Skillnad pärlemogurami och mosaikgurami?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alexia
    • January 2011
    • 509

    Skillnad pärlemogurami och mosaikgurami?

    Är pärlemogurami och mosaikgurami 'samma sak', bara olika färg?
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Pärlemorgurami är förmodligen ett äldre namn på mosaikgurami. Vad jag vet finns det inga odlingsformer av mosaikgurami (inte här i Sverige i alla fall, men vad som finns i Asien vet man ju aldrig), utan alla är normalfärgade.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Alexia
      • January 2011
      • 509

      #3
      Fast det fanns både mosaik och pärlemo, och de hade inte samma färg? Var ju mosaikgurami jag hade siktet inställt på, men sen såg jag de här, och frågade om det var någon skillnad, och fick svaret att det var bara färgen som skilde. Så då tog jag de där pärlemo. Sen när jag skulle kika här på zoopet så fanns de ju inte, och inte blev jag klokare av att googla.

      Såhär ser mina ut, dock tyvärr KASS bild så färgen syns ju inte så bra. Men de är vita, pärlvita typ, med en ton av blått i som inte syns på bild. Den ena har klar blåton på buken.

      Om jag bildgooglar så mer lik blå gurami än mosaik, dock är de betydligt vitare än de blå jag sett och som fanns i butiken.

      Men, KASSA färger på bilden, de är mycket vitare och ljusare i verkligheten. Första bilden är närmast verkligheten:

      Klicka på bilden för större version

Namn: guramin.jpg
Visningar: 1
Storlek: 349,1 KB
ID: 2132852


      Klicka på bilden för större version

Namn: guramispegel.jpg
Visningar: 1
Storlek: 279,3 KB
ID: 2132850

      Klicka på bilden för större version

Namn: gurami-1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 179,7 KB
ID: 2132851

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Det där är en odlingsform av blå gurami (Trichogaster trichopterus, andra odlingsformer av den är t.ex guld och marmor), och det är en annan art än mosaikgurami. Där har vi en av anledningarna till att populärnamn kan ställa till det, särskilt när de ges till odlingsformer av arter som egentligen brukar kallas nå´t annat. Därför är det bättre om affärerna kör med de latinska namnen, tycker jag.

        Och om de påstod att det är samma art som mosaikgurami, så är det ytterligare ett bevis på att man bör vara försiktig med att tro på vad de säger i en del butiker.
        Senast redigerad av Shepard; 06 April 2011, 17:49.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • pikachu

          • December 2007
          • 1189

          #5
          Det är bara en annan färgvariant utav blå guramin, de i djuraffären snackade i nattmössan..

          De två arterna skall helst inte hållas ihop..

          MVH// Patrik Hammarlund
          PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

          Kommentar

          • Alexia
            • January 2011
            • 509

            #6
            Nu kan ju svaret vad som skiljer ('bara färgen') vara menat som vad som skiljer skötselmässigt och miljömässigt. Jag undrade ju om mosaikgurami först, om mitt kar var tillräckligt stort, om de trivdes med såpass mycket växter jag har, cirkulationen, övriga invånare osv. Och fått svaret att karet var mer än nog stort, att de andra invånarna och växtligheten lät utmärkt etc.

            Så, det KAN mycket väl vara jag som feltolkade svaret ang 'bara färgen som skiljer' som att mosaik och den här var samma sort. Svaret kan mycket väl ha varit att skötselmässigt osv skiljer ingenting.

            Den affären brukar nämligen inte prata i nattmössan, därför det mycket väl kan vara jag som feltolkade. Sen KAN de givetvis yrat med - ingenting är omöjligt! Jag glömde köpa sugkoppar (för miljonte gången), så kan försöka komma ihåg att kolla vad det stod för latinskt namn på karet nästa gång jag är in.

            Men supertack för svaret - och då var jag inte helt ute och cyklade när jag tyckte de var mest lik blå gurami

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Tja, de har inte riktigt samma skötsel heller, blå gurami kan vara grinigare än mosaikgurami. Jag har själv fyra mosaikgurami (2 hanar och 2 honor), och måste nog säga att jag gillar den bättre än den blå. Mosaikgurami är vackrare också, enligt mitt tycke.

              Hur stort akvarium har du förresten?
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • Alexia
                • January 2011
                • 509

                #8
                Jo, såg det i zoopetbeskrivningen, att de blå kunde vara betydligt aggressivare efter lek. Men växter/cirkulation/osv var ju samma, så jag menade (var ju sånt jag frågade om).

