någon här som haft pygmegurami ( Trichopsis pumila) ??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • alumini
    • February 2004
    • 197

    någon här som haft pygmegurami ( Trichopsis pumila) ??

    Antar att pygmeguramis ska skötas på samma sätt som många andra guramiarter, är det någon här som haft några, de verkar ganska ovanliga ?
  • Erik Åhlander
    • January 2006
    • 1881

    #2
    Kör dem i ett eget artakvarium. Dom är lite speciella.

    Kommentar

    • pikachu

      • December 2007
      • 1189

      #3
      Det som är med pygméerna är att de kan ha riktigt svårt med konkurrensen, men ser du bara till att mata på bra så ska det inte vara några problem alls..
      Jag har själv 5 pygméer ihop med åtta små rasborer, fem kolglödtetror, en microsynodontis, en dvärgbilbuks fisk, några körsbärsräkor och några sniglar och det går väldigt bra..
      PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

      Kommentar

      • Erik Åhlander
        • January 2006
        • 1881

        #4
        Fast då leker inte Trichopsisarna...:-)

        Kommentar

        • pikachu

          • December 2007
          • 1189

          #5
          Nej, det har du väl rätt i, men jag tror inte heller att TS är ute efter lek på dem heller..
          PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

          Kommentar

          • Erik Åhlander
            • January 2006
            • 1881

            #6
            Varför inte? Om de får ett eget akvarium med mycket grenar, löv och växter så kommer hanen skaffa ett territorium. Nånstans där finns ett litet bo - antydan till skumbo - men det ligger inte på ytan, utan gärna i ett hål i en rot eller i en javamossaklump. Ofta förstår man inte riktigt var boet är, men det dyker upp lite yngel som ofta överlever om man inte har annan fisk. Hur spännande som helst!

            Enda pysslet är att man helst bör mata hela tiden med nykläckt artemia, men det behöver inte vara så besvärligt.

            Kommentar

            • Falconer
              • November 2005
              • 786

              #7
              Jag fick höra i min akvariebutik att folk lämnat tillbaka guramisarna för att dom åkte omkring med räkor hela tiden i munnen. Räkorna var lika stora som fisken....? Samt att expediten haft pygméer med nån killi som dom hade tryckt in ett hörn hela tiden och varit riktigt aggro.
              Tycker inte jag sett någonstans att dom ska vara så. Blev ju förstås tveksam om det är något som kan dela akvarium med merah-rasboror och räkor då.
              Någon som vet?

              Kommentar

              • Moving Waves
                • August 2010
                • 1403

                #8
                Jag har pygme med amanoräkor och de rör inte dessa iaf.
                - - -
                540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                Kommentar

                • pikachu

                  • December 2007
                  • 1189

                  #9
                  Jag har både haft små räkor (vilka är uppätna nu, men inte av pygméerna utan av min microsynodontis) och jag har även boraras brigetae och med rasborerna går det i alla fall hur bra som helst..
                  PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                  Kommentar

                  • Falconer
                    • November 2005
                    • 786

                    #10
                    Är det viktigt att jag bara har 1 hane med typ 3 honor eller kan jag ha 2 hanar tillsammans i 30 liter?

                    Kommentar

                    • pikachu

                      • December 2007
                      • 1189

                      #11
                      I mina ögon har könsfördelningen på guramis aldrig spelat någon roll då båda könen är ungefär lika ilskna..
                      PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                      Kommentar

                      Arbetssätt...