Vad är lagom genomströmning av vattnet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ilzetas
    • January 2011
    • 278

    Vad är lagom genomströmning av vattnet?

    Guramisarna trivs bäst när vattnet inte cirkulerar för kraftigt, om jag har förstått det rätt? Jag fick med en filterpump på 700 l/timme när jag köpte mitt 300 L kar. Personligen tycker jag det är i häftigaste laget (växterna vajar och de två dvärgguramisarna åker i strömmen ibland), fast jag har hört allmänna rekommendationer på 1000 l/timme för denna akvariestorlek.

    Mina dvärgguramisar är vana en mycket mindre cirkulation genom mitt bottenfilter i 100 L karet.

    Tanken är ju att jag ska ha mest guramis i 300 L, och vill göra det bra så dom trivs innan jag skaffar flera. Pumpen verkar inte kunna justeras. Kan jag förändra nåt geom placering vid ytan eller längre ner? Måste jag ha en annan pump? Hur VET man egentligen vad som är lagom fart på vattnet?

    Mvh, Carina
    300 liter SA och 160 liter asien är den perfekta kombon i vårt hem
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    700L/h är lite litet. bättre då med 1000L/H

    sen behöver ju itne det betyda att det blir storm i karet. det handlar ju om hur du riktar utblåset. du kan ju ta ett strilrör o rikta bakåt mot en ruta tex. eller trä en filtermatta över det tex. (se bild)
    Bifogade filer

    Kommentar

    • Caj
      • October 2010
      • 88

      #3
      Jag har märkt att de verkar trivas bäst i stillastående vatten, därför tog jag ut pumpen från akvariet. Det finns så många allmänna rekommendationer, iaktta fiskarna och se vad de tycker bäst om.

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        har ju med filtrering o göra. strömmen kan man ju bryta av mot en ruta eller så. men det är viktigt att så mycket vatten som möjligt går egenom filtret.

        det är inte rätt att byta ner till en pump som ligger på gränsen. bättre då att bryta strömningen i karet. typ så som jag visa

        Kommentar

        • Caj
          • October 2010
          • 88

          #5
          Jag anpassar akvarier efter behov. Mår fiskarna bättre utan cirkulation så anpassar jag mig efter det. Biologisk filtrering fungerar inte i alla vattenvärden mig veterligen, inte den sortens filtrering som brukar förekomma åtminstone.
          Senast redigerad av Caj; 16 February 2011, 22:21.

          Kommentar

          • pikachu

            • December 2007
            • 1189

            #6
            Ursprungligen postat av Caj
            Jag anpassar akvarier efter behov. Mår fiskarna bättre utan cirkulation så anpassar jag mig efter det. Biologisk filtrering fungerar inte i alla vattenvärden mig veterligen, inte den sortens filtrering som brukar förekomma åtminstone.
            Jag håller med dig..
            PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #7
              håller med hannesc....man ska upp i hiskeliga sprut innan det blir för mycket....

              ex....skalarerna jag har skulle ju enligt teorin ovan ha ganska lite ström,
              de har ju ett fett "vindfång" om man säger så.

              men se...i karet så har jag en ström på 7 ggr vattenvolymen, vilket i ovan kar skulle
              motsvara 2100 liter...

              men inte katten har jag någon storm i karet....inte katten sitter firrarna klistrade på rutan,,,
              inte katten får dom kämpa i motvind heller.....

              hemligheten = strilrör på alla tre pumparna....

              blir så lugnt och stilla i karet....men ändå en fet filtrering....= alla mår bra....


              eller hur ?



              .
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • Caj
                • October 2010
                • 88

                #8
                Man kan dämpa genomströmningen med hjälp av diverse metoder, faktum kvarstår dock att det blir genomströmning och det är inte alla fiskar som tycker om det. I ett akvarium testade jag att ha en genomströmning som motsvarade akvariets volym per timme, fiskarna blev bleka och gömde sig direkt. Jag tog bort filtret och därmed pumpen och det dröjde inte speciellt länge innan fiskarna kom fram igen och visade sina färger.

                Om man hade sänkt ner ett akvarium på exempelvis 75 liter på något ställe i naturen där fiskar lever i stillastående eller nästan stillastående vatten är jag inte så säker på att de 75 literna byts ut sju gånger per timme. Genomströmning har många fördelar, men att ha det för sakens skull behövs inte. Fiskar är levande varelser och har man skaffat fisk har man ansvar att se till att de mår så bra som möjligt. Jag har ett par akvariet utan vare sig genomströmning eller filter och har inga problem med det.

                Kommentar

                • bossep
                  • March 2010
                  • 4447

                  #9
                  Jag kör ungefär6-7 ggr vattenvolymen genom botten. Vattnet stå blickstill. Borde vara magiskt för gurror!
                  Annars tror jag som Kensa och hannesc. Flödesfördelning är det som gäller.
                  “You can’t see the future if you don't know the history.”
                  "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                  Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                  Kommentar

                  • bossep
                    • March 2010
                    • 4447

                    #10
                    Ursprungligen postat av Caj
                    Man kan dämpa genomströmningen med hjälp av diverse metoder, faktum kvarstår dock att det blir genomströmning och det är inte alla fiskar som tycker om det. I ett akvarium testade jag att ha en genomströmning som motsvarade akvariets volym per timme, fiskarna blev bleka och gömde sig direkt. Jag tog bort filtret och därmed pumpen och det dröjde inte speciellt länge innan fiskarna kom fram igen och visade sina färger.