                160 liter.

                Kommentar

                • pikachu

                  • December 2007
                  • 1189

                  #9
                  Visst kan det väl vara mer fart i blå guramin, men jag tycker det är rätt trevligt..

                  160 liter kan gå bra, var medveten om att både mosaiken och blå kan bli upp emot 13 cm (i vissa fall till och med 15)..
                  Jag själv har haft åtminstone en på 15 cm.. Det är jag nästan säker på.. :P
                  PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                  Kommentar

                  • Alexia
                    • January 2011
                    • 509

                    #10
                    Jo står ju i artbeskrivningen att de (de blå) kan bli just 15 cm. Växer de ur karet vad det lider,alltså tycker de är för 'trångbodda' och vill ha mer utrymme att komma undan varandra får jag väl skaffa större kar (oj så tråkigt ) eller annat hem åt dem. Alt sära på dem - men de kanske inte trivs så/då?

                    Lyfte hela karet gjorde de i alla fall ! Dels för det blev en lite större fisk i det såklart, men de är hemskt roliga att titta på där de cruisar omkring - så behövde inte slå på TVn idag heller Läst de kan vara skygga men de här är än så länge allt annat än skygga dock, väldigt frimodiga och skulle nog ätit ur handen på mig om jag bara vågat stoppa ner den. Får hoppas det håller i sig.

                    Kommentar

                    • pikachu

                      • December 2007
                      • 1189

                      #11
                      Det är mest äldre guramis som kommit till ett nytt hem som kan vara väldigt stressade och rädda..

                      I mina ögon så är guramis grupp fiskar som skall hållas i en grupp på minst 4-5 individer..
                      Visst kan man väl ha dem ensamma men de brukar visa på att de inte riktigt trivs så, man kan hålla en ensam ihop med lugna ciklider då brukar det gå bra..
                      PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                      Kommentar

                      • Alexia
                        • January 2011
                        • 509

                        #12
                        Då får jag helt enkelt skaffa större boende eller annat hem om de sen när de är större inte tycker att 160 liter är plats nog för 3 guramisar då. Än har de ju mer än gott om plats de små liven - och är synnerligen sams. Men sånt kan ju ändras..

                        Nu ska jag bara komma över tvångstankarna om att någon kommer norpa känselspröten för dem

                        Kommentar

                        • pikachu

                          • December 2007
                          • 1189

                          #13
                          När jag var yngre hade jag 8-10 guramis i ett 160 liters kar och det gick skitbra...
                          Kan även tillägga att jag hade en hel del mer samtidigt.. :P
                          PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                          Kommentar

                          • Alexia
                            • January 2011
                            • 509

                            #14
                            Låter uppmuntrande. En dum fråga till, det verkar som största risken för aggressivitet och bråk är efter lek. Men samtidigt kan man läsa att de är svåra att få att leka dels med för stark cirkulation och dels i akvarie med annan fisk.
                            Menas det att det är svårt få resultat av leken (=rom i skumbo), eller krävs skumboet för att de övht ska leka? Om de inte kan bygga skumbo/inte bygger skumbo, leker de inte då? Och om de inte leker - blir det inte den ev aggressiviteten efter lek som kan ställa till problem då?

                            Jag har ju bara erfarenhet av neontetror (= glöm lek som glad hobbyakvarist) och levandefödare (=blanda kön och du får yngel varesig du vill eller inte), så helt 'nytt' det här med skumbon och rom och allt.

                            Det är inte alls någon nödvändighet för mig att det leker, tänker inte gå in för att försöka göra så de inte leker, men gråter absolut inte om de INTE förökar sig utan 'bara' är trevligt dekorativa.

                            Tack för tålmodiga och informativa svar förresten, det uppskattas!

                            Kommentar

                            • pikachu

                              • December 2007
                              • 1189

                              #15
                              Guramis från släktet Colisa brukar kunna leka genom att bygga sitt skumbo under flytväxter, men blå guramis leker inte om vattnet inte är absolut stilla och pumpen inte är igång så at de ska leka ska du inte ens försöka hoppas på.. :P
                              Ja, hos de fiskar som det står att de ska ha ett skumbo för att leka så krävs det för att de äns ska tänka tanken på att leka..

                              Att svara på nybörjarnas frågor är ju det vi kunniga är till för..
                              PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                              Kommentar

                              Arbetssätt...