Ca 25 L... åt kampfisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kryddan803
    • July 2011
    • 241

    Ca 25 L... åt kampfisk?

    Hej!

    Jag undrar... Om man kan ha en kampfiskhane, själv i en guldfiskskål (eller är det förbjudet?) utan pump och utan filtrering med grus och växt...?

    Kram S.E
  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    #2
    Hej..

    Det är förbjudet att äns sälja guldfisk skålar i butiker nu för tiden så..
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      det är det inte alls pikachu. däremot är det förbjudet att sälja SOM guldfiskskål. asså att säga att du kan ha guldfiskar i dom. men som nanokar funkar dom. men sen kommer aspekten med att en sida ska vara insynsskyddad.

      Kommentar

      • Tobbe R
        • May 2009
        • 654

        #4
        Ursprungligen postat av kryddan803
        Hej!

        Jag undrar... Om man kan ha en kampfiskhane, själv i en guldfiskskål (eller är det förbjudet?) utan pump och utan filtrering med grus och växt...?

        Kram S.E
        OM det verkligen är 25 liter kan det säkert användas utan att bryta alltför mycket mot lagen. Med tanke på din bristande förmåga att räkna ut volymen ens på ett normalt akvarium betvivlar jag att du vet storleken på det.

        Tobbe

        Kommentar

        • Bygert
          • March 2010
          • 2169

          #5
          Det är inte förbjudet att sälja guldfiskskålar. Fast om man gör det i misstanken att kunden tänkt ha fiskar i den kan man åtminstone riskera att få köpa tillbaka den.

          Det finns inte heller något uttryckligt förbud mot att säga att det går att hålla fisk i en guldfiskskål. Däremot så finns det regler om att man skall informera om fiskars skötsel och det finns också regler i marknadsföringslagstiftningen som kan slå till. Den som står i en butik och säger att det går att hålla fiskar i en skål balanserar på en knivsegg, det finns alla möjligheter att det går fel.

          Det finns ett uttryckligt förbud mot att hålla fiskar i guldfiskskål. Men det finns en öppning för undantag om ett antal villkor uppfylls. Att lösa allt det är dock inte lätt.
          Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

          Kommentar

          • VisualDarkness
            • February 2010
            • 7417

            #6
            3 § Fiskar får inte hållas i klotformade akvarier (guldfiskkupor) såvida inte kraven på volym, syresättning och inredning enligt 4 - 8 §§ är uppfyllda.
            Ursprungligen postat av hannesc
            det är det inte alls pikachu. däremot är det förbjudet att sälja SOM guldfiskskål. asså att säga att du kan ha guldfiskar i dom. men som nanokar funkar dom. men sen kommer aspekten med att en sida ska vara insynsskyddad.
            Hrrm, känns bra att få rätta hannes för en gångs skull.

            4 § Minst en sida av ett akvarium ska vara insynsskyddad om inte akvariets inredning ger fiskarna ett motsvarande skydd.
            180l Sällskap:
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
            60l Asien:
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

            Kommentar

            • Gur4m1
              • June 2011
              • 96

              #7
              Eftersom en kampfisk inte behöver (trivs med) pump eller syresättning av vattnet på samma sätt som tex en guldfisk så borde dessa krav inte vara svåra att tillfredställa i en skål (dens våra biten blir ju just att göra den insynsskyddad och ja, att hålla den ren skulle jag tro. Själv kan jag inte förstå att man ens tänker tanken att ha fisk i en skål, bara för att man kan.
              Nothing fancy, no tricks...

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                VD: a fast lite rätt hade jag ju. de får ju säljas om man uppfyller kraven.

                personligen skulle jag bara ha räkor i en skål.

                Kommentar

                • Nasso
                  • November 2010
                  • 719

                  #9
                  Herkules zoo i göteborg har kampfiskhanar i 1L (eller däromkring) akvarier. är ju ingen slutlig förvaring men större är att rekommendera
                  /Emil Andersson
                  120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

                  Kommentar

                  • Bygert
                    • March 2010
                    • 2169

                    #10
                    5 kap. Särskilda bestämmelser för zoobutiker, djurgrossistanläggningar
                    och liknande anläggningar

                    5 § Kampfiskhanar får inte hållas inom synhåll för varandra och inte heller så
                    att de kan se sig själva i en spegel.
                    Fiskar får aldrig hållas i en vattenvolym understigande 1 liter. Vattenytan
                    ska vara minst 1 dm².
                    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                    Kommentar

                    • kryddan803
                      • July 2011
                      • 241

                      #11
                      Ok, jag har inte köpt skålen nu utan den har stått oanvänd i vårat förråd lääänge... Man kan bara se in från ett håll resten kan man inte se in i... Ni fattar ju inte! Jag var TVUNGEN att använda den! Det var det eller ta bort kamphanen! Han verkar ju trivas och det e väll huvudsaken?? Han har byggt skumbo över större delen av ytan och personligen tycker jag at det är mycket snällare att ha honom i en guldfiskskål på dryga 25 L än att ha honom i ett så litet att han knappt får plats.

                      Huvudsaken är att han trivs!

                      Kommentar

                      • kryddan803
                        • July 2011
                        • 241

                        #12
                        Ursprungligen postat av Gur4m1
                        Eftersom en kampfisk inte behöver (trivs med) pump eller syresättning av vattnet på samma sätt som tex en guldfisk så borde dessa krav inte vara svåra att tillfredställa i en skål (dens våra biten blir ju just att göra den insynsskyddad och ja, att hålla den ren skulle jag tro. Själv kan jag inte förstå att man ens tänker tanken att ha fisk i en skål, bara för att man kan.
                        Nej men du kan tänka dej att ha den i en glaslåda? -.- Same Thing, But Different

                        Kommentar

                        • Guy Palm
                          • March 2002
                          • 5720

                          #13
                          Ursprungligen postat av kryddan803
                          Hej!

                          Jag undrar... Om man kan ha en kampfiskhane, själv i en guldfiskskål (eller är det förbjudet?) utan pump och utan filtrering med grus och växt...?

                          Kram S.E
                          Ursprungligen postat av kryddan803
                          Ok, jag har inte köpt skålen nu utan den har stått oanvänd i vårat förråd lääänge... Man kan bara se in från ett håll resten kan man inte se in i... Ni fattar ju inte! Jag var TVUNGEN att använda den! Det var det eller ta bort kamphanen! Han verkar ju trivas och det e väll huvudsaken?? Han har byggt skumbo över större delen av ytan och personligen tycker jag at det är mycket snällare att ha honom i en guldfiskskål på dryga 25 L än att ha honom i ett så litet att han knappt får plats.

                          Huvudsaken är att han trivs!
                          Inte för att jag vill vara gnällig Men varför fråga när du redan har bestämt dig
                          Guy
                          ,Poecilia,SKS,GOC,

                          Kommentar

                          • chricka
                            • February 2009
                            • 198

                            #14
                            Ursprungligen postat av kryddan803
                            Nej men du kan tänka dej att ha den i en glaslåda? -.- Same Thing, But Different
                            Det håller jag verkligen inte med om . Tycker du borde läsa på lite om att ha fisk i skålar om du tror att det är samma sak som akvarie .

                            Kommentar

                            Arbetssätt...