mina choklad gurami försvinner (dör)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • skoda-15
    • August 2010
    • 456

    mina choklad gurami försvinner (dör)

    hej jag köpte fyra chokladgurami för typ tre veckor sen.Först försvann en sen en till .trodde det var något fel på dom, så jag fick två nya först försvann en spårlös och idag hittade jag en till död.vad tror ni är fel .dom andra fiskarna eller vad?.I karet finns kyssgurami,blåa,gula,gurami,kardinaltetra praktbotia, några andra malar,kampfisk hane,hona.Ska jag kanske flytta över dessa två i ett av mina två odlings kar jag har ett 60l med bara blackmolly och quiål och ett med guppy och svärd bärare.hjälp vad ska jag göra mvh christian
    375 liters egengjord btn texas ciklider bla gibbismalar gökmalar och lite annat
    180 liters juwel btn med pseudotropheus socolofi
    35 liters cocon kub med guppy och black molly
  • Caj
    • October 2010
    • 88

    #2
    Chokladguramier är känsliga fiskar. Några enkla saker man kan tänka på är följande. Rent vatten givetvis. Väldigt lugnt eller stillastående vatten, gott om gömställen och helst mjukt och surt vatten. Jag har för mig att nordöstra Skåne har hårt och kalkrikt vatten och jag är inte så säker på att chokladguramier klarar av sådant vatten, men jag vet ju inte vad du har för värden på vattnet.
    Senast redigerad av Caj; 03 January 2011, 21:16.

    Kommentar

    • skoda-15
      • August 2010
      • 456

      #3
      okej tack för hjälpen. ska ha dessa två bara ska inte köpa fler. ska jag behålla dom i det stora karet eller byta till dom mindre ?mvh christian
      Senast redigerad av skoda-15; 04 January 2011, 19:29.
      375 liters egengjord btn texas ciklider bla gibbismalar gökmalar och lite annat
      180 liters juwel btn med pseudotropheus socolofi
      35 liters cocon kub med guppy och black molly

      Kommentar

      • Caj
        • October 2010
        • 88

        #4
        Det är lättare att hålla koll på dem i ett lite mindre akvarium, ha dem i lugnt vatten också. De kan bli stressade av att flyttas med, så det är en avvägningsfråga, men jag skulle tippa på att ett lugnare akvarium med mindre fiskar som sällskap kan vara bättre. Hoppas att de klarar sig och trivs!
        Senast redigerad av Caj; 04 January 2011, 20:15.

        Kommentar

        Arbetssätt...