behöver hjälp med killi-yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • freddi36
    • December 2010
    • 2882

    behöver hjälp med killi-yngel

    hej

    i förrigår ( lördag ) såg jag något som liknade ägg i växterna i killikaret där jag har aphyosemion australe så jag slängde i en lekmopp av garn, och idag så fick jag för ca 20 min sedan en väldigt glad överraskning!!
    jag såg att det var ägg i min äggmopp så jag tog ut moppen och la äggen i en liten burk med akvarievatten, det var nio stycken.


    jag undrar vad jag ska göra med äggen(jag är helt novis på killis minus en och en halv vecka)

    det var alldrig meningen att jag skulle odla dom, men man kan väll kalla det en bonus att det blev såhär, att de lägger ägg är ju bara ett tecken på att de trivs.
    vad jag har läst så tar det ca 2 neckor för äggen att kläckas?
    vad äter de när de kläckts? är de så stora att man kan ge dom nykläckt artemia? jag tyckte att äggen var ganska stora.
    Senast redigerad av freddi36; 17 January 2011, 17:09.
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Kul =)
    Bara att börja odla artemia eller annat smått då
    De första dagarna underlättar det med levandefoder sen kan du gå över till fryst moina eller cyklops om du vill det. Skulle nog funka att köra fryst enda från början oxå om du hellre vill det. Mina F. nigerianus yngel klarar sig med fryst moina, fryst cyklops, mosad tetra tabimin och för säkerhets skull duttar jag i lite sera micron de första dagarna men är nog inte nödvändigt
    Mata gärna ett par ggr/dygn minst och byt en mugg vatten 1-2ggr/dag om du har dom i en liten burk.
    Jag föder för tillfället upp ynglen tillsammans med föräldrarna så endast enstaka yngel klarar sig hela vägen men så fort jag får klart min killihylla kommer jag göra som du
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • SenorBastardo
      • November 2006
      • 121

      #3
      Håll bara koll på äggen så att de inte får svamp på sig, vilket är väldigt lätt hänt. Om du ser ett ägg som börjar bli lite luddigt så ta bort det omedelbart, du kan även byta lite vatten varje dag (eller ett par gånger i veckan i alla fall) i burken du har äggen i, max tio procent och ta vanligt kranvatten då kloraminet har en viss bakteriedödande effekt eller åtminstone hämmar svamptillväxten. Så brukar jag göra och det brukar funka fint.

      Kommentar

      • freddi36
        • December 2010
        • 2882

        #4
        ok då vet jag!
        det var något ägg som var vitt medan de andra var lite gul-aktiga, ska jag ta bort det?
        hur stor ska burken som äggen är i vara? den jag har nu är ganska liten, några deciliter bara.

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Vita ägg bör tas bort. Gula genomskinliga är OK. Behöver inte vara mycket vatten men se till att det inte dunstar av i så fall. För AUS tar det 10-14 dagar innan de kläcks och du kommer att få se ett yngel utvecklas i äggen om allt går enligt ritningarna.
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • freddi36
            • December 2010
            • 2882

            #6
            hej igen. tyvärr har jag "bad news"

            såg idag att alla äggen var mögliga

            ska gå och kolla i lekmoppen snart och se om det är nya ägg, så vad kan man göra för att förhindra att dessa ochså möglar? är det lätt hänt att äggen möglar eller hade jag bara otur?

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              #7
              Mögel händer. Ibland har man svamphämnande medel i. Metylenblått, malakitgrönt eller en kombination (Scheels lösning) men detta kan också hämma äggens utveckling. Så bäst är utan. Ibland räcker det med att byta vatten och ibland inte... Bästa alternativet är mer eller mindre naturlig odling. En tuss javamossa som avlägsnas efter 7-10 dagar till en kläckningsburk är ett bra exempel.
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              • freddi36
                • December 2010
                • 2882

                #8
                ok man lär av sina misstag.


                hittade precis två ägg i moppen så det blir ett nytt försök.
                jag har sett att de är mycket i min cabomba så de har nog lagt några ägg där också, vi får väll se om nå`n vecka om det simmar omkring några yngel i karet. isåfall lämnar jag nog de där.

                Kommentar

                Arbetssätt...