Regnbågsfiskar, saltets vara eller icke vara (?)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • roosterboy
    • September 2010
    • 1094

    Regnbågsfiskar, saltets vara eller icke vara (?)

    Ohoihoi maties.
    Nu har jag på allvar blivit störtförälskad i regnbågsfiskar.
    Kände av det för några månader sedan när jag såg ett stort visningsakvarium i tyskland med dessa underbara saker.
    Så jag är bensäker på att min tetror ska väck och ersättas av någon magisk regnbåge.
    Vilken är jag ännu inte säker på.
    Det blivande karet som tillkommer nu vid min lilla uppgradering kommer hamna på någonstans 250-400 liter, så dom måste ju passa i ett sådant kar.
    Problemet är bara det att jag läst mest överallt här på nätet att de flesta regnbågar kräver salt i vattnet för att inte kola. Och jag har corys, corys som jag inte har några som helst planer på att göra mig av med.
    Dock så är det som så att på varje sida jag hittar där folk säger att regnbågar kräver salt, så är det nästan lika många som hävdar motsatsen.

    Så hur ligger det till egentligen?
    FInns det någon sorts regnbågsfisk som utan tvivel funkar i 100% sötvatten?
    Känns ju ändå rätt dumt att chansa...
    All we are, we are.
  • Joakim Lundgren
    • August 2006
    • 631

    #2
    När det gäller regnbågar brukar jag använda denna sida för info http://members.optushome.com.au/chelmon/

    Dessa kan jag själv rekommendera, väldigt trevlig regnbåge. http://members.optushome.com.au/rain...s/Parkinsn.htm

    Vad det gäller salt så har jag aldrig använt det.

    här är en länk till en bildtråd på mina gamla regnbågar för lite inspiration

    AKA: Lizardking

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      • July 2010
      • 1072

      #3
      Skulle påstå att de flesta regnbågar, ffa de som förekommer i handeln, klarar sig fint utan salt. En del trivs bättre i lite hårdare vatten, men inte alla. Däremot, det finns en del regnbågar och nära släktingar till dem som även i naturen går mest i bräckt (eller tom salt) vatten. De behöver salt i vattnet, om de ska klara sig. Har själv aldrig haft någon av dem, de är svåra att få tag i. Du kan enligt mig lugnt köpa vilken art som helst regnbåge som du hittar i butik, och de kommer funka helt ok i vanligt kranvatten. De är dock lite känsligare överlag än många tetror och barber. Inte svåra fiskar direkt, men det kan vara lite strul med sjukdomar. Duktiga hoppare också, täckglas regerar.

      Du kan kolla lite mer på olika arters krav här:


      Du har länken till arter rätt så i början. Där finns även en länk till en bok att ladda ned gratis. Det bästa jag sett hittills kring regnbågar, fullständigt outstanding.

      Hilsen,

      /P
      Bara döda fiskar flyta medströms

      Kommentar

      • roosterboy
        • September 2010
        • 1094

        #4
        tack så grymt mycket för länkarna! ;D
        Jo, att dom är lite mer svårskötta än tetror och dylikt är jag mycket medveten om, och jag kör ALLTID med täckglas ^^
        Så det mesta har jag koll på, det är just saltfrågan jag velat om rätt länge :P
        Men jag ska läsa igenom allt på era länkar och se vad som sägs
        All we are, we are.

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          • July 2010
          • 1072

          #5
          Ursprungligen postat av roosterboy
          Men jag ska läsa igenom allt på era länkar och se vad som sägs
          Hmm... då har du att göra ett tag. Hörs efter Nyår? *varmt skratt* Har inte plöjt allt själv. En bra grej med länkarna ovan är att de funkar fint som uppslagsverk.
          Senast redigerad av PatrikMalmo; 19 January 2011, 08:16.
          Bara döda fiskar flyta medströms

          Kommentar

          • roosterboy
            • September 2010
            • 1094

            #6
            hahaha, här är man sjuk som en förstoppad iller så det ska nog gå av ren tristess!
            All we are, we are.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av PatrikMalmo
              Skulle påstå att de flesta regnbågar, ffa de som förekommer i handeln, klarar sig fint utan salt. Hilsen,

              /P
              Instämmer helt och ingen av de 17 regnbågsartbeskrivningar som finns på Zoopet är på arter som kräver salt i vattnet
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              Arbetssätt...