Arg gurami hane!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hysteriia
    • January 2010
    • 10

    Arg gurami hane!

    Hej!
    Jag har ett 70 Liters akvarium med några guramis, två dvärg och två prickiga gurami, minns inte vad de heter. Men i alla fall! Alla guramis är jätte rädda för min blå guarmi hane. De gömmer sig i växterna och bakom pumpen. Han jagar dom så fort de kommer ut och är jätte elak. Vad gör man?

    /Carolina
  • Hysteriia
    • January 2010
    • 10

    #2
    Han hade en hona förut , som dog av stress då växterna var låga och glesa så hon kunde inte gömma sig.

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      kanske kan byta ut han?

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        70 liter är lite litet för Trichogaster trichopterus. De blir större än t.ex dvärggurami, och hanarna kan bli ganska aggressiva och territoriella.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Hysteriia
          • January 2010
          • 10

          #5
          Okej. Ja. jag vet inte vad jag ska göra. Får ge bort honom.

          Kommentar

          • ilzetas
            • January 2011
            • 278

            #6
            Hoppas du hittar nån som vill ha honom, verkar ju vara en bra lösning.
            Jag har gjort så nu att jag köpt enbart honor av guramisarna till mitt nya 300 L akvarium. Har en dvärg kvar sedan tidigare och tre guldguramis. Ska köpa några blå eller marmor också, bara honor. Med bara honor är det så lugnt i karet
            300 liter SA och 160 liter asien är den perfekta kombon i vårt hem

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13110

              #7
              Min erfarenhet säger att honor också är aggressiva om det inte finns nån hane i karet! Hade 2 hanar och 3 honor, avlägsnade den aggressivaste hannen men då tog nästa hane över och blev tyrann, avlägsnade då alla hannar och då blev den dominanta honan en tyrann.... du ser problematiken
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • pikachu

                • December 2007
                • 1189

                #8
                När man har med guramis att göra så ska man gärna ha ett gäng, visst är de terroteriella men har man en grupp och en del växter så går det alldeles utomordentligt bra att ha flera hanar..
                Visst slåss de om reviren alltför jämnan, men de ser oftast mest bara roligt ut då en av hannarna brukar flyga upp mot ytan i mun mot mun fajterna..
                Ju större grupp desto mindre är risken för trakaserier..

                Detta vet jag av erfarenheter gällande guramis..

                MVH// Patrik Hammarlund
                PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                Kommentar

                Arbetssätt...