemmifrån :P Kanske det funkar om dom får växa upp tillsammans?

            Svammel svammel, hur går det för dina fiskar, har du dom fortfarande i samma tank eller har du varit tvungen att dela på dom?

            Kommentar

            • Alexia
              • January 2011
              • 509

              #7
              Det går finfint fortfarande, och de samsas snällt. Har dock inte (eftersom det går så bra som det är) flytta kampisen tillbaka till andra karet med guldläppsguramisarna (som det INTE gick med från början), men det går kanonbra med marmorguramisarna.

              Trodde det kanske skulle bli problem när guramisarna blev äldre och mer fullvuxna, men fortfarande 'full fred'. Guramihanen bygger med jämna mellanrum skumbon (mer blir det inte dock, för hög cirkulation) och inte ens då är det bråka mellan honom och kampisen.

              De äter ihop ur handen på mig när jag matar med fryst artemia med, så de tycks ha beslutat sig om att samexistera utan knot.

              Däremot så innan den (rätt elaka) ancistrushanen fick frugan utbytt mot en tuffar sak, kunde HAN vara rent rabiat på kampisen och jaga honom runt karet vid blotta anblicken av honom, men det har gått över.

              Allas fenor har fått vara ifred med, inte ett 'tugg' varken på guramisarna eller kampisen. I övrigt i karet går 2 stora ancistrus (hona + hane), en massa endlershanar, äppelsnäckor och två platyjävlar som ska bort men vägrar låta sig fångas in..

              Kommentar

              • Kampgurami
                • October 2011
                • 22

                #8
                Vad kul o höra.
                Då kanske det finns en chans att min lilla dvärggurami klarar et kampfisk sällskap iaf.

                Kommentar

                • Keeton
                  • November 2011
                  • 1

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kampgurami
                  Kan du fortfarande ha fiskarna i samma tank?


                  Jag har precis köpt två st dvärgguramis, en hane och en hona honan är ljust blå och hanen är royal neon rainbow blue, om nu färgerna har nån betydelse.. iaf så tänkte jag egentligen köpa en kamphane, men vi var lite snabba o köpte gurami paret... Jag vill ju fortfarande ha kamphanen.. undrar om det kan funka ändå, alla tre är ju bara yngel, nästan, precis så gammla att dom får flytta hemmifrån :P Kanske det funkar om dom får växa upp tillsammans?

                  Svammel svammel, hur går det för dina fiskar, har du dom fortfarande i samma tank eller har du varit tvungen att dela på dom?

                  Jag har inte några foton att dela med sig, bara vill lyssna på dina åsikter. Läs mer om!
                  moncler jacka

                  Kommentar

                  Arbetssätt...