1225 Liters Biotopakvarium (Asien) med fokus på Labyrintfisk, ideer mottages !

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Carl_Fagel
    • October 2010
    • 9

    1225 Liters Biotopakvarium (Asien) med fokus på Labyrintfisk, ideer mottages !

    Hej !

    Vilken fin resurs zoopet är, hittade den idag när jag letade information till mitt nya projekt.

    Ett 1225 Liters Biotopakvarium (Sydöstra Asien) med fokus på Labyrintfisk.

    ( Skall uppgradera från mitt 250 liters jag har idag som börjar bli till åren )


    Har dock kört fast lite och kan inte bestämma mig riktigt vad jag vill satsa på.

    Därför tänkte jag ställa frågan här om lite tips och ideer !


    Mina förutsättningar är:

    Ramakvarium, 250x70x70cm ( 1225 liter )

    Fiskar, Växter och Skaldjur skall komma från samma geografiska område i Sydöstra Asien.

    Bara ursprungliga varienter ( Inga framavlade varianter ("Sönder avlade"))

    Akvariet måste vara Estetiskt enligt frugan vad nu det skall betyda (Placering i vardagsrummet)


    Alla förslag och ideer mottages tacksamt !

    Med Vänlig Hällsning

    Carl Fågel
  • Per/Haninge
    • January 2007
    • 285

    #2
    När fruarna börjar vilja ha ett estetiskt akvarium så brukar det betyda möbelakvarium
    Kan tipsa om Akvarielagret i Bromma som har riktigt snygga ( estetiska ) arrangemang.
    Per/Haninge

    Kommentar

    • AnnikaMo
      • November 2008
      • 198

      #3
      Tror att du får mer svar om du lägger in din förfrågan i projekt forumet....A.

      Kommentar

      • Carl_Fagel
        • October 2010
        • 9

        #4
        Per: Ja någon typ av möbelakvarium får det bli, men har inte hittat ett så stort jag vill ha, skall kolla Akvarielagret...

        AnnikaMo: Du har nog rätt, passar kanske bättre i projektforumet, frågade här då det är Labyrintfiskar som är mitt stora intresse...

        / Carl Fågel

        Kommentar

        • Broddan
          • February 2007
          • 536

          #5
          Kul idé!

          Du får väl ta din/dina favoriter till labyrintfiskar och utgå från dem.
          Hälsningar

          D

          Kommentar

          • Caj
            • October 2010
            • 88

            #6
            Det beror lite på hur biotopriktigt eller habitatriktigt det ska vara och även på vilka invånare som ska bo där.

            Jag tänker mig stillastående eller långsamt flytande vatten, mycket löv på botten, en hel del rötter, såväl stora som små, kanske även grenar. Javaormbunkar, kanske cryptocoryne och javamossa och mycket flytväxter med nedhängande rötter. Dämpad belysning och ganska mörkt vatten. Vill man inte använda eklöv eller boklöv finns det ju ketapang-blad. Förutom labyrintfiskarna tror jag att ett stim med drottningrasboror hade kunnat vara väldigt fint.

            Kommentar

            • Carl_Fagel
              • October 2010
              • 9

              #7
              Perfekt lite åsikter och ideer !

              Broddan: Mina klara favoriter är Sphaerichthys osphromenoide, men dom har jag haft dom senaste 5-6 åren nu så vill förnya mig lite, eller kanske inte ?

              Caj: Din beskrivning av akvariet är i princip vad jag haft till mina phaerichthys osphromnoide, men det är kanske så jag skall göra, förstora upp mitt gamla koncept 5 gånger, kommer bli maffigt, skall fundera på det !

              Men frugan tycker det ser hemskt ut, hon vill mera ha sällskapsakvarium stuket, suck...

              DrottningRasbora är snygg specielt i större stim, men faller bort då dom är romrövare...


              Har funderat på en biotop från Nordöstra Indien / Banladesh

              Fisk:

              Colisa lalia
              Colisa chuna
              Pangio pangia
              Hara hara

              Växter:

              Microsorum pteropus
              Vesicularia dubyana
              Rotala macrandra
              Eusteralis stellata

              Saknar några flytväxter som jag vet kommer från Asien / Indien / Bangladesh

              Räka:

              Caridina cf. Babaulti

              Är det någon som haft Caridina cf. Babaulti tillsammans med ovanstående arter, problem på något sätt ?


              Mera ideer och tankar...

              Tack på förhand

              Carl Fågel

              Kommentar

              • Marnat
                • November 2009
                • 2012

                #8
                Låter som om du redan har en riktigt bra plan carl.

