Skillnad pärlemogurami och mosaikgurami?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Alexia
    svarade
    Har bara en hane, med två tillhörande flickvänner.

    Lämna en kommentar:


  • pikachu
    svarade
    Gurmis är härligt livliga när de är unga, men blir oftast tråkigt sega när de blir äldre (även om jag tycker att det har sin charm det med)..

    När det kommer till den typen av fiskar jag gillar mest så ligger gurami i en klass för sig, JAG ÄLSKAR GURAMIS!!!
    De är tur för din Ancistrus att guramisarna inte tar så mycket per gång och att de är rätt enkla att jaga iväg..

    Vänta bara till de blir något äldre och större, har du 3-4 hannar så kan du räkna med att det blir ett antal revirstrider..

    Lämna en kommentar:


  • Alexia
    svarade
    Jag måste säga att jag är OTROLIGT förtjust i guramisarna. De är så himla orädda och sociala - tama nästan. För att inte tala om dekorativa när de graciöst glider runt i karet och viftar med 'spröten'.

    Trivas verkar de göra med, och är synnerligen sams både med varandra och karets övriga invånare. Lite för sams ibland, stackars ancistrusen hade ett helsike när han ville ha sin maltablett ifred - alla andra fiskar flydde när han började vifta med 'svansen'. Guramisarna stod nyfiket kvar och tyckte att de väl kunde dela på tabletten

    Lämna en kommentar:


  • pikachu
    svarade
    Dessutom så är jag helt säker på att de gillar (att de liksom trivs) att bråka med varandra.. :P
    Speciellt hannarna, men även honorna kan ryka ihop så att det smäller och far..

    Lämna en kommentar:


  • Shepard
    svarade
    Ursprungligen postat av Alexia
    Oki, vi får se helt enkelt då. Just nu tycks ingen vara direkt grinig på någon annan. De är ju inte som guppysarna att det går bra att trängas så vattnet 'kokar'. Men de simmar ofta 'ihop' - och när någon jagas undan så varieras det vilt vem som kör undan vem och ingen är mer utsatt. Bara hoppas det håller i sig.
    Ja, det är ju lite därför det är bra att hålla dem i grupp, då är det inte en och samma fisk som jagas hela tiden, utan aggressionerna fördelas på fler individer.

    Lämna en kommentar:


  • Alexia
    svarade
    Oki, vi får se helt enkelt då. Just nu tycks ingen vara direkt grinig på någon annan. De är ju inte som guppysarna att det går bra att trängas så vattnet 'kokar'. Men de simmar ofta 'ihop' - och när någon jagas undan så varieras det vilt vem som kör undan vem och ingen är mer utsatt. Bara hoppas det håller i sig.

    Lämna en kommentar:


  • Shepard
    svarade
    Vad jag förstår, så kan blå guramihanar vara lite griniga på honorna även om de inte leker, tror att de helt enkelt inte vill ha honorna i reviret, om de inte ska leka.

    Apropå ingenting, så såg jag för några år se´n en riktigt snygg variant av T. trichopterus, som jag ångrar att jag inte köpte, det såg faktiskt ut att kunna vara nå´n sorts vildform. De var blåsvarta, med ljusgula strimmor över hela kroppen, och ljusgula prickar i fenorna, hanarna var riktigt snygga.

    Lämna en kommentar:


  • Alexia
    svarade
    Och om de inte leker - vilket de INTE kommer att göra i akvariet de går i nu (vilket jag misstänkte med, och jag fick ju tips i affären att om jag ville de skulle leka så skulle jag just ändra förutsättningarna mot hur jag har nu, som du beskriver) - slipper man då det där att hanen kan bli hemskt revirhävdande och 'le' på honorna? Eller kan han bli det ändå?

