Kampfisk lika nöjd som singel, eller..?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ilzetas
    • January 2011
    • 278

    Kampfisk lika nöjd som singel, eller..?

    Jag har en siamesisk kampfisk (hane) köpt för ca ett år sedan. I karet finns också ett dvärgguramipar, ett stim glödbandstetror, några guppys (vilka jag försöker ge bort) samt några malar. Karet har bottenfilter och ganska mycket växter och både guramiparet och kampfisken verkar trivas bra.

    Min fråga är: kan kampfiskhanen trivas ensam utan honor hela sitt liv? Eller bör jag skaffa honor? Jag är inte tillräckligt intresserad av fiskavel (ännu) för att sätta igång en lek med dom. Blir han bara stressad av att leva med honor utan att få leka eller trivs han bättre?

    Han är idag mycket, mycket lugn och simmar runt samt står stilla bland växterna ofta.

    Mvh, Carina
    300 liter SA och 160 liter asien är den perfekta kombon i vårt hem
  • roosterboy
    • September 2010
    • 1094

    #2
    nu är jag inte kung på det här, men:
    Enligt vad jag har hört, från de flesta, så är inte kampfiskar och dvärgguramis världens match made in heaven, så att säga.
    Men du behöver inte ha kampfisk honor till hanen. Det är rätt mycket från en individ till en annan.
    En hane vill vara ensam, en annan vill ha honor, en annan dödar honorna, en annan blir dödad av honorna. Kampfiskar är lite speciella ^^
    All we are, we are.

    Kommentar

    • ilzetas
      • January 2011
      • 278

      #3
      Tack för svaret! Då känner jag mig lika lugn som han är.

      Kampfisk o dvärggurami ska ha liknande förhållanden i karet, så på det viset passar dom bra ihop. Men guramis kan bita i kampfiskens fenor så det får man se upp med. Dessa är dock bara två och kampfisken ensam då, och hittills har det gått jättebra.

      Tack igen för svaret!
      Mvh, Carina
      300 liter SA och 160 liter asien är den perfekta kombon i vårt hem

      Kommentar

      • roosterboy
        • September 2010
        • 1094

        #4
        ah, jo det är väl också lite individ från individ.
        Vet de som haft betta+dvärggurami i ett 60 liters med lyckat resultat.
        EN polare hade samma uppsättning i ett 300 liters, efter 3 lr 4 dagar så var kampfisken sönderslaktad :P
        All we are, we are.

        Kommentar

        • roosterboy
          • September 2010
          • 1094

          #5
          Personligen (och jag antar att nästan hela forumet inte håller med mig) så är guramis överlag riktigt aggressiva fiskar, om jag ska vara ärlig.
          Kampfisken har ett halvdåligt oförtjänt rykte, alltså om man håller den med andra fiskar. Om någo så brukar det vara kampfisken som blir utstött och biten, inte tvärtom :P Guramis kan dock vara riktiga tyranner.
          Sen har vi paradisfisken, dom är i min uppfattning nästan omöjliga att ha med de flesta fiskar, vet inte hur många kompisar jag har som fått se sina fiskar få ögon utslitna med mera :P
          All we are, we are.

          Kommentar

          Arbetssätt...