Tappar lusten och inspirationen med guramis. Fenröta nu också!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ilzetas
    • January 2011
    • 278

    Tappar lusten och inspirationen med guramis. Fenröta nu också!?

    Jag har hängivit mig åt guramis och jobbat mot ett 100% asien sedan starten av mitt 300 liters kar vid årsskiftet. Men omsättningen av guramisarna (blå, marmor och guld) har varit hög i mitt tycke. De senaste månaderna har det varit lugnt och fint, men efter 12 dagars semester (då matades dom va en vän 1 gång/dag i doserade mått) så är två honor bitna i fenorna av den tredje. Eller..? På bukfenorna synd en mörkare färg längst ut på fenorna... Och dom är ojämna i och har blivit fula. Är det en sjukdom?
    300 liter SA och 160 liter asien är den perfekta kombon i vårt hem
  • ilzetas
    • January 2011
    • 278

    #2
    Hur ser fenröta ut? Varför uppstår det?
    300 liter SA och 160 liter asien är den perfekta kombon i vårt hem

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Kan du länka en bra bild på fiskarna? Ofta blir de taggiga då fenstrålarna försvinner saktare, och det blir även en vit kant på fenan där den håller på att försvinna...
      Dålig vattenkvalité är ofta en orsak till sjukdomen. Du kan läsa lite här om det: http://www.zoopet.com/index.php?opti...cle&article=38
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • ilzetas
        • January 2011
        • 278

        #4
        Tack, Anders för ditt svar

        Jag kan tyvärr inte lägga in någon bild just nu pga att jag inte hittar drivrutiner för min kamera som funkar med Windows 7. Men jag har studerat damerna i fråga och nu efter hanen flyttat in har även den tredje honan en ojämn stjärtfena. Ser inget vitt i kanterna och dom är inte taggiga. Däremot är den främre delen av bukfenan (längst fram) lite taggig men jag uppfattar det som att det ska/kan vara så?
        Stjärtfenorna ser ut att ha blivit bitna, en del ganska rejält. En av honorna är rejält dominant och styrde och ställde med dom andra två innan hanen kom. Nu verkar det vara mindre av den varan då hanen tillkommit.

        Mvh, Carina
        300 liter SA och 160 liter asien är den perfekta kombon i vårt hem

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Då skulle jag tippa på att det är lite kärleksgnabb i karet...
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • ilzetas
            • January 2011
            • 278

            #6
            Tack för svaret, Anders. Jag hoppas på det också. Hanen har bara bott där i tre dagar och honorna var naggade i kanten redan innan, men jag hoppas på det iaf
            Vad tror du om scalarer tillsammans med guramisarna? Jag har bara stora guramisar nu, inga dvärgar numera. Jag frångår då uppenbart min asien-plan, men har närt en scalar-dröm sedan vi hade det när jag var barn.
            /Carina
            300 liter SA och 160 liter asien är den perfekta kombon i vårt hem

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Lite beroende på vad det är för gurami, men mosaikgurami och de olika sorterna av blåguramin har jag haft ihop med skalarer. Det är inte den optimala lösningen kanske, men det funkar...
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • ilzetas
                • January 2011
                • 278

                #8
                Okej, tack åter igen för svaret
                Jag har 4 st blå och en guld, som också ska få en familj så snart jag hittar nåt som är värt att köpa. Tänk så tråkigt det blir i akvarierna i zoobutikerna under sommaren... suck. Jag funderar vidare på detta med scalarerna. Vill iinte sabba nåt som fungerar
                /Carina
                300 liter SA och 160 liter asien är den perfekta kombon i vårt hem

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  En bra plan!
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • pikachu