                Det enda jag har att påpeka på är dina växtval.
                Rotala macrandra
                Eusteralis stellata

                Är båda riktigt krångliga, och om du ska ha dämpat ljus för labyrinternas skulle så är jag rädd att de två växterna inte kommer må så bra.

                Jag har själv Rotala Macranda i mitt kar med 0.5W/L, trycksatt CO2 och mer än dubbeldos PMDD i veckan och där växer den lååångsamt
                \\54L Apistos//
                \\234L SA//
                MVH Marcus

                Kommentar

                • Caj
                  • October 2010
                  • 88

                  #9
                  Något som jag tycker hade varit fint också, hade varit att inreda ett akvarium för ett stim med indiska glasmalar, men det är ju inte labyrintfiskar. Indiska glasmalar har jag för mig gillar strömt vatten också, vilket labyrintfiskar, mig veterligen, inte gör.

                  Kommentar

                  • Flaxss
                    • November 2008
                    • 1718

                    #10
                    hade jag haft ett sånt kar hade jag skaffat kyssgurami eller jättegurami. fast det kanske blir förlitet för jättegurami. men kyssgurami borde kunna växa sig stora och fina.

                    Kommentar

                    • Carl_Fagel
                      • October 2010
                      • 9

                      #11
                      Marnat:

                      Du har nog rätt i att det kan bli problem med Rotala macrandra och Eusteralis stellata.

                      Min tanke var att dela upp akvariet i olika upplysta zoner och plantera dessa i en ljusare zon utan flytväxter vad tror du kan det funka ?

                      Har inte använt CO2 tidigare är det knepigt eller lätt att få det att funka bra ?


                      Caj:

                      Ja, Kryptopterus minor skulle nog vara ett fint inslag, eftersom akvariet kommer vara 2,5 meter lång kan man kanske skapa en del där vattet rör sig mera och därmed få både labyrintfiskarna och glasmalarna att trivas, skall fundera...

                      Flaxss:

                      Helostoma temmincki blir över 30 cm och Osphronemus goram kan bli upp till 70 cm så dom är båda alldeles för stora enligt min mening att hålla i akvarium i hemma, men det är fina fiskar !


                      Om jag bestämmer mig för Colisa lalia, Colisa chuna hur många tror ni kan samsas utan att det blir för mycket bråk.

                      Har läst någonstans att man kan räkna med ca 20-30 cm revir vilket blir runt 8 stycken revir i hela karet på 250 cm

                      Har också läst att om man planterar tätt med växter och rätter mm så krymper reviren då sikten begränsas.

                      Tror ni att fem hannar och åtta honor av varje blir för mycket i karet utifrån revir ?

                      / Carl Fågel

                      Kommentar

                      • Marnat
                        • November 2009
                        • 2012

                        #12
                        Ursprungligen postat av Carl_Fagel
                        Marnat:

                        Du har nog rätt i att det kan bli problem med Rotala macrandra och Eusteralis stellata.

                        Min tanke var att dela upp akvariet i olika upplysta zoner och plantera dessa i en ljusare zon utan flytväxter vad tror du kan det funka ?

                        Har inte använt CO2 tidigare är det knepigt eller lätt att få det att funka bra ?

                        / Carl Fågel
                        Så länge du lyckas lösa att flytväxterna inte skymmer ljuset så bör det inte vara något problem.
                        Då tror jag att du kan få dem att stormtrivas och det lä bli grymt häftigt också

                        Gällande CO2 så är det inte särsklt svårt när man väl satt sig in i det vilket du gör på 5 minuter med sakerna framför dig. Kostar en del i inköp dock men i gengäld kan du få magiskt fina växter
                        \\54L Apistos//
                        \\234L SA//
                        MVH Marcus

                        Kommentar

                        • Carl_Fagel
                          • October 2010
                          • 9

                          #13
                          Ursprungligen postat av Marnat
                          Så länge du lyckas lösa att flytväxterna inte skymmer ljuset så bör det inte vara något problem.
                          Då tror jag att du kan få dem att stormtrivas och det lä bli grymt häftigt också

                          Gällande CO2 så är det inte särsklt svårt när man väl satt sig in i det vilket du gör på 5 minuter med sakerna framför dig. Kostar en del i inköp dock men i gengäld kan du få magiskt fina växter

                          Kommer att dela av ytvattnet med en liten glasskiva ungefär 33 % kommer vara utan flytväxter och 66 % med flytväxter...

                          Har läst lite om CO2 nu och det värkar inte vara så svårt, att jag inte använt det förr är en gåta nu...

                          Tack för tipsen !

                          / Carl Fågel

                          Kommentar

                          Arbetssätt...