Kampfisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • scandtraxx
    • August 2010
    • 80

    Kampfisk

    Finns det något sätt så man kan hjälpa dom och få dom att para sig ?
    Man Får Vara Som Man Är Om Man Inte Blev Som Man Skulle
  • RobFrazie

    • May 2010
    • 842

    #2
    Finns massvis!
    Exempel är att du går in på Kampfisk.se
    Såg iofs att du redan skrivit där.. men kolla runt där lite så hittar du bra sett!

    Här är en som fört dagbok på sin lek oxå Kamplek !

    Lycka till!
    720L Soppa
    200L Asien
    Räkvas
    65L Betta

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      uppenbarligen är du ganska ny akvarist scantraxx ( läste det i en annan tråd) vilket är jättekul att du har börjat med detta!

      att få lek på kampfiskar är inte det lättaste i branchen. kanske inte toksvårt men ändå inte det lättaste. hannen vill ha mer än en hona. de bygger skumbo o vill därför ha växter som antingenflyterpå ytan eller når hela vägen upp till ytan för att skapa ett lugnt område för boet.

      såg att du hade platy o lite så i ditt kar va? det är lättare fiskar att få yngel på. kommer ihåg när jag fick mitt första yngel. var nog 16 då jag med. var fan toklycklig o sprang runt i huset som en galning. haha!

      Kommentar

      • RobFrazie

        • May 2010
        • 842

        #4
        Roligt som fan med yngel! Men ta inte mer yngel än vad du har kar! då slutar du som mig!
        har 2 lek/yngelkar 1st 200L 1st 220 möbel. 1st 65liters betta och en räkvas. och jag bor i en 1a på 42 m2
        så ta det lugnt och gör inte som mig och ska ha yngel hit o dit för då tappar du gnistan efter ett tag!
        720L Soppa
        200L Asien
        Räkvas
        65L Betta

        Kommentar

        • scandtraxx
          • August 2010
          • 80

          #5
          haha javisst har jag redan hittat den sidan :P
          akvarium är något jag alltid har velat ha sen fick jag ett av min syster och jag kan inte sluta hålla på och kolla på fiskarna och sånt

          tillbaks till kampfisken, jag har inga flyt växter som ni vet men jag vet inte hur jag ska få hanen till komma till skott så jag kan få ungar :P det är det ända jag vill se om jag kan tjäna pengar när jag har fått yngel så ska det akvariet ges bort till min andra syster för hon ville också börja men då har jag ett annat akvarium på g så det är lugn
          Man Får Vara Som Man Är Om Man Inte Blev Som Man Skulle

          Kommentar

          • RobFrazie

            • May 2010
            • 842

            #6
            Om ditt syfte med odlingsförsöket är att tjäna en slant så kan du skippa det
            Vist du kan tjäna en slant för någon fisk. men du får rätt många yngel.
            Du ska gallra och ta bort yngel, och du ska ha plats för att avlägsna först honan efter lek, altså ett kar till. Och sedan ska du kunna ta bort hannen osv osv.

            Läs på ordentligt, inte bara läsa på hur du lyckas utan vänta läs noga tänk igenom.
            Du kan i lek osv ha väldig otur att din hona dör t ex.
            Tidigt på morgonen så kan inte skriva så mycket mer just nu.
            720L Soppa
            200L Asien
            Räkvas
            65L Betta

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              aa tjäna pengar gör du inte på att odla fisk. du får kanske en 5a per yngel av en djuraffär o det väger ju inte upp vad det kostar att föra upp dom.

              hur många honor har du?

              Kommentar

              • scandtraxx
                • August 2010
                • 80

                #8
                som sakt jag har ju två akvarium och det skulle bara vara kul och tjäna pengar sen om jag får yngel så ska jag ge bort några och sen försöka sälja

                jag har två honor och ja en hane, jag har hanen och en hona för sig själv i ett akvarium och den andra honan "får kolla på" i det andra akvariet brevid
                Man Får Vara Som Man Är Om Man Inte Blev Som Man Skulle

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  du tjänar inga pengar..du förlorar pengar vet du.
                  men det är ju roligt att få lek på sina fiskar o föda upp dom. men pengar tjänar du inte alls.


                  jag tycker du ska flytta över båda honorna till hannen.

