Par gurami + par nyckelhålscikliden i ett 112?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Virros
    • January 2010
    • 488

    Par gurami + par nyckelhålscikliden i ett 112?

    GÅr det att ha ett par guramis och nyckelhålsciklider i ett 112?
    Har 10 neontetror och 2 sugmalar .

    Tack !
  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    #2
    Beror mycket på vilken sorts gurami du har tänkt ha, sedan så är guramis gruppfiskar..
    Med andra ord vill de vara minst 4-5 stycken för att trivas..
    Det spelar även in på hur mycket växter du kommer ha i akvariet..

    Dock så är det i vilket fall som inte det bästa då nyckelhålen kommer vilja ha revir och även om den är fredlig så kan det sluta med död för guramisarna i ett så litet akvarium, så jag skulle ju inte rekommendera att du har dessa två i ett kar på enbart 112 liter..
    betänk även att nyckelhålen blir cirka 15 cm, vilket är en hel del i 112 liter..

    Vill ha guramis och ciklider i ett kar på 112 liter skulle jag nog rekommendera fjärills ciklid eller någon annan ciklid i ungefär samma storlek och som har ett milt temprament..

    Det du kan göra är att prova dig fram helt enkelt..

    Om du har fler frågor så är det bara att fråga på..

    MVH// Patrik Hammarlund
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

    Kommentar

    • Virros
      • January 2010
      • 488

      #3
      Jag tänkte på mosaikgurami dem bliir 10cm, det är ganska stora .. :/
      Men jag tänkte köpa fjärilar men dem är så känsliga o allt så ja skippa dem. Men jag tror att jag kanske köra på ett par honungsguramin då dem blir bara 6 cm, kan köpa två par och prova mig fram.. Jag är inte riktigt säker på vadjag vill ha , akvariuumet känns så tomt ! ;/

      Kommentar

      • pikachu

        • December 2007
        • 1189

        #4
        Mosaiken blir för stor för ditt lilla 112 liters tyvärr, honungsguramin är i så fall mer passande..
        Som sagt så är ju guramis gruppfiskar så du bör nog ha några stycken, cirka 4-5 stycken..

        Det finns ju andra cilkder som blir runt 7 cm och som är tåligare..
        Diverse apistogrammor kan du ha, var dock uppmärksam på att de är haremlekare..
        Med andra ord minst 2 honor per hane och det går inte att ha mer än en hane i ditt lilla akvarium..
        PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

        Kommentar

        • Virros
          • January 2010
          • 488

          #5
          Jo men det är så att jag har redan ett par nyckelhålsciklider... Så kommer det gå och ha 4 st guramis och ett par nyckelhåls?

          Kommentar

          • pikachu

            • December 2007
            • 1189

            #6
            Du kan alltid prova, det finns en liten risk att nyckelhålscikliderna börjar jaga runt på guramisarna..
            Du ska i vilket fall som helst inte ha mosaik gurami eller någon som blir större..

            Håll dig till dvärg gurami eller honungs gurami..
            PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

            Kommentar

            • Virros
              • January 2010
              • 488

              #7
              Jag tror att jag kör på honungsguramin , det står att dem är känsliga till sammetssjukan?

              Kommentar

              • pikachu

                • December 2007
                • 1189

                #8
                Det kan de säkert vara..

                Har ingen aning vad gäller det..
                PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                Kommentar

                • Virros
                  • January 2010
                  • 488

                  #9
                  Okej men jag köper ett par kanske två par så får vi se hur det blir

                  Kommentar

                  Arbetssätt...