vad vet ni om normans lyktögonfisk och clownkillis?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • alumini
    • February 2004
    • 197

    vad vet ni om normans lyktögonfisk och clownkillis?

    Har aldrig sett normans lyktögonfisk i verkligheten, lyser verkligen deras ögon intensivt blått som det sägs? Clownkillis är väldigt vackra i alla fall, är dessa två svåra eller enkla att få att trivas i akvarium?
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Norman har jag inte haft men väl clownfisk tidigare:


    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Guy Palm
      • March 2002
      • 5720

      #3
      Ursprungligen postat av alumini
      Har aldrig sett normans lyktögonfisk i verkligheten, lyser verkligen deras ögon intensivt blått som det sägs? Clownkillis är väldigt vackra i alla fall, är dessa två svåra eller enkla att få att trivas i akvarium?
      Alla lyktögon har verkligen lysande ögon, inta alls svåra att hålla.
      Guy
      ,Poecilia,SKS,GOC,

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        I Zoopets artbeskrivningar har den förstnämnda svårighetsgraden 2 och den sistnämnda 3. Dvs ingen av dom är speciellt svår.
        Det viktigaste att tänka på är väl att de är jäkligt bra hoppare - dvs se till att ha tättslutande täckglas
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • alumini
          • February 2004
          • 197

          #5
          Hur länge lever dessa två arter då, killis brukar väl inte vara speciellt långlivade?

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Ursprungligen postat av alumini
            Hur länge lever dessa två arter då, killis brukar väl inte vara speciellt långlivade?
            INgen av dom är s.k. årstidskillis så de kommer att leva några år.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Normans lyktöga är mycket kortlivad. Det är nog få, om några, som ser sin tvåårsdag. Den är också mycket lättodlad, så det spelar inte så stor roll.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                • July 2010
                • 1072

                #8
                Normans är enkla, som ovan. En del andra lyktögon är betydligt svårare. Clownkillin brukar vara enkel, om du hittar dem i butik. Det finns dock ett helt gäng populationer, varav en del är grymt svåra (samma art alltså, men olika färgmorpher). Den variant jag haft på clownkillin var busenkel, odlade sig själv utan ansträngning från min sida. Jag höll dem relativt varmt, 27 grader, och fick nästan bara fram honor - den verkar ge olika könsfördelning beroende på temp. En del populationer funkar omvänt, dvs håller man dem varmt får man bara hannar.
                Bara döda fiskar flyta medströms

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  Bland killis, särskilt afrikanska killis, är det helt säkert så att många "färgmorfer" och "lokalpopulationer" i själva är separata arter. Det beror till stor del på att förr användes färg inte för att skilja arter åt, trots att det biologiskt är en viktig artskiljande karaktär, eftersom fiskar i formalin tappar färgen. Hos cikliderna har man rätt bra kommit ifrån det här problemet, men killis har nog en bit kvar.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    • July 2010
                    • 1072

                    #10
                    Azur,
                    stämmer säkert. Jag ville iaf åt att det finns fiskar (clownkillis) som liknar varandra otroligt mycket, de skiljer sig åt lite i färgerna samt i maxstorlek. I hobbyn kallas allihop för clownkillis, somliga är enkla och andra grymt svåra. Tänker att de man hittar i butik inte är särdeles svåra, för annars fixar de inte livet från vf till akvarium. Verkar vara 50/50 på vf eller odlade, de få gånger man ser dem i butik öht.

                    I länken under finns tre varianter fotade (finns fler), och jag kan för lite om det med arter för att våga säga att det är egna arter. Färgteckningen i fenorna skiljer. En del varianter jag sett har helt underbara färger även i bröstfenorna. De har jag dock aldrig haft själv.


                    Jag har aldrig haft clownkillis med lokalitet, bara CI. De har funkat bra (inköpt i två omgångar) och varit enkla att hålla. Maxstorleken har legat på ca 3 cm för hannarna, något mindre för honorna. På en del killiutställningar har jag sett ex med annan färgteckning och maxstorlek runt 4 cm. Vet att Anita (från länken ovan) har trixat rundor med flera olika populationer, varav en tydligen var stört omöjlig att få yngel av (eller ja, att få att överleva öht).
                    Senast redigerad av PatrikMalmo; 02 July 2011, 11:58.
                    Bara döda fiskar flyta medströms

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      • July 2010
                      • 1072

                      #11
                      Tillägg, CI = commercial import

                      Normans verkar annars också finnas i olika varianter/arter. Färgteckningen skiljer sig inte särdeles (kan vara små skillnader i fenorna, gulaktiga eller genomskiliga), men maxstorlek kan skilja sig ett par cm (mellan 3-5 cm). De jag haft har varit enkla. macrophtalmus-varianter tycker jag däremot har varit svåra att hålla öht, ännu värre med odling.
                      Senast redigerad av PatrikMalmo; 02 July 2011, 12:17.
                      Bara döda fiskar flyta medströms

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        #12
                        Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                        maxstorlek kan skilja sig ett par cm (mellan 3-5 cm)
                        Så stora? Jag tror aldrig jag sett större än 2.5 - 3 cm.
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        • PatrikMalmo
                          • July 2010
                          • 1072

                          #13
                          Ursprungligen postat av Azur
                          Så stora? Jag tror aldrig jag sett större än 2.5 - 3 cm.
                          De första Normans jag hade landade runt 4 cm. Rätt slanka, med gultonade fenor. De flesta jag sett efter det har varit i den sizen du nämner och med genomskinliga fenor. Ger ett mer kompakt intryck, fisken är "jämntjock". Har dock sett "monster" på utställningar, runt 5 cm. Förmodligen är det olika arter, men de skiljer sig inte så mycket åt som t ex normanni och macrophtalmus. Vilket iof inte behöver betyda ett smack, kanske har jag haft olika arter - men de har varit enkla allihop, med nätmönstret på sidorna. För övrigt den enda fisk jag sett som kan röra sig som trollsländor i vattnet. Fascinerande!!
                          Bara döda fiskar flyta medströms

                          Kommentar

                          Arbetssätt...