M.Boesmani

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Joakim Lundgren
    • August 2006
    • 631

    M.Boesmani

    Jag har lite frågor angående odling. Vad är det som triggar dessa regnbågar att leka? Temphöjning tillsammans med vattenbyte som föregås av extra mycket matning? När är det läge att slänga i en mopp?
    AKA: Lizardking
  • Ove Gunnarsson
    • August 2008
    • 19

    #2
    Jag har 6 st i ett 200L och dessa leker ofta. Oftast tidigt på morgonen, när solen når akvariet, så brukar mina simma runt som tokar. Har aldrig tänkt på vad det är som triggar. Men ett större vattenbyte är aldrig fel. Problemet för min del är att föda upp ynglen. Dom är SMÅ.
    Har just nu, såg igår, ca 10 st som är i räkakvariet. Varför dom hamnade där, är att jag plockade ur 200L för att komma åt 6 st C.Sterbai, slängde över en del mossa som växte på en rot ner till räkorna. Och nu vill det till att ge dom något smått foder, vi får se om jag lyckas denna gång.
    Så svar på din fråga! Är dom stora nog så släng i en mopp, kör något vattenbyte, när du TROR dom lekt flytta moppen till eget akvarium. Jag har aldrig sett rommen.(Har inte heller letat) Troligtvis väldigt små korn. Dom tar ett tag att kläckas, inte säker på hur länge. Lycka till!

    Kommentar

    • C113
      • April 2008
      • 95

      #3
      Kolla in denna:


      Ladda hem den här boken, helt enorm av Adrian Tappin.


      Har precis köpt M. praecox och håller på att mata upp dem för att göra ett försök. Återkommer med hur det går.
      Kristian Adolfsson
      ------------
      www.corydoras.net

      Kommentar

      • Joakim Lundgren
        • August 2006
        • 631

        #4
        Ursprungligen postat av Ove Gunnarsson
        Jag har 6 st i ett 200L och dessa leker ofta. Oftast tidigt på morgonen, när solen når akvariet, så brukar mina simma runt som tokar. Har aldrig tänkt på vad det är som triggar. Men ett större vattenbyte är aldrig fel. Problemet för min del är att föda upp ynglen. Dom är SMÅ.
        Har just nu, såg igår, ca 10 st som är i räkakvariet. Varför dom hamnade där, är att jag plockade ur 200L för att komma åt 6 st C.Sterbai, slängde över en del mossa som växte på en rot ner till räkorna. Och nu vill det till att ge dom något smått foder, vi får se om jag lyckas denna gång.
        Så svar på din fråga! Är dom stora nog så släng i en mopp, kör något vattenbyte, när du TROR dom lekt flytta moppen till eget akvarium. Jag har aldrig sett rommen.(Har inte heller letat) Troligtvis väldigt små korn. Dom tar ett tag att kläckas, inte säker på hur länge. Lycka till!
        Ok, mina är runt 4-5cm och har inte börjat växa på höjden ännu, dock brukar den dominanta hanen spela för honorna på morgnarna. Jag slänger i en mopp så får vi se helt enkelt.
        AKA: Lizardking

        Kommentar

        • Joakim Lundgren
          • August 2006
          • 631

          #5
          Ursprungligen postat av C113
          Kolla in denna:


          Ladda hem den här boken, helt enorm av Adrian Tappin.


          Har precis köpt M. praecox och håller på att mata upp dem för att göra ett försök. Återkommer med hur det går.
          Jo adrians bok och sida känner jag väl till. Även forumet som är knutet till sidan är värd ett besök.
          AKA: Lizardking

          Kommentar

          • Olivin
            • July 2006
            • 573

            #6
            Jag upplever inte att de behöver någon speciell trigger för lek, utan leken sker hela tiden. Mopp och ett yngelakvarium dit man lägger över moppen och väntar en till ett par veckor för kläckning är allt som brukar behövas. Ynglen är rätt små men det är inga problem att börja med artemia t.ex.

            Berätta hur det går!
            Medlem i VAAF www.vaaf.se

            Kommentar

            Arbetssätt...