Hone eller hane, blå gurami?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    #16
    Tänk gärna på att guramis är gruppfiskar (vilket jag alltid tjatar om), vilket innebär att de gärna ska vara 4-5 stycken minst helst ett 10-tal eller fler..
    Har man bara två så är risken riktigt stor att den ena stressar sönder den andra, visst kan man väl ha en även om det inte är så shysst..
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

    Kommentar

    • Föllförfisk
      • April 2010
      • 620

      #17
      Jag har ju 4 blåguramis i mitt 300 liters kar. Vågar inte skaffa fler med tanke på att det kan bli bråk.. Skulle gärna ha några mosaikguramis. Men om inte annat fler blå. Men feg som jag är vågar jag inte. Får se sen när jag fått ordning på algerna och byggt upp en rejäl växtmassa i karet!

      Kommentar

      • icehacker
        • December 2010
        • 1046

        #18
        Blir nog lite trångt med 10st i ett 240l väl? Funkar det med fyra kanske?
        60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

        Kommentar

        • pikachu

          • December 2007
          • 1189

          #19
          Jag har haft 10 guramis i 160 liter och det gick gallant du..
          Sedan fick de flytta tll det 240 liters karet som jag bytte upp mig till och då skaffade jag ytterligare 2 eller så var det 4 stycken till och fortafrande gick hur bra som helst..
          Det är det som är det bra med guramis, de tar nästan ingen plats då de när de blivit äldre är mycket lugna och beskedliga..
          I mitt 240 liters kar skulle jag lätt kunna ha 15-20 stycken, kanske ett gäng små tetror eller barber och något på bottnen..
          Visst är det väl en del bråk mellan hanarna, dock så kan det vara rätt underhållande då de bara tycks må bra utav det..

          Att hålla guld, marmor eller någon annan av de där färgvarianterna ihop med mosaik gurami är inte en vidare bra ide då mosaiken är mycket tuffare, även en mosaikhona som inte är i världens bästa kondis jagar bort en stark och frisk hane av t.ex. guldgurami..


          Om ni undrar över något så är det bara att fråga på..
          PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

          Kommentar

          • icehacker
            • December 2010
            • 1046

            #20
            Ok, så då bör jag bara ha blå guramis alltså? Vilken ratio ska det vara mellan honor och hanar då?
            60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

            Kommentar

            • pikachu

              • December 2007
              • 1189

              #21
              Du kan ha guld, blå, marmor och alla de andra färgvarianterna ihop (brukar även bli grymt snyggt då), det är liksom det att mosaiken är en annan art..
              Urssprungs varianten kallas ofta för lavendel, grå eller fläckig gurami.. Den är grå med två svarta prickar, tänk dig en grå blå gurami..
              Analfenan hos hanarna på urssprungs varianten är i de flesta fallen även gula undertill..

              Könsfördelningen är inte så noga man kan lika väl ha fler honor än hanar, fler hanar än honor eller enbart det ena könet, det är lika mycket intriger och bråk för det..
              Personligen gillar jag hanarna mer då det brukar kunna vara lite mer aktion i dem, de har även större munnar vilket göra att de fajtas på ett häftigare sätt..
              Dock så är det ingen större skillnad så, det är ju som sagt lika mycket fajter oavsett vad..
              Honorna kan även de vvara otroligt duktiga på att fajtas och hålla på..

              Kom ihåg att inga frågor är för dumma..
              PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

              Kommentar

              • icehacker
                • December 2010
                • 1046

                #22
                Okej tack!

                Hade ju vart kul om man fick dom att bygga bo och få yngel med, någon sort eller så som är lättast på det tro?
                60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

                Kommentar

                • pikachu

                  • December 2007
                  • 1189

                  #23
                  Då ska du ju ha fiskarna ur Colisa släktet..
                  De kan bygga sina bon under flytväxter och liknande..

                  Blå gurami är kränsa med att ytan ska vara absolut stilla..
                  Ska du försöka avla på dem så ska du nog ett eget akvarium för dem då hanen vaktar boet i ungefär en vecka, sedan börjar även han se ynglen som mat..
                  Avels karet ska heller inte ha en vatten nivå på mer än c:a 15-20 cm..

                  Guramis är lite jobbiga att dra upp med då en del yngel växter mycket fortare än andra och lätt kommer upp i storlek så att de mindre syckonen blir mat, därför (om man vill ha så många yngel som möjligt) så ska man ha en del burkar på lager som man kan starta upp..
                  PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #24
                    Ursprungligen postat av pikachu
                    Att hålla guld, marmor eller någon annan av de där färgvarianterna ihop med mosaik gurami är inte en vidare bra ide då mosaiken är mycket tuffare, även en mosaikhona som inte är i världens bästa kondis jagar bort en stark och frisk hane av t.ex. guldgurami..


                    Om ni undrar över något så är det bara att fråga på..

                    Jag skulle väl säga att det är tvärtom? Trichogaster trichopterus (blå/marmor/guld, plus några färgvarianter till) är väl allmänt betydligt tuffare än mosaikgurami, som är en ganska lugn fisk? Vad jag har förstått så är trichopterushanar aggressivare mot honor av samma art, än vad mosaikhanar är. Har själv fyra mosaikgurami (2 hanar och 2 honor) i ett 240-liters, och det funkar utmärkt, visst, hanarna spänner upp sig för varandra ibland, men nå´t mer händer inte.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • pikachu

                      • December 2007
                      • 1189

                      #25
                      Jag har haft mosaik gurami och Trichogaster trichopterus ihop, mina trichopterus hanar åkte på råspö av mosaik guramierna (både honor och hanar)..
                      Visst är väl mosaiken lugnare då den inte alltid jagar lika hårt men i fajt så är den bra mycket tuffare..
                      PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #26
                        Och jag som haft guramis ganska många gånger under åren har klarat karen från dessa fighter...
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • pikachu

                          • December 2007
                          • 1189

                          #27
                          Ursprungligen postat av ansjo
                          Och jag som haft guramis ganska många gånger under åren har klarat karen från dessa fighter...
                          Hur många guramis har du haft samtidigt i dina kar och hur stora har karen varit?
                          PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #28
                            Ursprungligen postat av pikachu
                            Hur många guramis har du haft samtidigt i dina kar och hur stora har karen varit?
                            Det största karet jag haft gurami i, var ett 960 med ett tiotal Mosaikgurami. Dessa bodde tidigare i ett 540 och innan det ett 310 liters. Vilka gurami jag tidigare haft genom åren och i vilka kar de gått i är omöjligt att svara på.
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • pikachu

                              • December 2007
                              • 1189

                              #29
                              Helt utan fighter KAN du inte klarat dig undan då det ligger i guramis natur att slåss med varandra om så bara väldgt sällan, allt detta beror på vilken art man har och hur stort karet är..
                              Slåss det gör guramis oavsätt vad, de har revir som de slåss över..
                              Vill man ha ett guramikar helt utan bråk så är det en ensam fisk som gäller annars ha man bråk vare sig man vill eller inte..
                              PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                #30
                                Tyvärr får jag göra dig besviken, det var lugna gatan här...5 av varje kön hade jag om jag inte minns fel.
                                Men det var lite OT, tillbaka till frågan!
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...