                    Om man hade sänkt ner ett akvarium på exempelvis 75 liter på något ställe i naturen där fiskar lever i stillastående eller nästan stillastående vatten är jag inte så säker på att de 75 literna byts ut sju gånger per timme. Genomströmning har många fördelar, men att ha det för sakens skull behövs inte. Fiskar är levande varelser och har man skaffat fisk har man ansvar att se till att de mår så bra som möjligt. Jag har ett par akvariet utan vare sig genomströmning eller filter och har inga problem med det.
                    Du kan aldrig jämföra ett akvarium och använda det som kakmått i naturen! Den totala vattenvolymen spelar en stor roll här. Jag skulle tro att det blir ganska många tusen liter per fisk även om det är en guppy i stillastående vatten. Dessutom påverkar en hel massa saker vattenblandningen i naturen.
                    Men du har rätt i att det kan fungera utan en massa stora filter. Jag kör just nu 2 växtburkar i fullt tropiskt ljus och det fungerar utan någon teknik alls. Men det är nog inget man skall testa i vardagsrummet och med fisksoppa!
                    “You can’t see the future if you don't know the history.”
                    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                    Kommentar

                    • Caj
                      • October 2010
                      • 88

                      #11
                      Ursprungligen postat av bossep
                      Du kan aldrig jämföra ett akvarium och använda det som kakmått i naturen! Den totala vattenvolymen spelar en stor roll här. Jag skulle tro att det blir ganska många tusen liter per fisk även om det är en guppy i stillastående vatten. Dessutom påverkar en hel massa saker vattenblandningen i naturen.
                      Det har du nog rätt i, man kan dock få indikationer på i vilka sorts vatten fiskarna trivs. Snabbströmmande vatten och massvis med ljus passar inte alla fiskar om man ser från vilka miljöer de härstammar till exempel.

                      Ursprungligen postat av bossep
                      Men du har rätt i att det kan fungera utan en massa stora filter. Jag kör just nu 2 växtburkar i fullt tropiskt ljus och det fungerar utan någon teknik alls. Men det är nog inget man skall testa i vardagsrummet och med fisksoppa!
                      Ja jag har också ett akvarium med mycket växter i och en del fisk, men trångt är det inte. Beroende på vad det är för fisk så kan man ju dessutom greja med vattnet och göra det mjukt och surt, är det tillräckligt surt vatten så fungerar mig veterligen inte biologiska filter, åtminstone inte så som är brukligt.

                      Man har väl sina olika sätt, men jag tycker det är bäst att iaktta fiskarna och anpassa miljöerna efter hur de reagerar. Att fiskarna mår bra är ändå det viktigaste.

                      Kommentar

                      • pikachu

                        • December 2007
                        • 1189

                        #12
                        Jag är väl ingen hejare på det här med fitler och liknande, men Caj:s argument är tillräckligt övertygande för att jag ska hålla med honom..
                        Skulle jag varit vassare när det gäller det här skulle jag troligen ändå säga som Caj gör nu..
                        PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                        Kommentar

                        • Miliimli
                          • March 2010
                          • 2457

                          #13
                          Har med spänning läst den här tråden och kände mig riktigt dum när jag inte tänkt på att jag kunnat göra så här tidigare

                          Klicka på bilden för större version

Namn: flöde.jpg
Visningar: 1
Storlek: 9,2 KB
ID: 2131721

                          Från att ha haft utblåset att åka rätt ut längs ena långsidan, så vängde jag på utblåset 180 grader så att det nu först krockar med kortsidan. Skillnaden är stor, så jag hoppas mina guramis gilla läget nu

                          Kommentar

                          • Caj
                            • October 2010
                            • 88

                            #14
                            Ursprungligen postat av pikachu
                            Jag är väl ingen hejare på det här med fitler och liknande, men Caj:s argument är tillräckligt övertygande för att jag ska hålla med honom..
                            Skulle jag varit vassare när det gäller det här skulle jag troligen ändå säga som Caj gör nu..
                            Trevligt med en till som inte anser att man måste ha filter. Ibland kan man läsa om folk som undrar hur de ska rikta sina utblås, vilka filter de ska ha, trots att fiskarna kanske inte verkar gilla det speciellt mycket. Trots det så verkar filter vara som något sorts måste som inte ifrågasätts. Jag syftar absolut inte på alla och de som känner sig osäkra anklagar jag inte heller. Men just det där att det skulle vara något måste att ha filter, det kan jag inte hålla med om.

                            Det finns andra alternativ. Mycket växter och bra bottenmaterial är ett sådant. Riktigt surt och mjukt vatten ett annat. Val av foder och vattenbyten är ytterligare alternativ. Det finns till och med sådana som odlar en del riktigt svåra fiskar utan vare sig pump eller filter.

                            Kommentar

                            • bossep
                              • March 2010
                              • 4447

                              #15
                              Ursprungligen postat av Miliimli
                              Har med spänning läst den här tråden och kände mig riktigt dum när jag inte tänkt på att jag kunnat göra så här tidigare

                              [ATTACH=CONFIG]42394[/ATTACH]

                              Från att ha haft utblåset att åka rätt ut längs ena långsidan, så vängde jag på utblåset 180 grader så att det nu först krockar med kortsidan. Skillnaden är stor, så jag hoppas mina guramis gilla läget nu
                              Det funkar säkert!
                              “You can’t see the future if you don't know the history.”
                              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                              Kommentar

                              Arbetssätt...