Nothobranchius foerschi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Caj
    • October 2010
    • 88

    Nothobranchius foerschi

    Rubriken berättar vilken art det rör sig om. Jag har förmodligen här i dagarna några ägg på gång och ska testkläcka dem. Efter att ha läst en del om den här arten verkar det inte helt sällan uppstå en ojämn könsfördelning där det blir fler hanar än honor. Varför det blir så finns det olika åsikter om. Är det någon som har något tips där? Maten? Värmen eller vattenparametrar?

    Jag har läst att en tesked salt per 4 liter vatten skulle vara bra, om jag minns rätt och att pH bör ligga över 7. Jag har också läst att en tesked salt per 10 liter vatten är bra och att pH bör ligga under 7. Vad är korrekt egentligen?
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Lite ojämn könsfördelning bland nothos är något man får vänja sej vid men oftast blir det väl tillräckligt med hannar och honor. Du kanske har rätt i att det blir fler hannar bland FOE för jag minns att det är tvärtom jmf PAL och där hade jag många honor många gånger. Men det är också klarlagt att för en del nothos är det kromosomerna som styr könet, t ex GUE (om jag nu minns rätt).
    Jag kör vättervatten med en tillsats av 2 tsk NaCl per 10 liter vatten. Lektorven kanske sänker pH något men jag har inte mätt pH på flera år. Ägg får jag tillräckligt ändå. Min nuvarande lekgrupp är min 7:e generation sedan inköpet.
    Senast redigerad av erikthur; 01 December 2010, 19:07.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Caj
      • October 2010
      • 88

      #3
      På så vis, nåja, huvudsaken är att jag får fram tre eller fyra honor och en eller två hanar. Resten ger jag väl bort till någon zooaffär eller så, tror du att de vill ha dem om det blir så?

      Det finns alltså något annat system än könskromosomer som bestämmer könet hos fiskar? Istället för X och Y finns väl Z och W också tror jag, men det är ändå kromosomer.

      Jaså, ja då är det inte så värst svårt att få ägg av dem då alltså? Kranvattnet här är väl ganska mjukt men pH är mellan 7,5-8 tror jag. 2 teskedar salt per liter vatten! Det var en del, klarar växterna av det? Vanligt havssalt utan jod eller?

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Mea culpa -skall givetvis vara "2 tsk NaCl per 10 liter vatten". Jag använder grovsalt utan jod.
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • Caj
          • October 2010
          • 88

          #5
          Ursprungligen postat av erikthur
          Mea culpa -skall givetvis vara "2 tsk NaCl per 10 liter vatten". Jag använder grovsalt utan jod.
          Ja det verkar rimligt, annars är det väl nästan bräckt vatten, hehe! Tack för svaren, grovsalt löser nog upp sig bra. Nothobranchius-arterna verkar vara mycket spännande.

          Kommentar

          • Caj
            • October 2010
            • 88

            #6
            Förresten, ska ynglen ha mat direkt de kläcks?

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              #7
              iaf inom de närmaste dagarna. De är frisimmande starx efter kläckningen.
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              • Caj
                • October 2010
                • 88

                #8
                Bra, då vet jag hur jag ska göra.

                Kommentar

                • Caj
                  • October 2010
                  • 88

                  #9
                  Jag läste fel på förpackningen, äggen ska kläckas i januari och jag råkade blötlägga dem i dag! Hoppas de klarar sig om jag åter lägger dem "på tork" nu då.

                  Kommentar

                  • erikthur
                    • March 2004
                    • 9953

                    #10
                    Låt dom ligga i blöt några dagar - ägg utvecklas med olika hastighet. Torka sedan om och försök igen efter någon månad. Helst skall man kolla torven först och se om det finns utvecklade ägg. Om man bara hittar outvecklade ägg kan det ändå finnas utvecklade ägg eftersom de är svårare att hitta. Hursomhelst skall man försöka flera gånger - minst tre påstår jag. Om det rör sej om sällsynta arter är rekommendationen minst fem gånger varav den sista efter 18 månader (enligt Tony Terceira).
                    Killies is a lifetime passion

                    Kommentar

                    • Caj
                      • October 2010
                      • 88

                      #11
                      Ursprungligen postat av erikthur
                      Låt dom ligga i blöt några dagar - ägg utvecklas med olika hastighet. Torka sedan om och försök igen efter någon månad. Helst skall man kolla torven först och se om det finns utvecklade ägg. Om man bara hittar outvecklade ägg kan det ändå finnas utvecklade ägg eftersom de är svårare att hitta. Hursomhelst skall man försöka flera gånger - minst tre påstår jag. Om det rör sej om sällsynta arter är rekommendationen minst fem gånger varav den sista efter 18 månader (enligt Tony Terceira).
                      Tack för informationen. Det står nämligen att de ska kläckas den 11 januari, jag som inte har sysslat med sådant här tidigare, torkade upp den lilla torvhögen igen och lade tillbaka i den återförslutningsbara plastpåsen modell mindre.

                      Jag har faktiskt knappt sett ägg ens, har tittat med förstoringsglas och sett sådant som möjligen kan vara ägg. Skumt kanske, jag vet inte.Men nu när jag har packat ner torven igen, vore det ändå bäst att göra om proceduren eller att vänta till det angivna datumet?

                      Kommentar

                      • erikthur
                        • March 2004
                        • 9953

                        #12
                        Vänta...
                        Killies is a lifetime passion

                        Kommentar

                        Arbetssätt...