Kampfiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • råtta
    • September 2009
    • 12

    Kampfiskar

    Köpte ett par siamesiska kampfiskar till mitt 43liters för en månad sedan. Hannen åt för första gången idag, vilket var tur eftersom han troligtvis inte hade klarats sig länge till.
    Men det som gör mig orolig är att han är så agresiv mot honan han är på henne nästa oavbrutet. Vad kan man göra åt det? Kanske det hjälper att få lite andra invånare till karet?
    Tack för svar!
  • jonas75
    • November 2009
    • 1

    #2
    flera gömställen och en hona till gör nog susen.

    Kommentar

    • råtta
      • September 2009
      • 12

      #3
      har också funderat på det kanske kan funka om inte honorna ger sig på varandra. Har även funderat på följande bestånd till karen och har även frågat i djuraffären och dom tycker det låter bra men vad tycker ni här på zoopet?
      2-3 kampfiskar
      5 kopparbarber
      2 otocinclus
      och bara kanske en kuhliål någon gång.

      Kommentar

      • Flaxss
        • November 2008
        • 1718

        #4
        karet är för lite för en hane med honor, plus får du inte plats med mycket mer fiskar i det. kanske nåt på botten.

        ska man ha honor med sin hane (inte alltid det funkar då även honor kan vara jobbiga) så bör man skaffa ett på minst 50-60L. annars funkar det jätte bra att bara ha hanen i 43L men kan bli problem med honor i.

        i ett kar på minst 50-60L kan BÄGGE både hane och honor gömma sig om det så behövs, tät växtlighet och mycket gömställen.

        Kommentar

        • råtta
          • September 2009
          • 12

          #5
          ok ska se vad jag kan göra åt det kanske i värsta fall byta någon av dom =( men mina växter mår inte så bra för mina "Egeria densa" har blivit bruna längst ner. Samt som dom andra växterna hal lite bruna blad här och där.

          Kommentar

          • Linan
            • May 2004
            • 89

            #6
            lite bruna blad här och där är ingen större fara, knipsa av dom bara och rensa lite med jämna mellanrum. är bladen bruna längst ner så ruttnar de nog från rötterna, vilket är mindre bra. kolla så rötterna ser fräsha ut, är de helt ruttna så är det nog kört tyvärr. annars plocka bort allt ruttet, och se till att plantera växten så rötterna får syre, så helst inte i packad fin sand, det blir för tätt. antar att du plockat bort krukan och luddet som växten kommer i från början? många som gräver ner den som den är och det är inte så optimalt för växten..

            lycka till!

            Kommentar

            Arbetssätt...