Skumbobyggande guramihona

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gur4m1
    • June 2011
    • 96

    Skumbobyggande guramihona

    Hur vanligt förekommande är det att en hona av tex dvärggurami, bygger skumbo? Om detta sker- vad beror det på? Någon som har erfarenhet av detta? Eller förekommer det inte alls.
    Nothing fancy, no tricks...
  • Gur4m1
    • June 2011
    • 96

    #2
    Ingen som har en aning?
    Köpte två Dvärggurami i butik- skulle vara ett par. Honan har dock börjat bygga skumbo i sitt hörn, och hanen i sitt- båda väldigt revirhävdande mot varandra Hon har sammas torlek som hanen men är mer ljus i färgen, silvrigt blå, men ja har börjat s ränderna mer framträdande så jag har mina misstankar om saken.
    När jag ringde butiken och frågade (ville mest komma fram till att jag nog fått en hane och vill byta till en hona) så sa kvinnan att nej nej det är fullkomligt normalt beteende, guramihonor bygger också skumbo". Men jag hittar ingenstans om detta "fenomen", står bara att hanen bygger skumbo. Hört om kampfiskhonor som kan bygga skumbon ibland.

    Någon som varit med/hört talas om liknande? Eller är detta ett klockrent bevis på att jag fått två hanar (en blå och en "vanlig" dvärgguramihane) eller är jag orolig i onödan, är det bara en hona med för högt testosteron eller så romstinn att hon inte kan behärska sig!?

    Tacksam för svar

    Här är en film där de båda individerna blir illustrerade!
    Senast redigerad av Gur4m1; 23 July 2011, 18:10.
    Nothing fancy, no tricks...

    Kommentar

    • freddi36
      • December 2010
      • 2882

      #3
      en bild på "honan" skulle hjälpa. finns många här som kan säga om det är en hona eller ej.

      själv har jag inte hört att honorna bygger bon..

      Kommentar

      • Gur4m1
        • June 2011
        • 96

        #4
        Lagt in en film i inlägget före, inte lyckats fånga "honan" bra på foto. Jag har inte heller hört om skumbyggande honor men jag vet inte allt här i världen därför vill jag höra vad andra har varit med om XD Men det lutar väl mot att det kanske är en hane. Trist (för dem) då jag försökt få dem i "super love mode" i sådär en vecka eller så.
        Senast redigerad av Gur4m1; 23 July 2011, 18:22.
        Nothing fancy, no tricks...

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Är nog två hanar ja, men av olika färgvarianter, den randiga är vildformen.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Gur4m1
            • June 2011
            • 96

            #6
            Ursprungligen postat av Animaniac
            Är nog två hanar ja, men av olika färgvarianter, den randiga är vildformen.
            Bra, känns bra att få det bekräftat. Nu har den "blå" (Royal blue kallades dem i butiken-) också fått mer "lekdräkt" antar jag- för den har mycket skarpare röd färg nu även om den mest är blå- men det är nog som du säger, nån blå variant. Han i butiken gick alltså enbart efter färgerna när han valde ut mitt par :S

            En film som jag tog precis nu på honom där han går som ensam kille. Lite suddigt men han är som man ser inte enbart blåsilvrig nu, har inte lika markerat som "vildformen" men har mer framträdande, röda ränder nu på underkroppen och mer rött även i fenorna (om man jämför med första filmen som togs då de var nykomna från butiken då det inte fanns något rött i "henne".

            Men jag kan alltså rikta in mig på att köpa nån hona eller så för med denna blir det inga bäbisar
            Tack för input! Mycket uppskattat!

            En film
            Senast redigerad av Gur4m1; 23 July 2011, 18:44.
            Nothing fancy, no tricks...

            Kommentar

            • freddi36
              • December 2010
              • 2882

              #7
              ja det är 2 hanar. den blå brukar kallas "royal blue". den randiga är vildformen.

              hur stort är karet? om du inte kan byta en av dom mot en hona så kan du köpa lite fler honor istället.

