Skillnad pärlemogurami och mosaikgurami?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alexia
    • January 2011
    • 509

    #16
    Och om de inte leker - vilket de INTE kommer att göra i akvariet de går i nu (vilket jag misstänkte med, och jag fick ju tips i affären att om jag ville de skulle leka så skulle jag just ändra förutsättningarna mot hur jag har nu, som du beskriver) - slipper man då det där att hanen kan bli hemskt revirhävdande och 'le' på honorna? Eller kan han bli det ändå?

    Alla kunniga ser det inte så, och sen vet jag som kunnig i helt andra djur än fiskar (hästar) att det ibland är väldigt tröttsamt svara på 'samma gamla nybörjarfrågor om och om igen' - så jag är väldigt tacksam även om du tycker det är självklart =)

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #17
      Vad jag förstår, så kan blå guramihanar vara lite griniga på honorna även om de inte leker, tror att de helt enkelt inte vill ha honorna i reviret, om de inte ska leka.

      Apropå ingenting, så såg jag för några år se´n en riktigt snygg variant av T. trichopterus, som jag ångrar att jag inte köpte, det såg faktiskt ut att kunna vara nå´n sorts vildform. De var blåsvarta, med ljusgula strimmor över hela kroppen, och ljusgula prickar i fenorna, hanarna var riktigt snygga.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Alexia
        • January 2011
        • 509

        #18
        Oki, vi får se helt enkelt då. Just nu tycks ingen vara direkt grinig på någon annan. De är ju inte som guppysarna att det går bra att trängas så vattnet 'kokar'. Men de simmar ofta 'ihop' - och när någon jagas undan så varieras det vilt vem som kör undan vem och ingen är mer utsatt. Bara hoppas det håller i sig.

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #19
          Ursprungligen postat av Alexia
          Oki, vi får se helt enkelt då. Just nu tycks ingen vara direkt grinig på någon annan. De är ju inte som guppysarna att det går bra att trängas så vattnet 'kokar'. Men de simmar ofta 'ihop' - och när någon jagas undan så varieras det vilt vem som kör undan vem och ingen är mer utsatt. Bara hoppas det håller i sig.
          Ja, det är ju lite därför det är bra att hålla dem i grupp, då är det inte en och samma fisk som jagas hela tiden, utan aggressionerna fördelas på fler individer.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • pikachu

            • December 2007
            • 1189

            #20
            Dessutom så är jag helt säker på att de gillar (att de liksom trivs) att bråka med varandra.. :P
            Speciellt hannarna, men även honorna kan ryka ihop så att det smäller och far..
            PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

            Kommentar

            • Alexia
              • January 2011
              • 509

              #21
              Jag måste säga att jag är OTROLIGT förtjust i guramisarna. De är så himla orädda och sociala - tama nästan. För att inte tala om dekorativa när de graciöst glider runt i karet och viftar med 'spröten'.

              Trivas verkar de göra med, och är synnerligen sams både med varandra och karets övriga invånare. Lite för sams ibland, stackars ancistrusen hade ett helsike när han ville ha sin maltablett ifred - alla andra fiskar flydde när han började vifta med 'svansen'. Guramisarna stod nyfiket kvar och tyckte att de väl kunde dela på tabletten

              Kommentar

              • pikachu

                • December 2007
                • 1189

                #22
                Gurmis är härligt livliga när de är unga, men blir oftast tråkigt sega när de blir äldre (även om jag tycker att det har sin charm det med)..

                När det kommer till den typen av fiskar jag gillar mest så ligger gurami i en klass för sig, JAG ÄLSKAR GURAMIS!!!
                De är tur för din Ancistrus att guramisarna inte tar så mycket per gång och att de är rätt enkla att jaga iväg..

                Vänta bara till de blir något äldre och större, har du 3-4 hannar så kan du räkna med att det blir ett antal revirstrider..
                PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                Kommentar

                • Alexia
                  • January 2011
                  • 509

                  #23
                  Har bara en hane, med två tillhörande flickvänner.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...