                    • December 2007
                    • 1189

                    #10
                    Jag och Anders råkar av någon anledning (åtmistone ibland och oftast när det kommer till Guramier och Labyrintfiskar) ha väldigt olika erfarenheter och därmed åsikter när det kommer till guramis, om du bara har en hane så skulle jag i alla fall ha lagt i åtminstone ett par till hannar då de brukar bli lugnare..
                    Annars så kan de jaga på honorna ganska duktigt, de tre gånger som jag har haft Skalare och Labyrintfiskar ihop (två var med Blå och Mosaik gurami och kampfisk och en med en paradis hane) och i alla tre fallen så åkte labyrint fiskarna på så mycket spö så jag vart tvungen att sära på dem..
                    Funderar på att försöka ha Skalarer ihop med Ormskinns gurami då Guramierna blir 20-25 cm och kan ha trygghet genom sin storlek, detta projekt kommer även att genomföras i ett akvarium på minst 500l..
                    Jag tror att det sällan går bra att ha Labyrintfiskar och Skalarer ihop just på grund av att båda trivs uppe vid ytan och Skalarerna är generellt sett aggresivare plus att de lever i par, de båda arterna konkurrerar helt enkelt om samma område i burken..

                    MVH/ Patrik
                    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Jag försår inte riktigt hur du gör med dina fiskar, de åker på stryk stup i kvarten ju...?
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • ilzetas
                        • January 2011
                        • 278

                        #12
                        Tack båda två för era svar!
                        Precis som i övriga livet får man olika erfarenheter vilket är tydligt i detta fall.
                        Jag avvaktar tills vidare med scalarer och lägger slantarna på att utöka grupperna med guld och blå gurami. Väntar på att palettynglen ska växa det där sista och flytta, därav min försiktiga utökning av guramis hittills. Ja, ja, jag vet att det är lite fisksoppa med paletterna i mitt asienkar, men som sagt det är tillfälligt och har hittills funkat friktionsfritt.
                        Tack igen, ser fram emot mer diskussioner i ämnet
                        /Carina
                        300 liter SA och 160 liter asien är den perfekta kombon i vårt hem

                        Kommentar

                        • macke_fisk
                          • December 2005
                          • 4442

                          #13
                          Jag har aldrig varit med om att scalarer och guramis spöa skiten ur varandra.
                          MVH macke_fisk

                          Kommentar

                          • pikachu

                            • December 2007
                            • 1189

                            #14
                            Ursprungligen postat av ansjo
                            Jag försår inte riktigt hur du gör med dina fiskar, de åker på stryk stup i kvarten ju...?
                            Jag kollar med så många källor som möjligt om kombon jag ska prova kommer funka (om det inte gäller en galen intressant ide som jag är säker på att ingen har provat förr) innan jag provar den eller inte..
                            Okej, jag kan väl erkänna att jag aldrig varit ett fan av att ha mycket växter i mina kar bara för att jag inte är så bra på att lyckas med dessa, visst finns det ju växer som jag lyckas asbra med men..
                            De gånger jag har satt Skalarer och Labyrintfiskar ihop har det i alla fall inte fallit väl ut utan jag har fått lov att sära på dem..
                            Vad/hur jag gör med mina fiskar för att de ska vara så stridslystna, dock så vet jag ju att mina fiskar får bra med mat så att de inte svälter i alla fall (obs: jag övermatar inte)..

                            Oftast brukar jag hålla fred mellan arterna (även om det brukar vara en del bråk inom dem vilket jag bara ser som naturligt), men det har hänt att det har blivit kaos när jag blandat två arter med varandra..
                            PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                            Kommentar

                            • ilzetas
                              • January 2011
                              • 278

                              #15
                              Herregud, så svårt jag har att bestämma mig hur jag ska göra! Blir galen snart..!
                              Jag har i alla fall flyttat palett-ungdomarna till 100 liters karet och satt foderautomaten på MASSA MAT, och ska givetvis byta vatten ofta, ofta. Nu j-lar ska dom växa och flytta
                              Dom var nästan 20 st så nu ekar det tomt hos guramisarna. Men valet står fortfarande mellan att skapa ett SA med scalarer, m.m. i 300 l. Eller att helt enkelt gör djungel av dom fiskar jag gillar och som funkar med varandra. Hm. Jag tänker mycket på att jag bör studera VAR i karet dom olika fiskarna håller till, utöver vilket typ av flöde dom vill ha på vattnet, flytväxter, temp osv.

                              Kommentera gärna
                              /Carina
                              300 liter SA och 160 liter asien är den perfekta kombon i vårt hem

                              Kommentar

                              Arbetssätt...