'Strömt' vatten och kampfisk/betta splendens?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alexia
    • January 2011
    • 509

    'Strömt' vatten och kampfisk/betta splendens?

    Jag har blivit med en Kurt, en kampfisk som blev lite mobbad och fick sina fenor avbitna. Han går sen igår i mitt 180-liter med ett stort gäng tetror, några siamesiska algätare och några platy samt endlershonor (de två senare ska bort på sikt).

    Han tycks trivas bra och cruisar omkring både högt och lågt i akvariet och har hittat en favorithörna bredvid pumpen.

    Jag har ganska bra fart på vattencirkulationen dock, inte värsta sorten men rätt bra fart. Detta tycks inte störa kampfisken även om han undviker vara framför utblåset från pumpen (ett Juwel så kan inte rikta om utblåset).

    Är det okej så länge han tycks trivas, även sen när fenorna växt ut igen? Han kan få flytta annars men då får han betydligt mindre och färra kompisar och det känns ju onödigt om det sas inte behövs?

    Fenorna är såhär nedbitna just nu:
    Bifogade filer
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Om han har hittat ett stilla hörn någonstans att ta igen sig (och det verkar han ju har gjort), så behöver du inte flytta honom.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Alexia
      • January 2011
      • 509

      #3
      Tack för svar, och samma sak sen när fenorna växt ut igen och så - att så länge han inte tycks misstycka och simmar omkring och verkar glad, och har ett ställe där det är 'lugnt' att ta igen sig så kan jag fortsätta ha honom där?

      Han har akutbott i 10 liter i några v nu innan jag tog över honom, och han verkar ganska nöjd med att just kunna cruisa omkring kors och tvärs och högt och lågt i akvariet så känns 'synd' att flytta honom, men har hört det där med att kampisar inte vill ha strömt så himla ofta så därför jag började fundera - speciellt sen när fenorna växt ut lär det väl bli bra mycket tyngre för honom att simma runt etc.

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        I naturen bor vanlig kampfisk i ganska stora rinnande vattendrag. Många av de andra Betta-arterna bor i små pölar, men inte vanlig kampfisk - dvs den hanterar nog ström ganska bra.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Tobbe R
          • May 2009
          • 654

          #5
          Ursprungligen postat av Azur
          I naturen bor vanlig kampfisk i ganska stora rinnande vattendrag. Många av de andra Betta-arterna bor i små pölar, men inte vanlig kampfisk - dvs den hanterar nog ström ganska bra.
          Men i naturen ser inte kampfisk ut som de vi köper i affären, som alla slöjvarianter hade de nog haft svårt att klara sig i naturlig omgivning.
          Tobbe
          Senast redigerad av Tobbe R; 30 July 2011, 15:33.

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            De är inte så väldigt annorlunda. Vildformen ser ut cirka så här , och även om slöjformerna säkert är sämre simmare så är de inte direkt dåliga.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Alexia
              • January 2011
              • 509

              #7
              Fast då ser ju vildformen ut ungefär som min gör nu, med fenorna avbitna/nedbitna. Men i fulla fenor såg/ser han ju ut såhär (förra äg bilder), en rejäl skillnad ju?
              Bifogade filer

              Kommentar

              • Tobbe R
                • May 2009
                • 654

                #8
                Ursprungligen postat av Alexia
                Fast då ser ju vildformen ut ungefär som min gör nu, med fenorna avbitna/nedbitna. Men i fulla fenor såg/ser han ju ut såhär (förra äg bilder), en rejäl skillnad ju?
                Som du förstår håller jag inte med Azur, en kampfisk med sådana fenor är inte lycklig i kraftig cirkulation. Kostar för mycket energi.
                Tobbe

                Kommentar

                • Alexia
                  • January 2011
                  • 509

                  #9
                  JO lite det jag kände, att vildformen ju isf är som min är NU, men superskillnad mot med fulla fenor. Men hur vet man sas var 'gränsen går' ang cirkulation? Om han simmar runt i akvariet, har 'lugna' ställen där det inte är strömt på att vila och 'verkar nöjd' även med fulla fenor, är det okej då? Eller ska man alltid/ändå se till att det är låg cirkulation?

                  Kommentar

                  • Jens A.
                    • March 2007
                    • 5026

                    #10
                    Det är säkert ok. Om du vill, kan du fixa lite flytväxter där han kan vara.
                    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                    Kommentar

                    Arbetssätt...