                  Kommentar

                  • scandtraxx
                    • August 2010
                    • 80

                    #10
                    okej då drömförstörare ! haha nej skoja
                    men okej då flyttar jag den andra honan med
                    Man Får Vara Som Man Är Om Man Inte Blev Som Man Skulle

                    Kommentar

                    • Majki01
                      • May 2010
                      • 769

                      #11
                      ja kampfiskar kommer du aldrig gå plus på. . Jag odlar.. men jag odlar i stora mängder kampfiskar.. ca 30 12 liters kar med bara hanar och lite parnings kar har jag nu..

                      Och jag går inte plus. men jag går dock ej minus heller.. men det är för att jag har så pass bra samarbete med djuraffärerna här i trakterna...

                      Kampfisk är ju dock ingen nybörjar fisk

                      Kommentar

                      • Broddan
                        • February 2007
                        • 536

                        #12
                        När jag odlade kampfisk hade jag hanen separerad från honorna. Jag började med att mata upp honorna ordentligt i nån/några veckor (maten ska bli uppäten så överdriv ändå inte).

                        Om fiskarna kan se varandra från akvarium till akvarium är det perfekt men medan de matas upp sätter du nåt imellan så det ej ser varandra.

                        Nu visar du upp honan för hannen antingen ta bort mellan karen om det inte går så ta en stor glasburk och ställ ner tjejen till killen. Innan har du sänkt vatten nivån för hanen och tagit ur ev pump, det bör vara stilla i karet.

                        Nu har du så här ett tag du bör se hanen bygga skumbo nu. Honor som är villiga att leka får streck på kroppen Vertikala streck - då är hon mogen och klarar svara upp mot hanens lite våldsamma leksätt. Har hon horisontella streck är hon inte mogen och du bör avbryta.

                        När du släpper ihop dom låt karet vara släkt och i fred kanske med en handduk över eller nåt. Du kan tjuvkika in lite försiktigt nån gång så där men låt dem hålla på i fred. Om de inte lyckats på kanske 2 dygn avbryter du och tar bort honan igen för att vila, då kan du testa den andra honan.

                        Detta är bara halvvägs då det riktiga jobbet börjar när du ska dra upp ynglen. Ingen expert på det men har dragit upp 2 kullar i alla fall.

                        Kul är det men jobbigt med alla vattenbyten som krävs vid uppdragning samt separering av hanyngel!
                        Hälsningar

                        D

                        Kommentar

                        • RobFrazie

                          • May 2010
                          • 842

                          #13
                          Du får MÅNGA yngel när du väl får yngel, och dom ska växa till sig innan du kan ge bort/ skänka bort dem. och ha kvar alla yngel i en så pass liten burk som du har går knappt för att dem ska växa. isf växer de VÄLDIGT långsamt! Det är färför man måste ha mycket plats och ibland ta bort segväxande osv osv.. Det är mycket jobb. Jag har själv bara försökt odla. inte kommit så långt som till lek.

                          Eller jo sista försöket måse lyckats då jag har ett stackars yngel som jag hittade häromdagen.. jag viste inte om att leken gått bra då honan dog. vilket hon då förmodligen gjorde i leken. men jag såg ingen yngelvård eller någiot så jag tog ur hanen och har bytt vatten hej villt. så detta yngel har överlevt mot alla odds!

                          Men vist tycker jag att du ska försöka få lek på dina fiskar. det är alltid kul, det gör hobbyn lite drygare då du kan studera och kolla till mer än vad du kanske annars hade gjort.
                          Så försök du gärna! Men läs på och följ råd. Då kan du lyckas
                          720L Soppa
                          200L Asien
                          Räkvas
                          65L Betta

                          Kommentar

                          Arbetssätt...