råd om dvärggurami ägg och yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • freddi36
    • December 2010
    • 2882

    råd om dvärggurami ägg och yngel

    mina dvärgguramis har byggt bo i sällskapsakvariet. de har nog inte laggt äggen än men vad ska jag göra när de har laggt äggen för att de inte ska bli uppätna av de andra fiskarna.
    vad ska jag mata med? jag har liqyfy eller vad det heter eller kan de ta artemia direkt?
    Senast redigerad av freddi36; 12 December 2010, 12:35.
  • hawkse
    • December 2009
    • 781

    #2
    När hanen står under boet och vaktar och jagar bort honan istället för att försöka locka dit henne så har de lekt.

    Att föda upp ynglen är inte lätt och de kommer med all sannolikhet inte överleva i ditt sällskapskar. Vänta istället 1-2 dagar efter leken och lyft sedan över skumboet till ett annat akvarium som du fyllt med vatten från sällskapskaret. I det andra akvariet ser du till att ha lätt genomluftning med en syresten på mycket, mycket låg fart.

    De första 4-5 dagarna lever ynglen på sin gulesäck men när du ser att de blivit av med den lilla gula magen är det dags att mata med infusorier. Liquifry går också bra men enligt min erfarenhet smutsar det lätt ned vattnet väldigt mycket.

    Oavsett vad du matar med är det mycket viktigt med bra vatten så täta, långsamma vattenbyten är nödvändiga.

    Efter ungefär 10 dagar bör ynglen vara stora nog att ta nykläckt artemia. Vid ungefär samma tidpunkt är det lagom att sätta igång filtreringen i karet. Ett luftdrivet billifilter eller rejält strypt ytterfilter med skydd för insuget fungerar då bra.

    Kommentar

    • freddi36
      • December 2010
      • 2882

      #3
      ok tack
      men jag ser inga ägg i boet men hanen jagar honan ändå han bygger bara på boet.
      har de redan lekt eller vill han bara vara ifred när han bygger?
      Senast redigerad av freddi36; 11 December 2010, 12:13.

      Kommentar

      • freddi36
        • December 2010
        • 2882

        #4
        idag såg jag att boet var helt förstört, varför? brukar det bli så? tror ej att honan har laggt några ägg för hon är väldigt tjock.
        hanen jagar henne ibland och ibland simmar de tillsammans. han bygger inte så mycket på boet idag som igår.
        vad har hänt? någon som vet?
        mycket tacksam för svar!

        Kommentar

        • freddi36
          • December 2010
          • 2882

          #5
          ska jag kanske flytta dvärggurami paret till ett eget litet kar och se vad som händer?
          jag ville inte flytta de när de redan hade börjat bygga bo men ska jag göra det nu när deras bo är förstört? ska de få vara kvar i sällskapskaret några dagar till och se om hanen bygger ett nytt bo, jag vill ju att det ska bli yngel.
          tacksam för svar!

          Kommentar

          • hawkse
            • December 2009
            • 781

            #6
            Mina Dvärggurami bygger regelbundet bo när de trivs så låt dem gå kvar i sällskapskaret ett tag till och se vad som händer. Om du har tur att se leken är det ju lätt att veta om där finns rom eller inte. Annars får du titta på hur hanen beter sig. Han blir mycket aggressivare i sitt skydd av boet när de lekt och putsar och fejar ständigt för att hålla rommen skyddad.

            Innan de lekt brukar han spänna sig för honan, leta upp henne och försöka locka med henne till boet. Visar hon då för dåligt intresse jagar han bort henne för att försöka en stund senare.

            Efter de lekt brukar hon inte få komma i närheten av boet och hanen visar inte upp sig för henne på samma sätt.

            Kommentar

            • freddi36
              • December 2010
              • 2882

              #7
              yes de har lekt och de la rom igår.
              jag flyttade paret till ett litet kar och nästa dag hade hanen byggt ett nytt bo. nu idag jagar hanen honan mycket när hon kommer för nära boet, ska jag ta upp hene och sätta tillbaks henne i sällskapskaret eller leker de fler gånger?
              hur lång tid tar det för äggen att kläckas?

              Kommentar

              • hawkse
                • December 2009
                • 781

                #8
                Kul! Ja, nu ska du plocka bort honan. Hanen kan du låta gå 1-2 dygn till om du vill.

                Rommen kläcks inom 30 timmar och ynglen kommer leva av gulesäcken i 4-5 dagar efter det. Mot slutet av nästa vecka måste du alltså se till att ha något att mata dem med. Infusorier är perfekt så har du inte hemma är det dags att fixa en kultur på stört!

