Kampfisk(ar) i 40L-kar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • EnMynta
    • June 2010
    • 10

    Kampfisk(ar) i 40L-kar?

    Jag är inne på att skaffa fiskar till mitt 40L-kar. Just nu bor där fyra halvvuxna äppelsnäckor, och en äggkokong som förhoppningsvis resulterar i små äppelbebisar.

    Frågade på ett annat forum, och där rådde det lite delade meningar kring hur många kampfiskar jag kan ha i karet. Någon rekommenderade en ensam hane, medan någon tyckte att en hane och två-tre honor var helt okej.

    Vad tror ni? Är det en fisk som gäller, eller kan jag ha en hane med ett par honor?
  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    #2
    Du kan ha hur du känner för..

    Det skulle gå lika bra med både och, men ska du ha en trio så måste du ha en hel del växter.. :P
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

    Kommentar

    • EnMynta
      • June 2010
      • 10

      #3
      Tack för snabbt svar!!

      Som jag känner för, det låter bra! Skulle ju gärna ha en hane och två-tre honor, men jag vill ju att fiskarna ska trivas och må bra. :-) Tar gärna emot fler svar och synpunkter!

      Kommentar

      • Icecoffee
        • November 2010
        • 447

        #4
        hane och honor med mycket växter, och får du skumbo och lek behöver du ett kar till
        Cogito, ergo sum
        (Projekt) Asien 165 Liter (Projekt) Balkongdamm)
        (Projekt) Yngelkar Betta Splendens 40 liter (vilande)

        Kommentar

        • J.Milton
          • January 2010
          • 674

          #5
          Gärna lite flytäxter, det gillar dom.
          Ska du ha mer en 1st hona till din hane, så se till att du fixar det beståndet direkt, då jag märkt att det kan vara svårt att slänga i mer honor i ett kar med ett par som redan "hittat" varann. Är inte fakta, utan min erfarenhet=)
          240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
          Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
          Blogg+Galleri

          Kommentar

          • freddi36
            • December 2010
            • 2882

            #6
            köp minst 2-3 honor till en hane, annars finns det risk för att han kan vara lite för jobbig mot honorna.
            om du har fler så får han mer att göra.

            Kommentar

            • Maethor
              • December 2004
              • 675

              #7
              Jag har testat att ha en hane med en hona samt en hane med 2honor och det har inte lyckats. Honorna höll på att äta upp honom. men då jag skaffade 2 honor till så det var 1+4 då gick det bättre.
              Men ett tips om du vill behålla honom med fina och hela fenor så bör han få bo själv. Honorna är i regel hemska på att tugga på hans fenor
              112L: Kampfiskar, 2blågurami, 1guldgurami, 15 neontetror, 1kinesisk algätare, 2-3ancistrus.
              105L: 3Eldbukssalamandrar (Jack, Elizabeth, Anamaria) +några salamanderyngel.
              54L: ca 15 kamphanar
              90L: 3kamphanar
              90L: 3kamphanar
              90L (marin): 3kamphanar
              6x2L: Kamphanar

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702

              Kommentar

              Arbetssätt...