sällskap till kampfiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • danne0301
    • July 2009
    • 1128

    sällskap till kampfiskar

    Så har jag då äntligen gjort mig av med det mesta av min fisksoppa och börjat styra åt asiatiskt

    Problemet är att 3 Betta Splendens i 222L tillsammans med lite bottenlevande (pansarmal, khuli, sugmalar och räkor), det gör att karet ser rätt tomt ut Jag funderade lite på t.ex. galaxy rasbora men även om dom är snygga så är dom lite små och osynliga. Jag skulle helst inte ha tetra-typ utan hellre ett par eller harem av någon sort. Men vad? Guramis kan man blanda dom med Betta?
    Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

    2 gånger 54L odlingsprojekt
    540L Ormhuvudfisk som blev CA
  • Pontusosd
    • March 2010
    • 124

    #2
    Skulle satsa på honungsguramis "världens" finaste sötfiskar tkr jag ))
    45liters fisksoppa
    30liters kar.

    Kommentar

    • danne0301
      • July 2009
      • 1128

      #3
      Guramis är ju fina ja Är det nån som VET om dom funkar bra med kampisar? Gurami har man bara 1+1 eller flera honor?
      Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

      2 gånger 54L odlingsprojekt
      540L Ormhuvudfisk som blev CA

      Kommentar

      • scandtraxx
        • August 2010
        • 80

        #4
        jag har tre kampfiskar och jag har:

        6 zebrafiskar
        4 molly (2 black 2 regnbågs)

        och dom går bra ihopa
        Man Får Vara Som Man Är Om Man Inte Blev Som Man Skulle

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          De olika Bettaarterna är är troligen släkt med fiskar som t.ex lakritsgurami, pygmégurami och makropod (paradisfisk), då de har samma kroppsform och likadana munnar, och är förmodligen rätt nära släkt även med de större guramiarterna, och dessa hålls liksom kampfisken bäst med en hane och flera honor. Osäker på hur de skulle funka ihop, kan tänka mig att t.ex blå gurami (samma som guld och marmor) inte skulle funka så bra, då blåguramihanar blir större än kampfiskar, och kan vara ganska territoriella, så jag tror inte en slöjkamphanes fenor skulle se så fina ut i det sällskapet, men det är min gissning, har aldrig haft dem tillsammans.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Jens A.
            • March 2007
            • 5026

            #6
            Ett stim drottningsrasboror hade varit snyggt, men du vill inte ha tetra-liknande firrar, säger du. Fembandsbarb, kanske? Tigerbarber hade varit snygga de också, men de har tendenser till att vara fenbitare.
            Earth first! We´ll screw up the other planets later!

            Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

            Kommentar

            • Majki01
              • May 2010
              • 769

              #7
              Du ska ju inte ha sällskap för kampfiskens skull då den helst vill vara ensam så du kan nog köra med det mesta

              Kommentar

              • danne0301
                • July 2009
                • 1128

                #8
                Nä precis och det är ju inte för hans skull heller utan för min (frugans), som vill ha mer "stort" i rörelse
                Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

                2 gånger 54L odlingsprojekt
                540L Ormhuvudfisk som blev CA

                Kommentar

                Arbetssätt...