clownkilli och räkor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zvärd
    • May 2010
    • 89

    clownkilli och räkor

    Kan man ha körsbärsräkor och clownkilli i ett arton liters. Kommer räkorna äta upp clownkillins ägg eller tvärtom.



    zvärd 10år
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Vet inte vilka som är clownkilli men antar att det handlar om någon form av Fundulopanchax. I ett så pass litet kar skulle jag absolut inte testa det. Mest troligt kommer räkorna försvinna men risken finns såklart oxå som du skriver att räkorna äter rom.
    Behöver du städare så satsa på snäckor. De funkar bäst till killi. Själv kör jag med röda posthorn och de är superfina
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • Ricard
      • April 2004
      • 138

      #3
      Ursprungligen postat av Nina82
      Vet inte vilka som är clownkilli men antar att det handlar om någon form av Fundulopanchax. I ett så pass litet kar skulle jag absolut inte testa det. Mest troligt kommer räkorna försvinna men risken finns såklart oxå som du skriver att räkorna äter rom.
      Behöver du städare så satsa på snäckor. De funkar bäst till killi. Själv kör jag med röda posthorn och de är superfina
      Hej Nina82 och zvärd!

      zvärd 10 år menar Pseudopyplatys annulatus som är en mycket liten art som vuxen kan vara ett hot mot de allra minsta räklingarna men där körsbärsräkorna blir ungefär lika långa som hanarna, som är de större av denna killiart.

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        • July 2010
        • 1072

        #4
        zvärd,
        det bör fungera. Stoppa ned lite javamossa/rötter så att räkorna har gömställen och lägg i lite flytväxter för killina. Räkorna kanske äter ett och annat killiägg och killina kanske äter en eller annan nykläckt räka, men har båda arterna lite gömställen så får du sannolikt yngel på båda. Clownkillin är mycket ytorienterad och kan vara lite halvtuff mot varandra, men två par borde gå bra i ett 18-liters.

        Hilsen,

        /P
        Bara döda fiskar flyta medströms

        Kommentar

        • Nina82
          • January 2008
          • 6610

          #5
          Ursprungligen postat av Ricard
          Hej Nina82 och zvärd!

          zvärd 10 år menar Pseudopyplatys annulatus som är en mycket liten art som vuxen kan vara ett hot mot de allra minsta räklingarna men där körsbärsräkorna blir ungefär lika långa som hanarna, som är de större av denna killiart.
          Ahh... Där ser man. Försöker hålla mig borta från handelsnamn på just killi så kan i princip inga handelsnamn
          Ja, då var jag inte ens i närheten. Dessa blir väldigt mycket mindre än de som jag nämnde
          12L 12L 24L 24L 24L 24L
          38L 54L 54L 63L 450L

          Kommentar

          • SenorBastardo
            • November 2006
            • 121

            #6
            Du kan ha det, jag har självkört den kombinationen då Pseudepiplatys annulatus är väldigt ytorienterad kommer även småräkorna klara sig. Men jag tycker du skall strunta i räkorna och bara köra ett par av Pseudepiplatys annulatus för med räkor i burken kommer du inte få några yngel.

            Kommentar

            Arbetssätt...