Ctenopoma Acutirostre , hona/hane?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ginga
    • February 2010
    • 28

    Ctenopoma Acutirostre , hona/hane?

    Snubblade tur nog på på två stycken av denna art i en djuraffär och kunde inte låta bli att ta med dem hem. Killen iaffären hade ingen aning om det var honor, hanar eller en av varje.

    Så nu vänder jag mig till er kära zoopet-folk som brukar sitta på svaren på det mesta

    Detta är min lilla (ca 9cm)


    Detta är min stora (ca 11cm)


    Vad tror ni det är för kön på dem?
  • scandtraxx
    • August 2010
    • 80

    #2
    det är bara till att kolla om där är en "pinne" på undersidan av fisken om där är det är det en hane och om inte det är det så är det är en hane

    Hoppas jag har varit till hjälp
    Man Får Vara Som Man Är Om Man Inte Blev Som Man Skulle

    Kommentar

    • Erik Åhlander
      • January 2006
      • 1881

      #3
      Det är lite knepigt att skilja på könen. Det finns två sätt. Dels finns det små skillnader i taggarna på gällocket, fast då behöver man många för att jämföra, och ganska bra syn. Det andra sättet är att det ena könet, jag tror det var hanarna, har några fjäll som är väldigt sträva som en fläck lite framför stjärtroten, ungefär 3-4 fjäll framför den svarta fläcken vid stjärtfenans bas. Det syns inte, men om man har en fisk i håven och drar försiktigt med lillfingrets topp längs kroppssidans mitt mot stjärtfenan så känner man att det "kärvar" på ett ställe. Det andra könet (honan?) har inte någon sådan fläck.

      Det här testet innebär dock en stress för fisken, dels när man gör det (skrämd) och dels kan slemskiktet utanpå fjällen få små skador och lätt bli infekterat om fisken även utsätts för annan stress, så därför bör man inte könsbestämma dem i onödan. Fast det är en robust art som är ganska tålig i just det här avseendet.

      JAg vill minnas att detaljer om bägge metoderna finns någonstans på nätet.

      Kommentar

      Arbetssätt...