              Kommentar

              • freddi36
                • December 2010
                • 2882

                #8
                du skrev förra innlägget medan jag kollade på första filmen. därför blev det lite konstigt med förra innlägget

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Vad jag vet ser honorna av alla odlingsformerna likadana ut, det vill säga kortare och knubbigare än hanarna, med mindre och rundare fenor, och silvergrå.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • Gur4m1
                    • June 2011
                    • 96

                    #10
                    Har 150 l, 95 cm långt kar så det ska nog gå bra med två par. Ska köpa en hona nu, och slänga ner till vildformen i hans kar- men där är han bara tillfälligt för parningen. Får fixa en hona till denna också. De säljs parvis billigare i butiken där jag köpte dem så får se om jag får tag i snubben som sålde(och valde ut) kan fixa så jag får två honor istället för samma pris XD då han trots allt är den som valde fel- och jag gärna behåller hanen, han är fin (och väldigt trevlig) och kul att ha två olika varianter.
                    Nothing fancy, no tricks...

                    Kommentar

                    • freddi36
                      • December 2010
                      • 2882

                      #11
                      vissa honor kan även ha mörka eller blåaktiga band (dock mycket mindre intensiva än hanen)

                      Kommentar

                      • Gur4m1
                        • June 2011
                        • 96

                        #12
                        Ursprungligen postat av Animaniac
                        Vad jag vet ser honorna av alla odlingsformerna likadana ut, det vill säga kortare och knubbigare än hanarna, med mindre och rundare fenor, och silvergrå.
                        Ja, jag såg på fenan att det inte var en hona (misstänkte- men "hanens" var ändå spetsigare) men han intyade mig att de randiga var hanarna och de blå var honorna så tänkte att det var annorlunda med dvärggurami jämfört med blå gurami som är de enda guramifiskar jag ägt tidigare. Varit misstänksam men de har inte varit speciellt agressiva mot varandra. Men så är de säkert vana vid varandras närvaro sen butiken, kanske samma uppfödare eller kull tillochmed? ANTAR att han blandat ihop dem, och att jag fick med en royal blue-hane? (eller om de kallas cobolt blue?) men han trodde att det var en hona till vildformen :S Tokigt, men säkert lätt hänt.

                        mmm sett bilder där man i vissa ljus kan se lite "ränder" på honorna, så såg det ju även ut på min. Men han blev plötsligt över en dag- mer röd. I samband med första skumbobygget jag sett honom göra på de två eckorna jag ägt honom. Min andra hane har hunnit bygga flera bon och är i full gång nu när vi talar, väldigt klar i sina färger.

                        Men denna gång ska jag stå på mig och få med mig en hona, eller så får de fixa hem en åt mig! ^_^
                        Nothing fancy, no tricks...

                        Kommentar

                        • freddi36
                          • December 2010
                          • 2882

                          #13
                          du behöver nog inte va orolig att dom ska vara aggresiva mot varandra. om dom inte är speciellt aggresiva nu när dom bygger så kommer dom inte heller vara det när dom inte bygger.

                          Kommentar

                          • Gur4m1
                            • June 2011
                            • 96

                            #14
                            Appropå färgerna:
                            Min ena hane har teckning som "royal blue" som de ser ut på foton som jag hittar på nätet. De är "vildfärgade" men med mer blått (fortf väldigt röda ränder, men mindre yta).

                            Sen hittar jag en variant som kallas cobolt blue- trodde det var som med neon red, som även kallas Royal red osv. Men denna verkar vara blå med väldigt svaga, eller obefintliga röda ränder- precis som min andra hane.

                            Någon som kan reda ut detta- om Cobolt blue (powder blue osv) och Royal blue (neon blue osv) är samma sak eller olika (fiskarna är desamma i kött och blod- tänkte färgerna). Någon som kan länka till "vildfärgen" då jag är värdelös på att söka, för jag lyckas inte hitta någon! Bara fiskar som liknar Royal blue- de som påstås vara Royal blue. Så det är svårt att jämföra för en novis som jag själv.

                            Mvh // Jean
                            Senast redigerad av Gur4m1; 24 July 2011, 11:00.
                            Nothing fancy, no tricks...

                            Kommentar

                            Arbetssätt...