                I annat fall finns även Liquifry för romläggare att köpa. Tyckte inte det funkade lika bra och skitade ned vattnet en del men har du inga infusorier så är det bra som backup.

                Du bör även se till att ha *lätt* genomluftning i ditt yngelkar. En syresten med absolut minimumflöde funkar bra.

                Kommentar

                • freddi36
                  • December 2010
                  • 2882

                  #9
                  jag hrar liqyfry men inga riktiga infosorier, hur startar man en kultur?
                  köper man i affär eller kan man starta en själv?
                  ska plocka bort honan nu för hanen har börgat bli riktigt agresiv. kan jag köpa en ampullaria snäcka som äter foderräster eller äter den också ynglen? den kunde kanske äta upp resterna från liqyfryn så det inte blir så skitigt?

                  Kommentar

                  • hawkse
                    • December 2009
                    • 781

                    #10
                    Jag körde senast med torkade bananskal till min infusoriekultur. Finns en bra artikel här som beskriver hur man går till väga.

                    För snabbstart borde du kunna köra med Liquifry som starter i kulturen och mata med några droppar mjölk. Det knepigaste tycker jag är att se om det blivit något av kulturen.

                    En annan ersättning för infusorier ska vara hårdkokt äggula men det har jag själv inte testat så jag kan inte säga hur effektivt det är.

                    Efter ca. 8-10 dagars utfodring med infusorier kan du påbörja övergången till nykläckt artemia genom att parallellt mata med både artemia och infusorier i 3-4 dagar. Därefter borde det räcka med artemia.

                    När ynglen sedan växt till sig (4-6 veckor, minns inte riktigt) så kan du testa med andra foder så som små micro-pellets, torrfoder m m i små mängder tills de vant sig.

                    Ampularia-snäcka vet jag inte hur effektiva de är. Har själv kört med posthorn, physa och malayer men physan skitar mest ned själv tycker jag. Posthornen har varit effektivast hittills.

                    Oavsett om du har städhjälp eller inte så bör du slamsuga och byta vatten i akvariet dagligen. Gärna uppemot 30% fördelat på 1-2 byten. Jag gjorde så att jag slamsög ur 10-15% av vattnet med ganska grov slang och sedan fyllde på med nytt vatten genom en tunn, strypt luftslang med ungefär 1-2 liters genomlopp per timme. På så sätt undviks alltför kraftiga svängningar i vattenvärdena.

                    Just dåligt vatten verkar ynglen vara mycket känsliga för och det kan vara svårt att balansera utfodring vs vattenkvalitet. Mata hellre lite och ofta än sällan och mycket.

                    Kommentar

                    • freddi36
                      • December 2010
                      • 2882

                      #11
                      ok tack för bra svar!
                      har ett nytt problem, du sa att det tog ungefär 30timmar för äggen att kläckas men de har inte kläckts än. hur vet man att de har kläckts så man tar bort hanen i tid? läste i ett annat innlägg att man kunde se små svansar hänga ur boet men det har gått 1 och ett halft dygn sen de la äggen och jag har inte sett något än. hanen simmar mest under boet och tittar till det. hur lång tid ska jag vänta?

                      Kommentar

                      • freddi36
                        • December 2010
                        • 2882

                        #12
                        kan hanen ha ätit upp äggen?
                        skulle han göra det?
                        jag såg att de la rom så de har lekt det är jag helt säker på.

                        Kommentar

                        • hawkse
                          • December 2009
                          • 781

                          #13
                          Dvärgguramiynglen är otroligt små när de kläcks. Rommen syns knappt i skumboet men försök håll utkik efter sytrådstunna, genomskinliga 1 mm långa små streck med två svarta prickar och en liten gul prick till mage! Det är inte säkert att rommen är befruktad men du kan lika gärna ta bort hanen nu. Han fyller ingen direkt funktion när boet redan ligger i eget kar.

                          Kommentar

                          • freddi36
                            • December 2010
                            • 2882

                            #14
                            ok
                            hur lång tid tar det innan de simmar fritt?
                            kan man ta boet till ett annat mindre kar innan ynglen simmar där ifrån, det måste ju vara sjukt svårt att hålla reda på ynglen i ett 40liters kar.

                            Kommentar

                            • freddi36
                              • December 2010
                              • 2882

                              #15
                              det är svårt att se in i boet för han har byggt det under ett ytblad från min röd lotus

                              Kommentar

                              Arbetssätt...