Kampfisk som inte äter..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • enano90
    • February 2011
    • 16

    Kampfisk som inte äter..

    Jag har en kampfisk hane som inte verkar äta, han ligger för det mesta gömd i en grotta och jag är osäker på om han får i sig någon mat. Jag har ingen erfarenhet av dessa fiskar sedan tidigare och skulle behöva några tips. Han går i ett 120 liters tillsammans med några kardinaltetror, en mal och några regnbågsfiskar. Det finns gott om växter och han verkar trivas i övrigt.

    /Jörgen
  • C.Ciklid
    • February 2005
    • 12055

    #2
    Vilken temperatur har du i akvariet? Är det ordentlig cirkulation på vattnet som kan försvåra hans simning? Kanske är han stressad av de andra fiskarna.
    //Camilla
    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

    Kommentar

    • enano90
      • February 2011
      • 16

      #3
      Jag har 25 grader och jag har vridit pumpen så att den inte ger så mycket strömmar i vattnet. Saken är den att jag läste att dom gillar gömställen så jag fixade ett par grottor med sten och efter det har han flyttat in i den ena och syns inte mycket. Han kommer ut då och då, glider runt lite och upp till ytan och sedan tillbaka i grottan. Kommer andra nära grottan så jagar han bort dom men jag vet inte om han är stressad. Hur syns det?

      /Jörgen

      Kommentar

      • C.Ciklid
        • February 2005
        • 12055

        #4
        Stress kan uppstå om han känner att de andra fiskarna tex är livliga, villket de flesta regnbågs fiskar är, och då håller sig undan. Vet inte vilken sort du har. Kampfiskar är inte direkt snabba och därför kanske han håller sig undan från de lite mer stirriga fiskarna. Kanske förekommer fen noppande och hans fenor är utsatta i så fall. Har du testat mata med röda mygg? Brukar få igång de flesta fiskars aptit. Frusen artemia brukar inte heller fiskar motstå. Om han nu befinner sig mestadels vid botten kanske mat inte hinner komma ner till honom? Testa då att mata i ett hörn åt de andra fiskarna och på närmare håll åt honom. Om du har en pipett att suga upp lite mygg och sedan blåsa ut det intill hans grotta borde du se om han äter.
        //Camilla
        De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

        Kommentar

        • enano90
          • February 2011
          • 16

          #5
          Ok jag ska testa att mata honom med det. Mina regnbågsfiskar heter "Marosatherina ladigesi". Dom är inte på hans fenor vad jag har sett, han kanske bara är den "blyga typen"

          Tack för tipsen!

          /Jörgen

          Kommentar

          • YellowFish
            • April 2010
            • 213

            #6
            25 grader låter som lite för lite för kampfiskar som ska ha mellan 25-30 oftast. Fast det kanske inte är orsaken direkt.. Hade tre stycken kampisar förut som aldrig åt, men till slut började de...
            YellowFish

            Kommentar

            • enano90
              • February 2011
              • 16

              #7
              Tack för det, prövar att höja värmen lite också. Skönt att höra att dina började äta efter ett tag, hoppas på att min gör det samma.

              / Jörgen

              Kommentar

              • enano90
                • February 2011
                • 16

                #8
                Han äter fortfarande inte trots att jag provat med röda mygg och fenorna ser lite "slitna" ut så jag vet inte om dom andra fiskarna är på honom när akvariet är mörkt. Testade att ta ut honom i en burk över natten och nu åt han så jag funderar starkt på att köpa en nano burk åt honom på 25-30 liter. Några tankar om det?

                / Jörgen

                Kommentar

                • enano90
                  • February 2011
                  • 16

                  #9
                  Nu är han tillbaka i akvariet. Han simmar omkring äter och verkar nu nöjd. Verkar som att han startade om på nytt efter att ha varit i en annan burk och ätit under ett dygn.

                  / Jörgen

                  Kommentar

                  Arbetssätt...