Guramilek hur ska jag gå till väga i detta läget?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • solis
    • July 2008
    • 5064

    Guramilek hur ska jag gå till väga i detta läget?

    Det är så här jag skaffade mig 2 red gold gurami som fick komma till detta karet för att dom inte gick ihop med guldguramina, sen flyttade jag hit guldguramihonan för att hon skulle få vila upp sig från hanen i det andra karet han hade bitit sönder hennes stjärt.
    Tanken var att jag skulle flytta tillbaks henne och en ny guldgurami hona (köpt en till så dom blir två)till guld hanen idag men nu har ju red golden hanen börjat bygga skumbo idag

    Hur ska jag göra nu blir det fara för den ensamma red goldhonan om jag flyttar guldhonorna till det andra karet,? detta karet är 310 liter och full med växter där han som bygger skumbo är i.

    Kanske jag ska vänta för jag vet ju faktiskt inte villken hona som han vill leka med?

    Hur ska jag gå till väga med detta om det faktiskt blir att han leker av dom och där blir yngel har aldrig haft lek på guramina så jag har ingen erfarenhet av detta men kan tänka mig att det är liknande när kampfiskar leker villket jag har erfarenhet av ivarjefall.

    Ska jag ta lite ägg eller låta hanen sköta jobbet?

    Lite tips och råd är jag tacksam för
    Bifogade filer
    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor
  • solis
    • July 2008
    • 5064

    #2
    Bumpar tråden
    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

    Kommentar

    • bossep
      • March 2010
      • 4447

      #3
      Jag skulle vänta tills de lekt och sedan plocka alla honorna och sedan hanen när ynglen blir frisimmande om du vill spara dessa.
      “You can’t see the future if you don't know the history.”
      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

      Kommentar

      • solis
        • July 2008
        • 5064

        #4
        Får göra så, undrar hur många dagar han ska bygga skumbo innan lek, bubblorna sitter under fllytväxterna och för att kunna kolla nära så står ett stort klumpigt skåp ivägen så jag kan inte se riktigt vad som hänt där men han är där allt som oftast om han inte simmar bort till honorna och knuffar på dom.
        Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
        1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
        100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
        56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

        Kommentar

        • bossep
          • March 2010
          • 4447

          #5
          Ursprungligen postat av solis
          Får göra så, undrar hur många dagar han ska bygga skumbo innan lek, bubblorna sitter under fllytväxterna och för att kunna kolla nära så står ett stort klumpigt skåp ivägen så jag kan inte se riktigt vad som hänt där men han är där allt som oftast om han inte simmar bort till honorna och knuffar på dom.
          Det är alltid så! Smyger iväg där ingen ser när det är dags för porr!
          Han kommer att stå tjurskalligt under boet förutom när han dänger honorna. Sedan är det bara att räkna dagar. Vad har du för vatten nivå?
          Om den är hög kanske det vore läge att sänka den. Om han nu inte klistrat boet mot något fast såsom glaset eller annat.
          “You can’t see the future if you don't know the history.”
          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

          Kommentar

          • solis
            • July 2008
            • 5064

            #6
            Jag har 45 cm vatten nivå så det är i högsta laget men jag kan inte sänka det mycket mer heller för jag har bottenfilter och pumparna ska nog helst vara under vattenytan, detta är mitt 310 literskar, får se om jag kan ta skumboet när jag ser ägg i och flytta en del av dom.

            Tack för tips och råd.
            Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
            1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
            100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
            56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

            Kommentar

            Arbetssätt...