Hjälp! Har jag ett par eller inte?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ilzetas
    • January 2011
    • 278

    Hjälp! Har jag ett par eller inte?!

    Köpte ett par ifjol, hanen dog efter någon månad. Skaffade i december en ny hane, skitsnygg. Just nu (det har eskalerat sedan en tid) jagar hanen bort honan från typ 80% av akvariet. Kampfiskhanen hakar på och blåser upp sig för honan samt jagar henne han också. Det har blivit värre och värre och nu undrar jag om honan är en hona eller en hane? Fast varför skulle hanen jaga en annan hane om det inte finns en hona..? Är dom så här pass våldsamma i sin lek? Ibland ser det ut som att dom uppvaktar varandra och "känner" på varandra, men som sagt ofatst är det jakt.

    Jag har möblerat om växterna lite för att ge honan fritt utrymme, men det hjälper inte alls.

    Kan inte bifoga foton.

    Mvh, Carina
    300 liter SA och 160 liter asien är den perfekta kombon i vårt hem
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    ofta brukar man säga att man ska ha minst 3 honor per hanne till kampfiskar. köp ett par honor till o se vad som händer

    Kommentar

    • ilzetas
      • January 2011
      • 278

      #3
      Ja, som man frågar får man svar... Tack för svaret hannesc, men jag skrev helt galet, haha. Hädanefter ska jag kolla igenom texten noggrannare innan jag skickar den (pinsamt)

      Det handlar om ett dvärgguramipar som delar akvarium med bl.a. en kampfiskhane. Guramihanen jagar honan ganska hårt och jag tänker att hon kanske inte alls är hona? Eller är dom så tuffa mot varandra? Hon ser inte ut att fara så illa av behandlingen, men hanen "äger" större delen av akvariet. Hon är förpassad till ett hörn, men simmar ideligen ut och får stryk (blir jagad).
      Vid matning är hanen riktigt elak och vass.
      Och ja, kampfiskhanen hakar på och ströjer guramihonan han också. Blåser upp sig och har sig. Hanarna går däremot inte på varandra, utan verkar respektera varandra.

      Jag har foton på gurmisarna (för hjälp att avgöra kön) men ingenstans att lägga upp dom. Tips på bra sida?

      Mvh, Carina
      300 liter SA och 160 liter asien är den perfekta kombon i vårt hem

      Kommentar

      • macke_fisk
        • December 2005
        • 4442

        #4
        imageshack.com tror det är och photobucket.com finns med.
        MVH macke_fisk

        Kommentar

        • ilzetas
          • January 2011
          • 278

          #5
          Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.


          Bilder på hanen (t.v.) och honan i länken ovan. Hanens ryggfena slutan i en spets, vilket honans inte gör, den är helt avrundad. Hanen är rödspräcklig i den blå grundfärgen, vilket blivit intensivare sedan han började jaga henne. Honan är helt blå i färgen, ganska ljus. Storleksmässigt är dom ganska lika, hon kanske är ngt kortare i kroppslängden.

          Vad tror ni? Är det ett par jag har?

          Mvh, Carina
          300 liter SA och 160 liter asien är den perfekta kombon i vårt hem

          Kommentar

          • Icecoffee
            • November 2010
            • 447

            #6
            kan mycket väl vara par, hanen lir ofta ggresiv eller revirhävnande vid lek, har du fler honor eller bara en? vi har 3 honor till vår hane, då han jagar dom, så dom får vila då och då, ungefär som hannesc säger med kampfiskar.

            har du plats eller material för hanen så han kan bygga bo? om inte skaffa flyt växt eller dylikt så brukar det kunna hålla honom sysselsatt och honan får vila.

            våra honor äter upp boet så fort han börjar, inte nöjda med bygget antar jag
            Cogito, ergo sum
            (Projekt) Asien 165 Liter (Projekt) Balkongdamm)
            (Projekt) Yngelkar Betta Splendens 40 liter (vilande)

            Kommentar

            • ilzetas
              • January 2011
              • 278

              #7
              Tack för det givande svaret, Icecoffee
              Jag har tänkt på samma sak de senaste dagarna, att jag borde skaffa fler guramihonor. Har tills nyligen haft lite fullt i karet, men efter flytten av ett dussin guppys öppnas nya möjligheter.
              Ja, jag har flytväxter, och flera är beställda

              Mot zooaffären!!!!!!!!!!

              Mvh, Carina
              300 liter SA och 160 liter asien är den perfekta kombon i vårt hem

              Kommentar

              • ilzetas
                • January 2011
                • 278

                #8
                Hämtade först igår (en renovering i huset är i vägen för mina akvarieärenden) en till blå hona. Butiken hade bara en blå (men flera röda), men en är bättre än ingen tänkte jag. Allt gick bra, guramifamiljen fann snabbt varandra och nu jagas båda honorna som förväntat. Ska ordna en till hona så snart jag har vägarna förbi stan igen. Vi har lyxen av att ha tillgång till TRE butiker med akvarieavdelning här i vår lilla stad.

                Undrar en sak: ska man hålla dom olika färgerna (neon blue/neon red) isär eller kan man blanda dom i gruppen? Det är väl två färgvarianter av samma sort, eller?

                Mvh, Carina
                300 liter SA och 160 liter asien är den perfekta kombon i vårt hem

                Kommentar

                • Icecoffee
                  • November 2010
                  • 447

                  #9
                  vet faktiskt inte, men personligen snyggasre med samma färg. blir inte så "plottrigt"
                  Cogito, ergo sum
                  (Projekt) Asien 165 Liter (Projekt) Balkongdamm)
                  (Projekt) Yngelkar Betta Splendens 40 liter (vilande)

                  Kommentar

                  • pikachu

                    • December 2007
                    • 1189

                    #10
                    Ja, det är exakt samma art men bara olika färgvarianter, precis som med blå/guld och marmor gurami.
                    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                    Kommentar

                    • ilzetas
                      • January 2011
                      • 278

                      #11
                      Tack för svaren och kommentarer!
                      Jag håller med Icecoffee att enhetligt brukar vara snyggast.

                      Mvh, Carina
                      300 liter SA och 160 liter asien är den perfekta kombon i vårt hem

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #12
                        Håller med om att det är snyggast med samma färg, men är inte alla dvärgguramihonor grå, oavsett färgvariant, även om jag har för mig att man kan ana ränder på honor av vildformen?
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • pikachu

                          • December 2007
                          • 1189

                          #13
                          Hos de blåa så är faktiskt honorna också blå med röda ränder. :P
                          PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                          Kommentar

                          • ilzetas
                            • January 2011
                            • 278

                            #14
                            Min "gamla" hona är vackert metallicblå helt utan röda inslag. Den nya honan är mer grå, med blått mest i fenorna. Hon kan ju vara ung ännu också, hon är lite mindre o nättare är "gamla" honan (som inte är gammal alls, köptes i höstas).

                            Hanen är blå med röda ränder. Nu när han är i lektagen nästan lyser det röda om honom, jättevackert!
                            300 liter SA och 160 liter asien är den perfekta kombon i vårt hem

                            Kommentar

                            • pikachu

                              • December 2007
                              • 1189

                              #15
                              Eftersom man har korsat de olika färg varianterna så är det i mina ögon om honorna ser lite olika.
                              PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                              Kommentar

                              Arbetssätt...