praecox-lek

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • svea
    • February 2005
    • 2476

    praecox-lek

    Mina regnbågsfiskar leker. Jag hängde ned en lekmopp i går em. I morse hittade jag en hel del små genomskinliga romkorn i moppen.
    Jag har nu flyttat romkornen till en tillfällig bunke. Lite växter i men inget annat.
    Vad krävs för att de ska ha största chans att klara sej?

    Behövs det värme, cirkulation, eller ngt annat?
    Tack snälla ni om ni har lust att hjälpa mej.

    Mina bilder
    Min zoon
  • C113
    • April 2008
    • 95

    #2
    Eh, du har tråden precis innan som jag skrivit lite om det.

    KrA
    Kristian Adolfsson
    ------------
    www.corydoras.net

    Kommentar

    • svea
      • February 2005
      • 2476

      #3
      Ja, jag har läst din tråd och andra trådar.
      Men det jag måste få veta, är hur jag gör just nu med dessa romkorn som ligger i en bunke.
      Jag tycker inte att jag hittar nån info om det. Kan dom vara kvar där utan värme o cirk?
      Annars finns det jättemycket jag ska spara, men det är ju längre fram, ang mat o sådant.

      Mina bilder
      Min zoon

      Kommentar

      • C113
        • April 2008
        • 95

        #4
        OK, sätt burken på karet (ej rampen) så den håller någorlunda samma temp, 22-24 är OK.

        Tänk på att det kan komma med planarier, hydror etc. med växter om de tas från ett kar med sådant i. Kör hellre utan något.

        Lätt genomluftning är alltid bra. Var försiktig när de börjar kläckas dock så att de inte lägger massa energi på att simma mot strömmen som bildas.

        Har inte prövat med alkottar (använder det när jag kläcker Corydoras-rom i småburkar) men jag har ju flyttat mina moppar till ett 20 liters kar som jag byter 10 liter i 3-4 gånger i veckan på. Man kan också ha i en droppe metylenblått för att hindra möglande ägg. JAg har ju haft rätt många möglande i min första mopp.

        Har nu drygt 20 yngel och det är många okläckta kvar i moppen som börjat bli mörka så de kläcks nog snart. La över en plastväxt som de lekt i i morse.

        De äter bra men nykläckta yngel är bara mikroskopiskt mindre än de som är nästan en vecka nu!!! Fortfarande kan de inte ta ens de minsta mikromaskar och artemia ska vi inte tala om.

        Jag ska börja köra som dig med små byttor och när de kläckts lyfta över dem i ett kar. Men som sagt de går fortfarande i karantänkaret så det är inte meningen att de ska leka!

        Har du plockat äggen från moppen?
        Kristian Adolfsson
        ------------
        www.corydoras.net

        Kommentar

        • svea
          • February 2005
          • 2476

          #5
          Ok, inte så bra med växter.
          Det är en relativt liten burk, kanske kan jag hänga ned den i akvariet för värmens skull.

          När (om - hoppas!) de börjar kläckas kan jag ha dem i ett 30 liters som är ledigt. Lättare med genomluftning där.
          Nu i denna burk kanske det räcker med att byta lite vatten då o då.

          Ja, jag plockade dem från moppen. Först i morse, sen lite senare på dan.
          TAck för dina synpunkter.

          Mina bilder
          Min zoon

          Kommentar

          • C113
            • April 2008
            • 95

            #6
            Jag har c:a 20 yngel kvar men de växer inte!! De äter och är runda om magen men de tar fortfarande bara superfint foder. Har inte fått någon fart på infusorierna. Såg bra ut igår med massor av "toffeldjur" men idag är det tomt vid ytan i glasburken.

            Har en mopp till med massor av ägg. Ska lägga den i en egen bytta och flytta ynglen när de kläcks till det större karet.
            Kristian Adolfsson
            ------------
            www.corydoras.net

            Kommentar

            • svea
              • February 2005
              • 2476

              #7
              En del romkorn ser vita/grå ut. Är dom inte ok då?

              Mina bilder
              Min zoon

              Kommentar

              • C113
                • April 2008
                • 95

                #8
                Jo, de är nog kassa, försök ta bort dem för de sabbar vattnet. Finns en liten 3 ml pipett i plast som funkar.
                Ett friskt ägg ser ut som en liken glaskula, helt klar till några dagar innan det kläcks då det mörknar.
                Kristian Adolfsson
                ------------
                www.corydoras.net

                Kommentar

                Arbetssätt...