    Alla kunniga ser det inte så, och sen vet jag som kunnig i helt andra djur än fiskar (hästar) att det ibland är väldigt tröttsamt svara på 'samma gamla nybörjarfrågor om och om igen' - så jag är väldigt tacksam även om du tycker det är självklart =)

    Lämna en kommentar:


  • pikachu
    svarade
    Guramis från släktet Colisa brukar kunna leka genom att bygga sitt skumbo under flytväxter, men blå guramis leker inte om vattnet inte är absolut stilla och pumpen inte är igång så at de ska leka ska du inte ens försöka hoppas på.. :P
    Ja, hos de fiskar som det står att de ska ha ett skumbo för att leka så krävs det för att de äns ska tänka tanken på att leka..

    Att svara på nybörjarnas frågor är ju det vi kunniga är till för..

    Lämna en kommentar:


  • Alexia
    svarade
    Låter uppmuntrande. En dum fråga till, det verkar som största risken för aggressivitet och bråk är efter lek. Men samtidigt kan man läsa att de är svåra att få att leka dels med för stark cirkulation och dels i akvarie med annan fisk.
    Menas det att det är svårt få resultat av leken (=rom i skumbo), eller krävs skumboet för att de övht ska leka? Om de inte kan bygga skumbo/inte bygger skumbo, leker de inte då? Och om de inte leker - blir det inte den ev aggressiviteten efter lek som kan ställa till problem då?

    Jag har ju bara erfarenhet av neontetror (= glöm lek som glad hobbyakvarist) och levandefödare (=blanda kön och du får yngel varesig du vill eller inte), så helt 'nytt' det här med skumbon och rom och allt.

    Det är inte alls någon nödvändighet för mig att det leker, tänker inte gå in för att försöka göra så de inte leker, men gråter absolut inte om de INTE förökar sig utan 'bara' är trevligt dekorativa.

    Tack för tålmodiga och informativa svar förresten, det uppskattas!

    Lämna en kommentar:


  • pikachu
    svarade
    När jag var yngre hade jag 8-10 guramis i ett 160 liters kar och det gick skitbra...
    Kan även tillägga att jag hade en hel del mer samtidigt.. :P

    Lämna en kommentar:


  • Alexia
    svarade
    Då får jag helt enkelt skaffa större boende eller annat hem om de sen när de är större inte tycker att 160 liter är plats nog för 3 guramisar då. Än har de ju mer än gott om plats de små liven - och är synnerligen sams. Men sånt kan ju ändras..

    Nu ska jag bara komma över tvångstankarna om att någon kommer norpa känselspröten för dem

    Lämna en kommentar:


  • pikachu
    svarade
    Det är mest äldre guramis som kommit till ett nytt hem som kan vara väldigt stressade och rädda..

    I mina ögon så är guramis grupp fiskar som skall hållas i en grupp på minst 4-5 individer..
    Visst kan man väl ha dem ensamma men de brukar visa på att de inte riktigt trivs så, man kan hålla en ensam ihop med lugna ciklider då brukar det gå bra..

    Lämna en kommentar:


  • Alexia
    svarade
    Jo står ju i artbeskrivningen att de (de blå) kan bli just 15 cm. Växer de ur karet vad det lider,alltså tycker de är för 'trångbodda' och vill ha mer utrymme att komma undan varandra får jag väl skaffa större kar (oj så tråkigt ) eller annat hem åt dem. Alt sära på dem - men de kanske inte trivs så/då?

    Lyfte hela karet gjorde de i alla fall ! Dels för det blev en lite större fisk i det såklart, men de är hemskt roliga att titta på där de cruisar omkring - så behövde inte slå på TVn idag heller Läst de kan vara skygga men de här är än så länge allt annat än skygga dock, väldigt frimodiga och skulle nog ätit ur handen på mig om jag bara vågat stoppa ner den. Får hoppas det håller i sig.

    Lämna en kommentar:


  • pikachu
    svarade
    Visst kan det väl vara mer fart i blå guramin, men jag tycker det är rätt trevligt..

    160 liter kan gå bra, var medveten om att både mosaiken och blå kan bli upp emot 13 cm (i vissa fall till och med 15)..
    Jag själv har haft åtminstone en på 15 cm.. Det är jag nästan säker på.. :P

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...