Mosaikgurami, lite bråk. Två hanar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hampusr

    • December 2010
    • 134

    Mosaikgurami, lite bråk. Två hanar?

    Har för ett tag sedan skaffat mig två mosaikguramis, en hane och en hona enligt affären. Planen var att se hur de passar ihop med de andra fiskarna (zebrabotia och zebrafisk) för att sedan skaffa mig två honor till.

    Nu börjar jag dock tveka kring huruvida honan verkligen är en hona. Den är förvisso mycket mindre färgglad och klart mindre, men det skulle väl en underdånig yngre hane också kunna vara? Den som jag vet är en hane jagar honan tämligen mycket så fort den visar sig. De "pussas" en hel del, mer i början än nu när honan inte vågar visa sig så mycket. Är det helt enkelt en hane som är lite väl förtjust i sin hona eller kan det vara att det är två hanar som slåss om revir?

    Här är en bild på den som skall vara en hona:
    Klicka på bilden för större version

Namn: mosaikgurami.jpg
Visningar: 1
Storlek: 275,3 KB
ID: 2181704
  • firren_99
    • September 2009
    • 237

    #2
    Jag tycker det ser ut som en hona... Jag skulle nog skaffa 2 honor till, precis som du tänkt.

    Kommentar

    • pikachu

      • December 2007
      • 1189

      #3
      Jag undrar hur många gånger jag har tjatat om det här, guramis är gruppfiskar och det är e del av deras natur att slåss det är skitsamma om det är olika kön eller inte..
      Du skulle kunna ha enbart honor eller enbart hanar, det blir inte mindre bråk för de..

      I naturen bildar hannar revir och i de reviren har honorna revir mot varandra typ..

      Den som är på bilden är en hona..

      Hur stort är akvariet?

      MVH// Patrik Hammarlund
      PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

      Kommentar

      • hampusr

        • December 2010
        • 134

        #4
        Akvariet är ett 180 liters så det är inte jättestort.

        Nu har jag dock införskaffat två honor till och trots att man kanske inte kan säga så mycket på bara en dag så uppför de sig mycket trevligare. Lite aggressioner förekommer fortfarande, men det är ju som sagt bara väntat, dock så vågar alla tre honor röra sig runt i hela akvariet och står inte bara och gömmer sig under pumpen (som den enda honan gjorde). De bråk som uppstår är dessutom av mycket mindre omfattning. Vi får se hur det blir om en vecka eller två.

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Tycker den ser för liten och tunn ut för att avgöra könet på. Har för mig att en av mina hanar (har två hanar och två honor) var större och kraftigare än den på bilden när jag köpte den, men såg ändå ut som en hona, med rund ryggfena och inga förlängda fenstrålar. Efter ett tag började den dock utveckla fenorna och fenstrålarna, och var helt uppenbart en hane.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Ursprungligen postat av Animaniac
            Tycker den ser för liten och tunn ut för att avgöra könet på.
            Håller med, jag tror den kommer att utvecklas till en hanne när den växt till sig....men svårt att säga till 100% än så länge.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Ursprungligen postat av ansjo
              Håller med, jag tror den kommer att utvecklas till en hanne när den växt till sig....men svårt att säga till 100% än så länge.
              Ja, man kan ana en liten spets på ryggfenan, jag tror det är en hane.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              Arbetssätt...