Någon som har erfarenhet av makropoder??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • alumini
    • February 2004
    • 197

    Någon som har erfarenhet av makropoder??

    Jag skulle väldigt gärna få veta så mycket som möjligt om arterna makropod concolor och svart makropod( Macropodus spechti).
    Svårt att hitta just någon info, hur håller man dessa för att de ska trivas, hur stort akvarium gäller, kan de ha sällskap av andra fiskar eller är de lika "reviraggro" som den vanliga makropoden visst ska vara???
  • PatrikMalmo
    • July 2010
    • 1072

    #2
    Har haft svart makropod för mycket längesedan. Minns den som betydligt mer aggro än den vanliga makropoden. De blir också större vad jag vet. Annars samma villkor som den vanliga, fast lite varmare. Har för mig den är lite mer tempkänslig än den vanliga. Personligen hade jag inte kört den svarta i akvarium under 100 liter. Mycket flytväxter och gömställen för honan. Två hannar blir garanterat fight, men ett par-tre honor är inte fel. Ungefär som kampfisken. Andra fiskar blir säkert jagade, om hannen har skumbo, men jag hade vågat ge dem sällskap. Inget som är för livligt och knaprar fenor bara, helst inte någon syrekrävande art heller.

    Sjukt vacker fisk, men det var längesedan jag såg den i handeln.

    Den enda makropod jag pysslat med någorlunda nyligen är M. erytroptherus. Klart trevlig och dessutom snygg. Uppfattar den som mindre aggro än den vanliga. Gick att odla (med honan kvar) i en burk på 20 liter.

    Hilsen,

    /P
    Bara döda fiskar flyta medströms

    Kommentar

    Arbetssätt...