Parkinson's regnbågsfisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Parkinson's regnbågsfisk

    Igår köpte jag 10 Parkinson's regnbågsfisk, som verkar vara 3 hanar och 7 honor. Är lite tveksam till den ena hanen, om det verkligen är samma sort. Den största hanen är gul i fenorna, och en av de mindre hanarna är inte utfärgad alls, men tror det är en hane på grund av att den ser ut att ha lite spetsiga fenor. Den tredje hanen däremot är, till skillnad från den största hanen, inte gul i fenorna, utan verkar ha antydan till rött i fenorna istället. Är det en Parkinson's ändå? De är lika i kroppsform och så.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri
  • PatrikMalmo
    • July 2010
    • 1072

    #2
    Jag vet att det kan komma med udda regnbågar i sändningar, så är de VF kan du ha fått en annan art. Om jag greppar regnbågar rätt så gäller alltid att hannens främsta ryggfena går över den bakre, medans det inte gör det på honorna.

    Hilsen,

    /P
    Bara döda fiskar flyta medströms

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Ok, den ser ut att lite gult i en av fenorna också, den ser ut som den större gula hanen, men har lite rött i analfenan. Vet inte om de är vildfångade, tror inte det stod nå´t om det. Det gick en annan art i karet också, men de såg annorlunda ut, kraftigare byggda, med ett kraftigt band längs sidan.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        De är nog samma sort, de har samma blågröna, glänsande fläck bakom ögat.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Har sett att den största, mest utfärgade hanen har en liten rödaktig utbuktning på hakan. Vad kan det vara? Nå´t normalt?
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            • July 2010
            • 1072

            #6
            Det brukar de inte ha, troligen något sjukligt. Sådana "böldliknande" saker smittar iof rätt sällan. Nu vet jag inte säkert vad det är, svårt att säga utan foto (eller ja, svårt med foto också, fisksjukdomar är ett träsk). Fota om du kan, vet att regnbågar är svårfotade. Annars håll koll på den. Blir den större eller om det kommer fler är det säkrast att avliva den för att skydda de andra fiskarna.

            Hilsen,

            /P
            Bara döda fiskar flyta medströms

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Ok, tänkte att det kanske var nå´t tecken på att han är dominant, eftersom han är den enda som har den, och är rätt mycket större än de övriga.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                • July 2010
                • 1072

                #8
                Regnbågar brukar inte ha sådana tecken för dominans, vad som händer med många av dem när de blir äldre är att hannens kropp blir högre och ser mer "ihoptryckt" ut. Något liknande en pannpuckel plus bukighet, liksom. Googla på fullvuxna röda regnbågar så ser rätt bra hur jag menar.

                Hilsen,

                /P
                Bara döda fiskar flyta medströms

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Nu har den lilla röda utbuktningen förvandlats, till en vit pinne, som är riktad framåt Men han verkar fortfarande pigg, och ser inte sjuk ut i övrigt. Och vad jag har sett har det hittills inte spridit sig till de andra regnbågarna. Kanske en skada som blivit infekterad?
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Ser nu att det är ett hål i käken, ovanför den vita pinnen, förmodligen är det en bit av käken som har skadats, och sticker ut då?
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      • July 2010
                      • 1072

                      #11
                      Låter troligt att käken skadats, kan vara en hudflik som hänger ut. Är fisken pigg och äter bra bör det vara lugnt.
                      Bara döda fiskar flyta medströms

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #12
                        Ja, kanske en hudflik, men nog också en bit av benet, ser det ut som. Den ser ju bra ut i övrigt. Eftersom det inte är rött längre så är det väl inte infekterat i alla fall.
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          #13
                          Nu verkar benbiten sticka ut mer, rättare sagt, den pekar mer neråt nu Men han är fortfarande pigg, och äter, vad jag kan se.
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            #14
                            En lägesrapport, regnbågen med "pinnen" lever och är kry, men "pinnen" är mer nedåtriktad nu. Inflammationen är hur som helst helt borta, och det är nog som jag trodde, han fick väl helt enkelt en inflammation i underkäken av nå´t slag, som fick en bit av käken att släppa. Han verkar må bra i alla fall.
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • PatrikMalmo
                              • July 2010
                              • 1072

                              #15
                              Då är det nog ingen fara mer än det estetiska - fast just regnbågar brukar kunna kompensera det rätt bra. Rackarns snygga fiskar med schysst beteende!!

                              Hilsen,

                              /P
                              Bara döda fiskar flyta medströms

                              Kommentar

                              Arbetssätt...