vilka guramiarter kan man egentligen ha i samma akvarium??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • alumini
    • February 2004
    • 197

    vilka guramiarter kan man egentligen ha i samma akvarium??

    Fungerar de flesta guramisar tillsammans(förutsatt att akvariet är tillräckligt stort )eller blir det problem om man blandar större arter , till exempel blå gurami med dvärgar??
    Senast redigerad av alumini; 13 April 2011, 14:07.
  • J.Milton
    • January 2010
    • 674

    #2
    Jag har visserligen en ensam dvärghane i mitt gurami kar just nu, och det funkar.
    Men har inte haft bra erfarenhet av det tidigare. Brukar sluta med att dvärgarna går under.
    Annars funkar många v sorterna ihop (då många av dom är samma art med annan färg typ )
    Jag har blå,guld,marmor,lavendel och mosaik i samma kar.
    240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
    Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
    Blogg+Galleri

    Kommentar

    • pikachu

      • December 2007
      • 1189

      #3
      Att blanda störrre arter med mindre kan gå ganska dåligt för de mindre, fall det skulle bli fajt mellan främst vuxna djur som en fullvuxen blå gurami och en fullvuxen dvärg grami så är risken rätt stor att blå guramin antingen allvarligt skadar eller dödar dvärgen..
      En större gurami art har automatiskt större bitstrycka och tål mer stryk och fajter går i längden inte alltid att undvika hur man än gör, det ligger i guramis natur att slåss..
      Dock så är kanske inte risken överhängande at just den där dvärgen skulle ge sig på blå guramin, men om en dvärg gurami hanne skulle försöka ge sig i kast med att leka så skulle den inte tveka att flyga på alla andra guramis som kommer i närheten av boet..
      Honorna skulle troligen flytta på sig, men det är inte lika stor sannolikhet att hannarna skulle eller om en (vi säger blå gurami) hane skulle ha sitt revir så att det gränsar så skulle han ganska så enkelt kunna råka bita ihjäl dvärgen om det skulle bli en revirstrid eller liknande..

      Hoppas det inte blev för rörigt nu och att du fick svar på det du undrade nu..

      Om du undrar över något som du kanske inte fick svar på eller liknande så är du välkommen att fråga på..

      MVH// Patrik
      PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

      Kommentar

      • Vargsyster
        • January 2010
        • 55

        #4
        Om jag får ge mig in i diskussionen med en egen fråga rörande samma ämne...

        Kan man ha ett dvärgguramipar och ett honungsguramipar i samma akvarium? Och hur stort bör det vara för att man ska kunna ha två små guramipar över huvud taget?

        Kommentar

        • pikachu

          • December 2007
          • 1189

          #5
          Om du läser på alla andra trådar här där jag har skrivit så kan du se kanske så tydligt att jag jämt skriver samma sak gällande guramis..
          Guramis är gruppfiskar, de ska alltså bo i grupp och inte i par..
          Köper du två stycken så är risken relativt stor att den ena stressar ihjäl den andra..

          Har du ett akvarium på cirka 60 liter så kan du enkelt ha 4-5 honungs eller dvärg guramier tillsammans..

          Och ja, du kan ha dvärg och honung ihop, men då skulle jag nog ha ett akvarium på minst 70 liter och 3-4 av varje art..
          PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

          Kommentar

          Arbetssätt...