Bara hanar = ok?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ilzetas
    • January 2011
    • 278

    Bara hanar = ok?

    Sitter och drömmer om mitt nya, stora akvarium som inom kort är igång. Dock dröjer det med nya fiskar eftersom jag har ett STORT antal palettyngel som måste växa upp först. Har bestämt mig för att nya akvariet blir ett gurami-kar med kompletterande malar och ev. rasboror (Asien). Har redan en fin dvärggurami-grupp som jag gillar.

    Min undran är om man kan ha enbart hanar i en grupp med guramis? Tanken är grupper av hanar av ett par, tre sorter. Jag blev lite avskräckt av paletterna som ynglar av sig hela tiden och vill INTE ha fler yngel på ett bra tag. Man vill ju ha snygga grupper och hanarna är ju oftast färggladare, därav valet av hanar.

    Jag förstår att det kan bli problem, men måste ändå fråga. Och kanske är det lämpligare med bara honor om man nu måste envisas med att inte blanda honor o hanar.

    Mvh, Carina
    300 liter SA och 160 liter asien är den perfekta kombon i vårt hem
  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    #2
    Gurami är inte ens hälften så lätta att dra upp yngel på som paletter, visst kan du ha enbart hanar.. Det blir egentligen lika mycket bråk om du har uppblandat hanar och honor som ifall du har enbart ena könet..

    Ska du ha flera sorters gurami så skulle jag rekommendera sorter som blir ungefär lika stora..

    Hoppas du känner att du fick svar på det du ville..

    Om du har fler frågor är det bara att ställa dessa..

    MVH// Patrik Hammarlund
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

    Kommentar

    • ilzetas
      • January 2011
      • 278

      #3
      Tack för svaret, Patrik.
      Jag håller med om rekommendationen när det gäller storleken på fiskarna, och just så ser mina planer ut. Exakt vad det blir beror väl mest på tillgången hos mina närmaste butiker.
      Men först måste det nya stora karet bli klart, sedan ska det startas, sedan ska det köras ett tag (med Asien-växter), och efter det kan jag börja flytta över Asien-fiskarna. Kvar i det gamla 100 liters blir då palettynglen som redan är bokade av butikerna, men för små för leverans ännu. Har ett tiotal äldre och ett 40-tal yngre.

      Jag återkommer med fler frågor, garanterat. Tack än en gång Patrik!
      300 liter SA och 160 liter asien är den perfekta kombon i vårt hem

      Kommentar

      • Föllförfisk
        • April 2010
        • 620

        #4
        jag har 4 blågurmais, 3 honor och en hane, tycker inte det är nån skillnad i färger direkt. Och det är inte särskilt lätt att få dem att yngla av sig, de vill ju helst ha ca 15 cm vatten varmt o stillastående tror jag.Även OM de kan bygga skumbon i vilket sällskapsakvarie som helst. Jag har haft mina i över ett år, inte sett en tendens till lek hos dem.

        Kommentar

        • pikachu

          • December 2007
          • 1189

          #5
          Du är även välkommen att skiva privata meddelanden eller skriva i min profil..
          PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

          Kommentar

          • ilzetas
            • January 2011
            • 278

            #6
            Ursprungligen postat av Föllförfisk
            jag har 4 blågurmais, 3 honor och en hane, tycker inte det är nån skillnad i färger direkt. Och det är inte särskilt lätt att få dem att yngla av sig, de vill ju helst ha ca 15 cm vatten varmt o stillastående tror jag.Även OM de kan bygga skumbon i vilket sällskapsakvarie som helst. Jag har haft mina i över ett år, inte sett en tendens till lek hos dem.
            Min dvärgguramihane bygger skumbon och jagar sina två honor mest hela tiden. Det har inte blivit yngel ännu, men vad vet man? Jag är gammal hunduppfödare som efter dryga tio år av intensivt avelsarbete o resor hann bli överarbetad och så småningom TOK-less på valpar, utställningar och hela baletten innan jag slutade med det. Så jag är nog lite "allergisk" om ni förstår vad jag menar... Och när jag då lyckades skaffa paletter som ynglar av sig i ett kör o samtidigt terroriserar allt annat som rörs, då blir önskan att fiskarna inte ens ska KUNNA yngla av sig

            Det är inte så stor skillnad på hane och hona av blågurami, däremot mosaikgurami, vars hanar jag tycker är såååååååååååååååå vackra. Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter, vem vet var detta slutar? Känner mig lite lugnare nu tack vare ditt inlägg.

            Mvh, Carina
            300 liter SA och 160 liter asien är den perfekta kombon i vårt hem

            Kommentar

            • Maethor
              • December 2004
              • 675

              #7
              Efter att ha fött upp dvärggurami så vet jag att "risken" att få yngel på dom i ett sällskapsakvarium är VÄDLIGT liten, framförallt att något yngel överlever, så det behöver du inte vara rädd
              112L: Kampfiskar, 2blågurami, 1guldgurami, 15 neontetror, 1kinesisk algätare, 2-3ancistrus.
              105L: 3Eldbukssalamandrar (Jack, Elizabeth, Anamaria) +några salamanderyngel.
              54L: ca 15 kamphanar
              90L: 3kamphanar
              90L: 3kamphanar
              90L (marin): 3kamphanar
              6x2L: Kamphanar

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702

              Kommentar

              Arbetssätt...